Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Aplikacja When U Buy, która służy do zarządzania zakupami online, w maju 2025 przeanalizowała transakcje na najpopularniejszych marketplace’ach.
Najnowsze dane wskazują, że choć chińskie platformy nadal walczą o uwagę konsumentów, to Allegro coraz skuteczniej kontruje ofensywę Temu. W tle tego pojedynku wyłania się też nowa jakość polskiego e-commerce – z wyraźnie rosnącymi koszykami i coraz bardziej zróżnicowanymi preferencjami zakupowymi.
W maju 2025 r. średnia wartość koszyka w aplikacji When U Buy wyniosła 187 zł – o 36% więcej niż w analogicznym miesiącu rok wcześniej i aż o 10% więcej niż w kwietniu. Rośnie też średnia liczba produktów w koszyku – z 2 w maju 2024 r. do 2,6 obecnie. Polacy kupują częściej i więcej – i wydają coraz więcej: średnie miesięczne wydatki użytkownika wzrosły aż o 44% r/r, do poziomu 1152 zł.
Allegro notuje wyraźne przetasowanie. Choć średnia wartość koszyka w maju spadła do 111 zł (o 18% mniej niż rok temu i 14% mniej niż w kwietniu), to rośnie liczba produktów (1,9 vs. 1,7 rok temu) oraz (co najważniejsze) wzrastają miesięczne wydatki użytkowników. Średni user zostawił tam w maju 915 zł – o 13% więcej niż przed rokiem. Wniosek? Kupujemy coraz tańsze produkty, ale robimy to częściej.
‒ To jasny sygnał, że Allegro odrabia lekcję z rywalizacji z chińskimi marketplace’ami. Wprowadza elastyczne metody płatności, rozbudowuje ofertę i zmienia sposób, w jaki użytkownicy wchodzą w interakcję z platformą. Potwierdzają to także dane o metodach płatności. Udział Allegro Pay wzrósł do 36% (z 25% rok temu), Apple Pay do 18%, podczas gdy Blik i karty kredytowe tracą udział – odpowiednio 20% i 15% – komentuje Ewa Kraińska, właścicielka When U Buy.
Temu nie spuszcza jednak z tonu. Średnia wartość koszyka wzrosła w maju do 178 zł – o 25% więcej niż przed rokiem i o 20% więcej niż miesiąc wcześniej. Liczba produktów w koszyku pozostaje wysoka (6,2), a miesięczne wydatki użytkownika eksplodowały – z 292 zł rok temu do 639 zł obecnie (wzrost o 120%). To oznacza, że dystans między Temu a Allegro w wydatkach per user zmniejszył się do zaledwie 39%. Ale sukces ma swoją cenę – poziom zwrotów na Temu osiągnął aż 22%, w porównaniu do 5% rok wcześniej. Na Allegro zwracamy tylko 8% zamówień.
Polacy wciąż preferują automaty paczkowe (50% wszystkich dostaw), choć ich udział lekko spada. Na znaczeniu zyskują dostawy kurierskie (22%, wzrost z 17% r/r). W logistyce króluje InPost (51,25%), ale warto zwrócić uwagę na dynamiczny wzrost Orlenu (z 2% do niemal 8%) oraz DHL (z 2% do 7%). W płatnościach dominacja Blika słabnie (17%, z 28% rok wcześniej), podczas gdy Apple Pay (17%) i Allegro Pay (25%) zyskują na znaczeniu. Spadek kart kredytowych (z 21% do 16%) potwierdza trend rezygnowania z klasycznych form płatności na rzecz szybszych i wygodniejszych metod.
‒ Kto wygra bitwę o polskiego e-konsumenta? Kluczem będzie umiejętność reagowania na szybko zmieniające się nawyki zakupowe – większe koszyki, wygodne płatności i precyzyjna logistyka. E-commerce w Polsce wchodzi właśnie w etap dojrzałej konkurencji – podsumowuje Ewa Kraińska.
Dane z When U Buy pokazują jedno: rynek się nie stabilizuje – on się przekształca. Polacy kupują częściej, wydają więcej, ale jednocześnie coraz bardziej kalkulują, co i jak kupują. Allegro odzyskuje użytkowników częstotliwością i wygodą, Temu – agresywnymi cenami i szeroką ofertą. Ale wysoki poziom zwrotów może w dłuższej perspektywie podważyć zaufanie klientów.
24 czerwca 2025
Wraz z dynamicznym wzrostem e-commerce, którego wartość w tym roku w Polsce, według raportu Strategy& PwC („E-commerce w Polsce”), ma [...]
17 czerwca 2025
Sieć operacyjna DPD Polska powiększyła się o nowoczesny oddział zlokalizowany w Bydgoszczy. Nowa placówka, mieszcząca się przy ul. Petersona 2, [...]
29 kwietnia 2025
Fulfillment, czyli kompleksowa usługa magazynowa, to jeden z filarów rozwoju nowoczesnego e-commerce. W dobie rosnących oczekiwań konsumentów, konieczności szybkiej dostawy [...]
23 kwietnia 2025
Przygotowując się na zmiany związane z wprowadzeniem nowej dyrektywy unijnej, warto przyjrzeć się dokładniej sytuacji kurierów w Polsce.
22 kwietnia 2025
Wyniki najnowszego raportu Alsendo wskazują, że logistyka staje się kluczowym elementem doświadczenia zakupowego i niewykorzystaną szansą na budowanie lojalności klientów. [...]
4 kwietnia 2025
W ostatnich latach handel elektroniczny przeszedł znaczącą transformację, napędzaną przez postęp technologiczny, zmieniające się oczekiwania konsumentów oraz globalne wydarzenia wpływające [...]
24 stycznia 2025
Jak wynika z globalnego badania DHL Express, zrównoważony rozwój stał się strategicznym celem dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), znacząco [...]
23 grudnia 2024
Święta to nie tylko czas wzmożonych zakupów, ale także wyjątkowe wyzwanie dla logistyki. Firmy TSL muszą poradzić sobie z rosnącym [...]
17 grudnia 2024
InPost ma już 25 tys. maszyn Paczkomat w Polsce, a 13 grudnia oficjalnie uruchomił jubileuszową maszynę, która znajduje się na [...]
12 września 2024
Za rok 2023 rok InPost wpłacił do polskiego budżetu dwu i półkrotnie więcej niż... cała konkurencja razem wzięta
4 września 2024
Pracujesz w międzynarodowej firmie i odpowiadasz za wysyłkę towarów? Czy raczej od czasu do czasu wysyłasz paczki do rodziny i [...]
2 września 2024
Eksport towarów z Polski, mimo licznych zawirowań ostatnich lat, jest odporny na wstrząsy. Jednak w związku z opuszczeniem przez Wielką [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!