Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Święta to nie tylko czas wzmożonych zakupów, ale także wyjątkowe wyzwanie dla logistyki. Firmy TSL muszą poradzić sobie z rosnącym zapotrzebowaniem i zorganizować dostawy na czas, mimo przeszkód stawianych przez miejskie aglomeracje i ograniczenia czasowe. Jak sektor radzi sobie z tym zadaniem?
Polacy w listopadzie i grudniu masowo odwiedzają sklepy, polując na promocje z okazji Black Friday. W 2023 r. 57,8 proc. ankietowanych deklarowało zakupy w dwóch kanałach jednocześnie – zarówno online, jak i stacjonarnie. W tym roku ten odsetek wzrósł do 73 proc., przy czym 56 proc. klientów preferuje zakupy wyłącznie w sieci. Zarówno sklepy internetowe, jak i tradycyjne placówki, pracują obecnie na najwyższych obrotach. Jednak sukces zakupowego szaleństwa to nie tylko zasługa sprzedawców. Ważną rolę odgrywają również firmy z sektora TSL, zajmujące się transportem paletowym, które dbają o to, by magazyny były dobrze zaopatrzone.
Miejska logistyka w świątecznym szczycie
W grudniu ulice miast wypełniają się zarówno kurierami dostarczającymi paczki, jak i mieszkańcami śpieszącymi na zakupy do sklepów. Tłok na drogach i rosnące korki są nieuniknione, co stawia przed firmami transportowymi szczególne wyzwania. Mimo coraz lepszej infrastruktury drogowej, wzrost liczby samochodów sprawia, że logistyka świąteczna wymaga elastyczności i doskonałego planowania.
Aby sprostać wyzwaniom, firmy transportowe optymalizują swoje działania, realizując dostawy w godzinach wczesno porannych, gdy ruch jest mniejszy lub wieczorem, unikając największego natężenia na drogach. Precyzyjnie zaplanowane trasy umożliwiają również sprawne dostarczanie towarów do centrów handlowych, gdzie obowiązują ścisłe ograniczenia czasowe. Każdy etap łańcucha dostaw – od załadunku po odbiór – musi być perfekcyjnie zsynchronizowany, aby przesyłki trafiały na czas.
W tym szczególnym okresie minimalizacja opóźnień jest kluczowa. Nowoczesne narzędzia IT wspierają firmy w planowaniu tras i analizie efektywności, jednak to zaangażowanie i doświadczenie pracowników pozostają najważniejszym czynnikiem sukcesu. – Jak działamy w Geis PL w kwestii skutecznych dostaw? Między innymi wykorzystujemy naszą rozległa i gęstą siatkę połączeń liniowych, do tworzenia transportów łączonych, gdzie na jednym środku transportu część przesyłek dojeżdża do terminala cross dock, a część jedzie bezpośrednio do odbiorcy. Wymaga to odpowiedniego planowania kolejności załadunku, przepływu informacji, oraz wyszkolenia naszych pracowników. Dzięki takiemu podejściu nasz transport jest efektywny a klienci zadowoleni – podkreśla Waldemar Jakubowicz, Dyrektor Oddziału Tychy Geis PL.
Logistyka ekspresowych dostaw
Szczególnie w okresie przedświątecznym coraz częściej standardem stają się ekspresowe dostawy, które zapewniają dostarczenie przesyłek do klientów w 24h. To kluczowy element obok ceny i jakości produktów, szczególnie dla osób, które robią zakupy w ostatnim momencie. Kurierzy na skuterach, rowerach czy w mniejszych pojazdach dostawczych, pracują pełną parą, aby spełnić oczekiwania klientów. Jednak sukces takich dostaw nie jest możliwy bez wcześniejszego transportu towarów do magazynów sprzedawców. – Rynek dostaw ekspresowych rozwija się w dużych miastach, a szczególnie w segmencie parcel, jednak i w systemach dostaw drobnicowych wymagania są coraz wyższe. Klienci B2B oczekują szybkiej dostawy także i w tym rodzaju transportu. Aby sprostać tym wymaganiom, testujemy różne rozwiązania, jak dostosowanie infrastruktury, wdrożenie nowoczesnego oprogramowania TMS, czy reorganizacja tras. Ważne jest także posiadanie floty mniejszych pojazdów i kierowców, którzy doskonale znają miasto – dodaje Waldemar Jakubowicz.
Przed świętami, kiedy zakupy nabierają tempa, szczególne znaczenie ma odpowiednie przygotowanie towaru do transportu, aby zminimalizować ryzyko uszkodzeń i uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek. Zwłaszcza w przypadku dostaw drobnicowych, dokładne pakowanie i zabezpieczenie palet stają się kluczowe. – Elastyczne godziny odbiorów zsynchronizowane z procesem generowania zamówień są bardzo istotne. Nieustannie szukamy nowych rozwiązań by zoptymalizować naszą pracę. Najważniejszym jednak kluczem do sukcesu firmy zawsze będzie człowiek, odpowiednio zaangażowany i wyszkolony – mówi Michał Rymut, Manager ds. Infrastruktury i Operacji w Geis PL.
Dzięki połączeniu nowoczesnych technologii, precyzyjnego planowania i zaangażowania ludzi, firmy transportowe skutecznie radzą sobie z wyzwaniami świątecznej logistyki. To dzięki ich wysiłkom, magazyny są maksymalnie wypełnione towarem, który następnie może trafić do każdego domu, niezależnie od trudności na zatłoczonych miejskich ulicach.
29 kwietnia 2025
Fulfillment, czyli kompleksowa usługa magazynowa, to jeden z filarów rozwoju nowoczesnego e-commerce. W dobie rosnących oczekiwań konsumentów, konieczności szybkiej dostawy [...]
23 kwietnia 2025
Przygotowując się na zmiany związane z wprowadzeniem nowej dyrektywy unijnej, warto przyjrzeć się dokładniej sytuacji kurierów w Polsce.
22 kwietnia 2025
Wyniki najnowszego raportu Alsendo wskazują, że logistyka staje się kluczowym elementem doświadczenia zakupowego i niewykorzystaną szansą na budowanie lojalności klientów. [...]
4 kwietnia 2025
W ostatnich latach handel elektroniczny przeszedł znaczącą transformację, napędzaną przez postęp technologiczny, zmieniające się oczekiwania konsumentów oraz globalne wydarzenia wpływające [...]
24 stycznia 2025
Jak wynika z globalnego badania DHL Express, zrównoważony rozwój stał się strategicznym celem dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), znacząco [...]
17 grudnia 2024
InPost ma już 25 tys. maszyn Paczkomat w Polsce, a 13 grudnia oficjalnie uruchomił jubileuszową maszynę, która znajduje się na [...]
12 września 2024
Za rok 2023 rok InPost wpłacił do polskiego budżetu dwu i półkrotnie więcej niż... cała konkurencja razem wzięta
4 września 2024
Pracujesz w międzynarodowej firmie i odpowiadasz za wysyłkę towarów? Czy raczej od czasu do czasu wysyłasz paczki do rodziny i [...]
2 września 2024
Eksport towarów z Polski, mimo licznych zawirowań ostatnich lat, jest odporny na wstrząsy. Jednak w związku z opuszczeniem przez Wielką [...]
29 sierpnia 2024
Packeta, globalna platforma logistyczna dla e-commerce, kontynuuje dynamiczny rozwój sieci punktów odbioru i automatów paczkowych Z-BOX w Europie Środkowej i [...]
27 sierpnia 2024
Badanie „Postawy Polaków wobec automatów paczkowych” – przygotowane przez Biostat na zlecenie agencji doradczej 2PR – wskazuje, że trzy czwarte [...]
20 sierpnia 2024
Zarząd Poczty Polskiej ogłosił Plan Transformacji, zgodnie z którym spółka będzie stopniowo przekształcana w nowoczesną firmę kuriersko-detaliczno-finansowo-cyfrową. Rozpoczęte zmiany obejmą [...]
9 kwietnia 2025
7 kwietnia 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!