Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.

W ostatnich latach nastąpił znaczny wzrost liczby przedsiębiorstw wykorzystujących do obsługi tras pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony. Wynika to z wielu różnych czynników: większej mobilności busów, braku ograniczeń tonażowych na drogach a także minimalnej ilości dokumentacji dzięki zwolnieniom zarówno z obowiązku posiadania licencji na transport jak i rejestracji czasu pracy za pomocą tachografów. Rozwój ten jednak może ulec wkrótce zahamowaniu.
W 2022 roku wejdzie w życie kolejna część zmian związanych z Pakietem Mobilności. Przepisy zmieniające zostały zawarte w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1055 z dnia 15 lipca 2020 r. Analizując jego treść, nasuwa się wniosek, że bez wątpienia największa rewolucja czeka przedsiębiorców wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 2,5 tony, ale nie przekraczającej 3,5 tony.
Wymagania jakie musi spełniać przedsiębiorca w celu uzyskania licencji wspólnotowej zezwalającej na międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy i osób zostały zawarte w Rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1071/2009 oraz 1072/2009. Zgodnie z przytoczonymi aktami prawnymi, przewoźnik ubiegający się o licencję musi:
Póki co wymagania te dotyczą jedynie zarobkowego przewozu drogowego rzeczy pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony lub przewozu osób pojazdami przystosowanymi do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą. Jednak dokładnie od 20 maja 2022 roku międzynarodowy zarobkowy przewóz rzeczy pojazdami, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 2,5 tony zostanie włączony pod przepisy Rozporządzenia 1072/2009. W związku z tym, aby legalnie wykonywać tego typu przewozy przedsiębiorca będzie musiał uzyskać licencję transportową. Wiąże się z tym oczywiście obowiązek spełnienia wymienionych powyżej wymagań.
Po zmianie przepisów przedsiębiorca wykonujący międzynarodowe przewozy busami będzie musiał posiadać m.in. Certyfikat Kompetencji Zawodowych. Jest on wydawany imiennie po uzyskaniu przez zainteresowanego pozytywnego wyniku podczas egzaminu państwowego przeprowadzanego w Instytucie Transportu Samochodowego. Istnieje również możliwość zatrudnienia osoby, która posiada taki Certyfikat i która będzie w przedsiębiorstwie stale i realnie zarządzać operacjami transportowymi. Biorąc jednak pod uwagę, że osoba z certyfikatem zatrudniona w danym przedsiębiorstwie jest narażona na poniesienie odpowiedzialności finansowej za naruszenia wynikające z załącznika 4 do Ustawy o transporcie drogowym, można przypuszczać, że osób chętnie „użyczających” swój Certyfikat będzie zdecydowanie mniej. W niektórych przypadkach na mandacie się nie skończy. Wobec osoby zarządzającej transportem organ wydający licencje może wszcząć postępowanie w sprawie oceny jego dobrej reputacji, a w konsekwencji utraty certyfikatu. Dlatego przedsiębiorcy prowadzący działalność transportową z wykorzystaniem pojazdów pomiędzy 2,5-3,5 t dmc powinni pomyśleć o zdobyciu własnego Certyfikatu Kompetencji Zawodowych. Będzie to dla nich pewnego rodzaju polisa ubezpieczeniowa na przyszłość, dzięki której unikną oni problemów w trakcie procesu wnioskowania o licencję wspólnotową spowodowanych brakiem wymaganych dokumentów, a przy okazji obniżą koszty stałe wynikające z opłaty za „użyczanie”.
Pora zatem już teraz zacząć przygotowania do wejścia w życie zmian wynikających z Pakietu Mobilności. Co ważne, z uwagi na wielkość rynku przewozów busami, szybkie przystosowanie się do nowych realiów może się okazać kluczowe w walce o zlecenia międzynarodowe.
29 października 2025
Actros L ProCabin, najnowszy model flagowej ciężarówki do transportu dalekobieżnego Mercedes-Benz Trucks, przynosi rozwiązania odpowiadające na dzisiejsze i przyszłe wyzwania [...]
23 października 2025
Przewoźnicy wykonujący transport międzynarodowy mogą odzyskać część kosztów zakupu tachografów II generacji. Ministerstwo Infrastruktury uruchomiło dopłaty w ramach programu KPO.
23 października 2025
Codzienne funkcjonowanie floty odbywa się w oparciu o wiele dokumentów. Protokoły wydania i zwrotu pojazdu, umowy, regulaminy czy instrukcje – [...]
16 października 2025
14 października 2025 r. w Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie Ministra Infrastruktury sprawie zasad udzielania pomocy de minimis na refinansowanie [...]
29 września 2025
Przewoźnicy drogowi nie powinni bagatelizować nadchodzących zmian związanych z wdrożeniem fazy 3 systemu Import Control System 2 (ICS2) pomimo, że [...]
24 września 2025
Rozwierające się nożyce popytu i podaży będą definiować rynek transportowy w IV kwartale 2025 r. Najnowszy raport Polskiego Instytutu Transportu [...]
23 września 2025
Cykliczna, bezpłatna konferencja „Spotkania Transportowe” już 9 października 2025 odwiedzi Katowice. To wyjątkowe wydarzenie skierowane do osób związanych z branżą [...]
4 września 2025
Cykliczna, bezpłatna konferencja „Spotkania Transportowe” już 16 września 2025 odwiedzi Poznań. To wyjątkowe wydarzenie skierowane do osób związanych z branżą [...]
28 sierpnia 2025
Choć tworzą podwaliny sektora, mikrofirmy z branży TSL z trudem wiążą koniec z końcem – taki obraz finansów przewoźników i [...]
19 sierpnia 2025
DKV Mobility wprowadza na rynek nowe urządzenie do poboru opłat w standardzie 4G. To odpowiedź firmy na zapowiedziane wyłączanie sieci [...]
6 sierpnia 2025
Projekt rozporządzenia przewiduje, że w ramach pomocy de minimis przedsiębiorca otrzyma zwrot części lub całości wydatków poniesionych na wyposażenie pojazdu [...]
5 sierpnia 2025
Firma logistyczna DACHSER poszerza flotę o kolejne elektryczne ciężarówki marki Mercedes-Benz Trucks. Z fabryki w Wörth am Rhein do siedziby [...]

29 października 2025
22 września 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!