#ad

Prawidłowe serwisowanie pojazdów szynowych

Prawidłowe serwisowanie pojazdów szynowych

Ogół pojazdów szynowych stanowi istotną część transportu lądowego. Mówimy tu zarówno o transporcie osobowym, jak i towarowym, ale i tym związanym z pracą służb oraz administracji zarządzającej siecią kolejową i taborem. Pojazdy szynowe – by mogły właściwie służyć i przy tym pozostawać bezpieczne dla ludzi i otoczenia – powinny być w prawidłowy sposób serwisowane. Co jednak decyduje o tym, że owa prawidłowość jest zachowana?

Pociągi osobowe, towarowe, cysterny przewożące substancje chemiczne i inne materiały, pojazdy administracyjne, wojskowe czy nawet tramwaje – to wszystko przykłady pojazdów szynowych, z którymi na co dzień mamy pośrednio lub bezpośrednio do czynienia. Ich sprawne funkcjonowanie ma ogromne znaczenie dla pasażerów podróżujących po kraju, gospodarki, funkcjonowania przedsiębiorstw i zachowania nieprzerwanego łańcucha dostaw, a nawet całej infrastruktury kolejowej.

Zgodnie z prawem pieczę nad pojazdami kolejowymi w Polsce sprawuje prezes UTK (Urzędu Transportu Kolejowego), który w zgodzie z właściwymi rozporządzeniami krajowymi i europejskimi dba o prawidłowość utrzymania sieci i pojazdów kolejowych – w tym o zagadnienia związane z ich serwisowaniem.

Choć prezes UTK pełni nadzór nad całym systemem utrzymania pojazdów kolejowych, odpowiedzialność za poszczególne jednostki kolejowe w Polsce – zgodnie z Rozporządzeniem 2019/779 – spoczywa na ich bezpośrednich zarządcach (podmiotach do tego zobligowanych i upoważnionych, a także wpisanych do europejskiego rejestru pojazdów szynowych). Na czym jednak owo utrzymanie pojazdów szynowych polega?

Na czym polega utrzymanie pojazdów szynowych i jaką rolę odgrywa w nim serwis?

Idąc dalej za zapisami rozporządzenia 2019/779, możemy dowiedzieć się, że w kontekście utrzymania pojazdów kolejowych podmiot nimi zarządzający powinien spełniać 4 podstawowe funkcje. A są to:

  • funkcja zarządzania,
  • funkcja rozwoju utrzymania,
  • funkcja zarządzania utrzymaniem taboru,
  • funkcja przeprowadzania utrzymania.

Spełnianie ich wszystkich sprawi, że podmiot zarządzający będzie w stanie w sposób prawidłowy i należyty zadbać w pełni o powierzony mu tabor i dopełnić wszelkich starań, by był on utrzymany (w tym serwisowany) odpowiednio.

Znając, współtworząc i egzekwując system utrzymania pojazdów szynowych, podmiot zarządzający nimi powinien być więc w stanie zagwarantować kilka kwestii, które bezpośrednio definiują, czym owo utrzymanie jest i w jaki sposób powinno przebiegać.

Warto pamiętać, że według ustaleń prawnych mówimy tu o:

  • spełnianiu wszelkich przepisów i wymogów wynikających tak z przepisów TSI, jak i z prowadzonej dokumentacji,
  • wdrażaniu środków kontroli ryzyka i stosowaniu wspólnych metod oceny bezpieczeństwa w zakresie działań monitorujących,
  • zobowiązaniu wykonawców do spełniania i wdrażania powyższych środków,
  • gwarancji, że działania służące utrzymaniu pojazdów szynowych były identyfikowalne.

Do działań tych z pewnością zaliczyć możemy regularne serwisowanie pojazdów szynowych, które odgrywa istotną rolę w całym procesie utrzymania.

Jakie są wyznaczniki prawidłowego serwisowania pojazdów szynowych?

Aby działania związane z utrzymaniem i serwisowaniem taboru kolejowego były nie tylko zgodne z zarządzeniami, procedurami i prawem, ale również skuteczne i bezpieczne, administratorzy sieci kolejowych i zarządcy pojazdów szynowych powinni pamiętać o 3 najważniejszych wyznacznikach prawidłowego serwisowania.

A oto one:

1. Pilnowanie terminów i regularności przeglądów oraz serwisu

Bardzo istotną kwestią w zakresie prawidłowego utrzymania taboru szynowego jest pilnowanie terminów zbliżających się przeglądów technicznych floty, jak i stosowanie się do zaleceń producentów pojazdów i elementów ich wyposażenia w zakresie dat ważności części stosowanych w pojazdach. Chcąc utrzymać tabor w idealnym stanie i działać zgodnie z prawem, należy przestrzegać zasad mówiących o regularności powyższych działań.

2. Serwisowanie pojazdów przeprowadzane w warunkach specjalistycznych

Aby mieć pewność, że serwis będzie skuteczny, rzetelny i w efekcie przyniesie same korzyści dla floty kolejowej, należy zarówno przestrzegać wszelkich wytycznych związanych z serwisowaniem pojazdów udzielanych przez producentów zarówno pojazdów jak i części (np. elementów gumowo-metalowych), ale i zlecać prace serwisowe specjalistom pracującym w renomowanych zakładach serwisowych.

3. Nieoszczędzanie na częściach zamiennych – używanie jakościowych części oryginalnych

Zgodnie z prawem niektóre elementy wyposażenia pojazdów szynowych (z uwagi na zachowanie bezpieczeństwa) powinny być wymieniane nie tylko w momencie, gdy ulegają awarii, lecz również po upływie określonego czasu (w wielu przypadkach okres ten mieści się w zakresie 6-8 lat). W związku z tym możemy być pewni, że moment wymiany części nadejdzie i warto się na niego przygotować. Przede wszystkich należy tu pamiętać, że tylko oryginalne części zamienne od uznanych producentów w 100% zdadzą egzamin. I choć stosowanie tańszych zamienników, które parametrami technicznymi odbiegają od swoich oryginalnych wzorów, nie musi drastycznie wpływać na poziom bezpieczeństwa taboru, to w perspektywie czasu może przynieść więcej awarii i konieczności częstszego serwisowania pojazdów oraz wymieniania części.

Co na to prawo?

Oczywiście powyższe kwestie nie biorą się znikąd. Na straży bezpieczeństwa i prawidłowego funkcjonowania taboru szynowego stoją przepisy prawa kolejowego krajowego, jak i europejskiego. Wśród nich najważniejszymi z punktu widzenia zarówno administratorów sieci kolejowych/pojazdów szynowych, jak i Urzędu Transportu Kolejowego, są:

  • wspomniane już rozporządzenie 2019/779 – które między innymi określa obowiązki podmiotu zarządzającego taborem w zakresie utrzymania go, funkcji, jakie musi spełniać, a także mówi o szczegółowych przepisach związanych z systemem certyfikacji podmiotów zarządzających pojazdami szynowymi,
  • rozporządzenie wykonawcze UE 2018/545 – traktujące o procedurach udzielania zezwoleń dla pojazdów kolejowych,
  • rozporządzenia europejskie dotyczące technicznych specyfikacji interoperacyjności kolei,
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 12.10.2005r. mówiące o warunkach technicznych użytkowania pojazdów kolejowych w Polsce,
  • a także odpowiednie dokumenty normalizacyjne i specyfikacje techniczne właściwe dla danego typu pojazdu szynowego.

Profesjonalne serwisowanie pojazdów szynowych zapewnia MMR Group TransComfort.

Z tej samej kategorii

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!