#ad

Raport When U Buy pokazał jakość polskiego e-commerce

Raport When U Buy pokazał jakość polskiego e-commerce

Aplikacja When U Buy, która służy do zarządzania zakupami online, w maju 2025 przeanalizowała transakcje na najpopularniejszych marketplace’ach.

Najnowsze dane wskazują, że choć chińskie platformy nadal walczą o uwagę konsumentów, to Allegro coraz skuteczniej kontruje ofensywę Temu. W tle tego pojedynku wyłania się też nowa jakość polskiego e-commerce – z wyraźnie rosnącymi koszykami i coraz bardziej zróżnicowanymi preferencjami zakupowymi.

W maju 2025 r. średnia wartość koszyka w aplikacji When U Buy wyniosła 187 zł – o 36% więcej niż w analogicznym miesiącu rok wcześniej i aż o 10% więcej niż w kwietniu. Rośnie też średnia liczba produktów w koszyku – z 2 w maju 2024 r. do 2,6 obecnie. Polacy kupują częściej i więcej – i wydają coraz więcej: średnie miesięczne wydatki użytkownika wzrosły aż o 44% r/r, do poziomu 1152 zł.

Allegro notuje wyraźne przetasowanie. Choć średnia wartość koszyka w maju spadła do 111 zł (o 18% mniej niż rok temu i 14% mniej niż w kwietniu), to rośnie liczba produktów (1,9 vs. 1,7 rok temu) oraz (co najważniejsze) wzrastają miesięczne wydatki użytkowników. Średni user zostawił tam w maju 915 zł – o 13% więcej niż przed rokiem. Wniosek? Kupujemy coraz tańsze produkty, ale robimy to częściej.

To jasny sygnał, że Allegro odrabia lekcję z rywalizacji z chińskimi marketplace’ami. Wprowadza elastyczne metody płatności, rozbudowuje ofertę i zmienia sposób, w jaki użytkownicy wchodzą w interakcję z platformą. Potwierdzają to także dane o metodach płatności. Udział Allegro Pay wzrósł do 36% (z 25% rok temu), Apple Pay do 18%, podczas gdy Blik i karty kredytowe tracą udział – odpowiednio 20% i 15% – komentuje Ewa Kraińska, właścicielka When U Buy.

Temu nie spuszcza jednak z tonu. Średnia wartość koszyka wzrosła w maju do 178 zł – o 25% więcej niż przed rokiem i o 20% więcej niż miesiąc wcześniej. Liczba produktów w koszyku pozostaje wysoka (6,2), a miesięczne wydatki użytkownika eksplodowały – z 292 zł rok temu do 639 zł obecnie (wzrost o 120%). To oznacza, że dystans między Temu a Allegro w wydatkach per user zmniejszył się do zaledwie 39%. Ale sukces ma swoją cenę – poziom zwrotów na Temu osiągnął aż 22%, w porównaniu do 5% rok wcześniej. Na Allegro zwracamy tylko 8% zamówień.

Zmieniają się też nawyki zakupowe ogółem

Polacy wciąż preferują automaty paczkowe (50% wszystkich dostaw), choć ich udział lekko spada. Na znaczeniu zyskują dostawy kurierskie (22%, wzrost z 17% r/r). W logistyce króluje InPost (51,25%), ale warto zwrócić uwagę na dynamiczny wzrost Orlenu (z 2% do niemal 8%) oraz DHL (z 2% do 7%). W płatnościach dominacja Blika słabnie (17%, z 28% rok wcześniej), podczas gdy Apple Pay (17%) i Allegro Pay (25%) zyskują na znaczeniu. Spadek kart kredytowych (z 21% do 16%) potwierdza trend rezygnowania z klasycznych form płatności na rzecz szybszych i wygodniejszych metod.

Kto wygra bitwę o polskiego e-konsumenta? Kluczem będzie umiejętność reagowania na szybko zmieniające się nawyki zakupowe – większe koszyki, wygodne płatności i precyzyjna logistyka. E-commerce w Polsce wchodzi właśnie w etap dojrzałej konkurencji – podsumowuje Ewa Kraińska.

Dane z When U Buy pokazują jedno: rynek się nie stabilizuje – on się przekształca. Polacy kupują częściej, wydają więcej, ale jednocześnie coraz bardziej kalkulują, co i jak kupują. Allegro odzyskuje użytkowników częstotliwością i wygodą, Temu – agresywnymi cenami i szeroką ofertą. Ale wysoki poziom zwrotów może w dłuższej perspektywie podważyć zaufanie klientów.

Z tej samej kategorii

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!