Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Zwroty zakupów online to jeden z kluczowych aspektów e-commerce, który znacząco wpływa na funkcjonowanie sklepów internetowych.
Mimo pełnej świadomości o zwrotach i konieczności ich przetwarzania, nadal pozostają one największym wyzwaniem zarówno dla kupujących, jak i sprzedających.
W Europie najczęściej zwracane są produkty odzieżowe, obuwie oraz akcesoria. Te kategorie są najbardziej podatne na zwroty ze względu na trudność w trafieniu z odpowiednim rozmiarem oraz konieczność przymierzenia ich w domu. Rozmiar często jest trudny do oszacowania na podstawie informacji na stronie, co prowadzi do licznych zwrotów.
W jakich krajach w Europie klienci zwracają najczęściej?
Z analizy firmy Statista wynika, że najczęściej produkty zwracają klienci z najbardziej dojrzałych rynków e-commerce, co wynika z ich wysokiej świadomości zakupowej. Oto kraje, z najwyższym procentem zwrotów w ostatnich 12 miesiącach:
Europejczycy cenią przede wszystkim wygodę przy dokonywaniu zwrotów. Chcą mieć możliwość samodzielnego nadania paczki lub zostawienia jej w punkcie nadania, przy czym bardzo istotne są również koszty związane ze zwrotem.
Najważniejsze kryteria zwrotów dla kupujących online (średnia europejska):
Zachowania klientów e-commerce z Polski w porównaniu z klientami z innych krajów
W Polsce 24 proc. klientów kupuje tylko w e-sklepach, które oferują darmowy zwrot, podczas gdy w Niemczech jest to ważne aż dla 43 proc. konsumentów. Zarówno w Polsce, jak i w Holandii, najważniejszym powodem zwrotu jest zły rozmiar, a następnie niewystarczająca jakość produktu.
Przy zakupach cross-border, darmowy zwrot jest istotny dla 49 proc. Polaków i aż 55 proc. mieszkańców Hiszpanii. To pokazuje, jak różne mogą być oczekiwania klientów w poszczególnych krajach Europy i jak ważne jest dostosowanie polityki zwrotów do lokalnych preferencji.
Więcej informacji na temat zwrotów w Niemczech, UK, Francji, Holandii, Czechach, Austrii, Włoszech i Szwecji pobierzesz TUTAJ.
Aby zapewnić sprawną obsługę zwrotów, warto współpracować z doświadczonym operatorem fulfillment, takim jak Arvato.
22 maja 2025
Wynajem wózków widłowych zyskuje na popularności wśród firm produkcyjnych, logistycznych i handlowych. Coraz więcej przedsiębiorstw rezygnuje z zakupu sprzętu na [...]
21 maja 2025
Rynek pracy nieustannie się zmienia. Postępująca automatyzacja, cyfryzacja oraz wejście na rynek kolejnych pokoleń wymuszają zdobywanie nowych kompetencji i ciągłą [...]
30 kwietnia 2025
Po spełnieniu wszystkich warunków i uzyskaniu niezbędnych zgód, DSV finalizuje przejęcie firmy Schenker od Deutsche Bahn.
29 kwietnia 2025
Jak indywidualne zestawy skracają czas zakupów, minimalizują błędy i przyspieszają montaż w różnych sektorach. Jak zorganizować logistykę, pozwalającą na taką [...]
29 kwietnia 2025
Świat mody odchodzi od produkcji w Chinach, ale na odwrocie zyskają głównie inne kraje zlokalizowane w Azji, dlatego region ten [...]
28 kwietnia 2025
W pierwszej fazie funkcjonowania nowoczesny obiekt logistyczny będzie obsługiwał ok. 1, 5 tys. sklepów w rejonie Wrocławia.
28 kwietnia 2025
Frigo Logistics, operator logistyczny dla produktów wymagających kontrolowanej temperatury, inwestuje w modernizację floty. W pierwszym kwartale 2025 roku firma odebrała [...]
28 kwietnia 2025
W odpowiedzi na zmiany w przepisach prawnych DFDS rozszerza swoje portfolio usług VAS dla branży modowej, wprowadzając ReStart, specjalistyczną usługę [...]
25 kwietnia 2025
Neutralność klimatyczna stała się jednym z priorytetowych celów także dla sektora logistycznego, a znaczącą rolę w jego osiągnięciu odgrywa ograniczenie [...]
24 kwietnia 2025
Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (Enveloppe Logistique Obligatoire - ELO), który istotnie wpłynie na organizację transportów [...]
8 kwietnia 2025
Automatyzacja procesów magazynowych z wykorzystaniem robotyki nie jest już jedynie wizją przyszłości, ale nadal temu rozwojowi technologicznemu towarzyszą liczne błędne [...]
7 kwietnia 2025
Wybrane grupy towarów wymagają transportu w temperaturze kontrolowanej i przy zachowaniu ściśle określonych parametrów. Jeśli towar jest przewożony i zostanie [...]
9 kwietnia 2025
7 kwietnia 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!