Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Usługi logistyczne i spedycyjne należą do grona najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki. To także jeden z największych polskich hitów eksportowych w skali niemal całego kontynentu. Według GUS spedycja odpowiada za 6% PKB. Polskie firmy działające w tym obszarze rynku realizują aż 17% przewozów w całej Unii Europejskiej. Warto przyjrzeć się bliżej kondycji tej branży i dowiedzieć się, jak radzi sobie w związku z kryzysem wywołanym przez pandemię koronawirusa.
Transport towarów to wyjątkowy dział polskiej gospodarki. Zajmujące się nim firmy nie tylko wyróżniają się olbrzymią konkurencyjnością, dzięki czemu z powodzeniem rywalizują na wspólnym europejskim rynku. Tworzą także setki tysięcy miejsc pracy i są podstawą wielu lokalnych rynków. Przekłada się to na dużą liczbę przedsiębiorstw.
W największej bazie firm działającej w kraju — ALEO.com — można znaleźć 242 244 podmioty sklasyfikowane w kategorii logistyka, spedycja i transport. Wśród nich najwięcej – 145698 – zajmuje się transportem i spedycją drogową, 3612 transportem i spedycją lotniczą, 8928 transportem i spedycją wodną, a 2970 logistyką i magazynowaniem.
Nawet w okresie pandemii obserwuje się przy tym wzrost liczby aktywnych przedsiębiorstw. Wynika to przede wszystkim z dobrej kondycji lokalnego rynku, choć jednocześnie na horyzoncie pojawiają się pewne utrudnienia, zwłaszcza dla firm realizujących przewozy międzynarodowe.
Polskie firmy spedycyjne od wielu lat wyraźnie dominują w przewozach realizowanych na całym kontynencie. Wykorzystują tym samym szansę, jaką jest uzyskany w 2004 roku dostęp do wspólnotowego rynku. Łączny udział w europejskich przewozach wynosi już niemal 33%.
Według Eurostatu aż 60% polskich firm spedycyjnych specjalizuje się w przewozach międzynarodowych. Tylko w 2018 roku lokalne przedsiębiorstwa przewiozły ok. 150 mln ton produktów, wyprzedzając Holandię (ok. 100 mln ton) i Hiszpanię (75 mln ton). Polskie firmy zajmują się przy tym nie tylko przewozami rodzimego eksportu i importu. Ich domeną są również przewozy cross-trade opierające się na realizacji dostaw pomiędzy państwami trzecimi oraz kabotaż: w pierwszym tym modelu przewiozły 75 mln ton ładunków, a w drugim 50 mln ton, wyraźnie wyprzedzając konkurencję.
Branża transportowa, spedycyjna i logistyczna nie tylko osiąga znakomite rezultaty finansowe. Co oczywiste, generuje również wiele miejsc pracy, które są z punktu widzenia pracowników i kandydatów atrakcyjne pod względem proponowanych finansów i warunków.
Według GUS łączne zatrudnienie w sektorze transportu wynosi ponad 630 tys. osób i charakteryzuje się stałym wzrostem. Znaczna część pracowników specjalizuje się przy tym w przewozach międzynarodowych: branżowe szacunki wskazują na ok. 250 tys. kierowców pracujących w takim modelu zatrudnienia.
Co ciekawe liczba pracowników wciąż jest niewystarczająca. Na polskim rynku spedycyjnym już teraz brakuje ok. 200 tys. kierowców, a niedobory wciąż rosną, wraz z rozwijającym się i coraz bardziej konkurencyjnym rynkiem.
Pandemia koronawirusa okazała się wyjątkowym wyzwaniem dla całej gospodarki. Siłą rzeczy dotknęła również firm spedycyjnych. Choć zapotrzebowanie na ich usługi nie spadło w sposób trwały, dużym wyzwaniem okazały się przede wszystkim przerwane łańcuchy dostaw, które w znaczący sposób utrudniły realizację obowiązków i wymusiły konieczność zachowania wyższej elastyczności.
Wstępne dane, pochodzące m.in. z elektronicznych systemów pobierania opłat w poszczególnych krajach, wskazują, że w 2020 roku polskie firmy transportowe utrzymały swoje zlecenia na zagranicznych rynkach. Sporym wyzwaniem jest jednak pogorszenie ogólnej kondycji rynku i zmniejszona konsumpcja.
Sytuacja polskich przedsiębiorstw transportowych może dodatkowo się skomplikować w 2022 roku. Drugiego lutego w życie wejdą kolejne zmiany w ramach tak zwanego pakietu mobilności: dokumentu regulującego zasady transportu drogowego na terenie Unii Europejskiej, który został opublikowany 31 lipca 2020 roku.
Tym razem zmiany będą dotyczyć wynagrodzenia kierowców realizujących przewozy na terenie państw trzecich (z wyłączeniem tranzytu i handlu bilateralnego). Pracownicy będą musieli otrzymywać wynagrodzenie przynajmniej w wysokości wynagrodzenia minimalnego w konkretnym państwie. To zaś może wpłynąć negatywnie na rentowność polskich firm zajmujących się kabotażem i przewozami cross-trade.
25 kwietnia 2025
Chaotyczna polityka celna administracji Donalda Trumpa, polegająca na zapowiadaniu, wprowadzaniu, a potem zawieszaniu ceł na różne sektory działalności i kraje, [...]
18 kwietnia 2025
Kilkudziesięcioprocentowe cła nałożone przez administrację Donalda Trumpa na towary z Unii Europejskiej czy Chin mogą wywołać istotne turbulencje w polskiej [...]
1 kwietnia 2025
Już niemal 70 lat minęło od chwili, gdy po raz pierwszy użyto terminu sztuczna inteligencja. Jednak dopiero ostatnie lata przyniosły [...]
13 lutego 2025
Z początkiem roku, 1 stycznia, Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji [...]
12 lutego 2025
Tylko 3% dużych i średnich firm produkcyjnych i dystrybucyjnych deklaruje obniżenie cen swoich towarów i usług w tym roku, a [...]
10 lutego 2025
Przedstawiciele branży TSL są zaniepokojeni nowelizacją tzw. małej ustawy sankcyjnej. Eksperci mają poważne zastrzeżenia, które dotyczą jej zgodności z obecnymi [...]
10 lutego 2025
Firmy z sektora Transportu, Spedycji i Logistyki (TSL) od początku 2025 roku stają przed sporymi wyzwaniami. Już pod koniec minionych [...]
7 lutego 2025
Planujesz konferencję, która zainspiruje uczestników i zapewni niezapomniane wrażenia? Nadmorskie lokalizacje łączą profesjonalizm z unikalnym klimatem, oferując nowoczesne obiekty, malownicze [...]
3 lutego 2025
W 2025 roku decydujący będzie rozwój sytuacji na Bliskim Wschodzie, a także polityka celna nowej administracji Stanów Zjednoczonych. Choć firmy [...]
24 stycznia 2025
Produkcja sprzętu elektrycznego wiąże się z koniecznością spełnienia wymogów prawnych, które obowiązują na terenie naszego kraju. Należą do nich Ustawa [...]
24 stycznia 2025
Jedną z kluczowych kwestii w przypadku prowadzenia firmy jest czystość i higiena. Chodzi jednak nie tylko o estetykę, ale także [...]
20 stycznia 2025
Współczesny świat biznesu wymaga szybkiej i efektywnej komunikacji. Jednym z najbardziej wszechstronnych i dostępnych narzędzi, które spełniają te potrzeby, jest [...]
9 kwietnia 2025
4 kwietnia 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!