Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Ogół pojazdów szynowych stanowi istotną część transportu lądowego. Mówimy tu zarówno o transporcie osobowym, jak i towarowym, ale i tym związanym z pracą służb oraz administracji zarządzającej siecią kolejową i taborem. Pojazdy szynowe – by mogły właściwie służyć i przy tym pozostawać bezpieczne dla ludzi i otoczenia – powinny być w prawidłowy sposób serwisowane. Co jednak decyduje o tym, że owa prawidłowość jest zachowana?
Pociągi osobowe, towarowe, cysterny przewożące substancje chemiczne i inne materiały, pojazdy administracyjne, wojskowe czy nawet tramwaje – to wszystko przykłady pojazdów szynowych, z którymi na co dzień mamy pośrednio lub bezpośrednio do czynienia. Ich sprawne funkcjonowanie ma ogromne znaczenie dla pasażerów podróżujących po kraju, gospodarki, funkcjonowania przedsiębiorstw i zachowania nieprzerwanego łańcucha dostaw, a nawet całej infrastruktury kolejowej.
Zgodnie z prawem pieczę nad pojazdami kolejowymi w Polsce sprawuje prezes UTK (Urzędu Transportu Kolejowego), który w zgodzie z właściwymi rozporządzeniami krajowymi i europejskimi dba o prawidłowość utrzymania sieci i pojazdów kolejowych – w tym o zagadnienia związane z ich serwisowaniem.
Choć prezes UTK pełni nadzór nad całym systemem utrzymania pojazdów kolejowych, odpowiedzialność za poszczególne jednostki kolejowe w Polsce – zgodnie z Rozporządzeniem 2019/779 – spoczywa na ich bezpośrednich zarządcach (podmiotach do tego zobligowanych i upoważnionych, a także wpisanych do europejskiego rejestru pojazdów szynowych). Na czym jednak owo utrzymanie pojazdów szynowych polega?
Na czym polega utrzymanie pojazdów szynowych i jaką rolę odgrywa w nim serwis?
Idąc dalej za zapisami rozporządzenia 2019/779, możemy dowiedzieć się, że w kontekście utrzymania pojazdów kolejowych podmiot nimi zarządzający powinien spełniać 4 podstawowe funkcje. A są to:
Spełnianie ich wszystkich sprawi, że podmiot zarządzający będzie w stanie w sposób prawidłowy i należyty zadbać w pełni o powierzony mu tabor i dopełnić wszelkich starań, by był on utrzymany (w tym serwisowany) odpowiednio.
Znając, współtworząc i egzekwując system utrzymania pojazdów szynowych, podmiot zarządzający nimi powinien być więc w stanie zagwarantować kilka kwestii, które bezpośrednio definiują, czym owo utrzymanie jest i w jaki sposób powinno przebiegać.
Warto pamiętać, że według ustaleń prawnych mówimy tu o:
Do działań tych z pewnością zaliczyć możemy regularne serwisowanie pojazdów szynowych, które odgrywa istotną rolę w całym procesie utrzymania.
Jakie są wyznaczniki prawidłowego serwisowania pojazdów szynowych?
Aby działania związane z utrzymaniem i serwisowaniem taboru kolejowego były nie tylko zgodne z zarządzeniami, procedurami i prawem, ale również skuteczne i bezpieczne, administratorzy sieci kolejowych i zarządcy pojazdów szynowych powinni pamiętać o 3 najważniejszych wyznacznikach prawidłowego serwisowania.
A oto one:
1. Pilnowanie terminów i regularności przeglądów oraz serwisu
Bardzo istotną kwestią w zakresie prawidłowego utrzymania taboru szynowego jest pilnowanie terminów zbliżających się przeglądów technicznych floty, jak i stosowanie się do zaleceń producentów pojazdów i elementów ich wyposażenia w zakresie dat ważności części stosowanych w pojazdach. Chcąc utrzymać tabor w idealnym stanie i działać zgodnie z prawem, należy przestrzegać zasad mówiących o regularności powyższych działań.
2. Serwisowanie pojazdów przeprowadzane w warunkach specjalistycznych
Aby mieć pewność, że serwis będzie skuteczny, rzetelny i w efekcie przyniesie same korzyści dla floty kolejowej, należy zarówno przestrzegać wszelkich wytycznych związanych z serwisowaniem pojazdów udzielanych przez producentów zarówno pojazdów jak i części (np. elementów gumowo-metalowych), ale i zlecać prace serwisowe specjalistom pracującym w renomowanych zakładach serwisowych.
3. Nieoszczędzanie na częściach zamiennych – używanie jakościowych części oryginalnych
Zgodnie z prawem niektóre elementy wyposażenia pojazdów szynowych (z uwagi na zachowanie bezpieczeństwa) powinny być wymieniane nie tylko w momencie, gdy ulegają awarii, lecz również po upływie określonego czasu (w wielu przypadkach okres ten mieści się w zakresie 6-8 lat). W związku z tym możemy być pewni, że moment wymiany części nadejdzie i warto się na niego przygotować. Przede wszystkich należy tu pamiętać, że tylko oryginalne części zamienne od uznanych producentów w 100% zdadzą egzamin. I choć stosowanie tańszych zamienników, które parametrami technicznymi odbiegają od swoich oryginalnych wzorów, nie musi drastycznie wpływać na poziom bezpieczeństwa taboru, to w perspektywie czasu może przynieść więcej awarii i konieczności częstszego serwisowania pojazdów oraz wymieniania części.
Co na to prawo?
Oczywiście powyższe kwestie nie biorą się znikąd. Na straży bezpieczeństwa i prawidłowego funkcjonowania taboru szynowego stoją przepisy prawa kolejowego krajowego, jak i europejskiego. Wśród nich najważniejszymi z punktu widzenia zarówno administratorów sieci kolejowych/pojazdów szynowych, jak i Urzędu Transportu Kolejowego, są:
Profesjonalne serwisowanie pojazdów szynowych zapewnia MMR Group TransComfort.
25 kwietnia 2025
Chaotyczna polityka celna administracji Donalda Trumpa, polegająca na zapowiadaniu, wprowadzaniu, a potem zawieszaniu ceł na różne sektory działalności i kraje, [...]
18 kwietnia 2025
Kilkudziesięcioprocentowe cła nałożone przez administrację Donalda Trumpa na towary z Unii Europejskiej czy Chin mogą wywołać istotne turbulencje w polskiej [...]
1 kwietnia 2025
Już niemal 70 lat minęło od chwili, gdy po raz pierwszy użyto terminu sztuczna inteligencja. Jednak dopiero ostatnie lata przyniosły [...]
13 lutego 2025
Z początkiem roku, 1 stycznia, Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji [...]
12 lutego 2025
Tylko 3% dużych i średnich firm produkcyjnych i dystrybucyjnych deklaruje obniżenie cen swoich towarów i usług w tym roku, a [...]
10 lutego 2025
Przedstawiciele branży TSL są zaniepokojeni nowelizacją tzw. małej ustawy sankcyjnej. Eksperci mają poważne zastrzeżenia, które dotyczą jej zgodności z obecnymi [...]
10 lutego 2025
Firmy z sektora Transportu, Spedycji i Logistyki (TSL) od początku 2025 roku stają przed sporymi wyzwaniami. Już pod koniec minionych [...]
7 lutego 2025
Planujesz konferencję, która zainspiruje uczestników i zapewni niezapomniane wrażenia? Nadmorskie lokalizacje łączą profesjonalizm z unikalnym klimatem, oferując nowoczesne obiekty, malownicze [...]
3 lutego 2025
W 2025 roku decydujący będzie rozwój sytuacji na Bliskim Wschodzie, a także polityka celna nowej administracji Stanów Zjednoczonych. Choć firmy [...]
24 stycznia 2025
Produkcja sprzętu elektrycznego wiąże się z koniecznością spełnienia wymogów prawnych, które obowiązują na terenie naszego kraju. Należą do nich Ustawa [...]
24 stycznia 2025
Jedną z kluczowych kwestii w przypadku prowadzenia firmy jest czystość i higiena. Chodzi jednak nie tylko o estetykę, ale także [...]
20 stycznia 2025
Współczesny świat biznesu wymaga szybkiej i efektywnej komunikacji. Jednym z najbardziej wszechstronnych i dostępnych narzędzi, które spełniają te potrzeby, jest [...]
7 kwietnia 2025
4 kwietnia 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!