Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Firmy transportowe zwalniają. Subindeks Barometru EFL czwarty kwartał z rzędu odnotował wartość poniżej progu ograniczonego rozwoju i w III kwartale wyniósł 48 pkt., o 1,3 pkt. mniej niż trzy miesiące wcześniej.
Tylko 9% przedsiębiorców spodziewa się wzrostu zamówień, za to ich spadku obawia się już niemal co trzeci zapytany. Dla porównania, w II kwartale br. podobny odsetek zapytanych prognozował wzrost i spadek zamówień (29% i 26%).
Wojna w Ukrainie spędza sen z powiek 66% przedstawicieli branży transportowej. W konsekwencji, zaledwie co dwudziesty zapytany ma nadzieję na poprawę kondycji branży w najbliższych miesiącach.
Barometr EFL dla branży transportowej na III kwartał 2022:
Znów trudniej
Subindeks Barometru EFL na III kwartał br. dla branży transportowej wyniósł 48 pkt., o 1,3 pkt. mniej niż w drugim kwartale tego roku. Trzeci raz z rzędu wartość wskaźnika nie przekroczyła progu ograniczonego rozwoju, czyli 50 pkt., co oznacza powrót do trudnej sytuacji z pandemicznych lat 2020 i 2021 (pierwsze miesiące).
Prezes zarządu EFL zwraca uwagę, że hamowanie branży transportowej ma swoje odbicie w wynikach branży leasingowej.
– W 2021 roku leasing pojazdów ciężkich odnotował dynamikę o niemal jedną trzecią wyższą niż w pierwszym pandemicznym roku. W pierwszym kwartale tego roku wzrost jeszcze się utrzymał, ale tylko na 4% poziomie, podczas gdy już pierwsze półrocze zakończyliśmy na 3% minusie rok do roku. Niestety nie spodziewamy się, że druga część roku przyniesie odbicie. A w związku z tym, że inwestycje są jedną z pierwszych „jaskółek zbliżającej się wiosny”, a w planach firm transportowych nie ma ich niemal wcale, musimy uzbroić się w cierpliwość, zanim transport przyspieszy – mówi Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.
Transport z kwartału na kwartał coraz bardziej odczuwa silniejszy wpływ wojny toczącej się na terenie Ukrainy niż pandemii. 66% firm uważa, że to, co dzieje się za naszą wschodnią granicą, ma niekorzystny wpływ na ich działalność (z czego 28,8% – bardzo niekorzystny i tyle samo – 37,5% – raczej niekorzystny). Warto podkreślić, że odsetek respondentów oceniających, że wojna ma zdecydowanie negatywny wpływ na ich działalność jest jednym z najwyższych wśród wszystkich 6 badanych branż. Tylko w handlu pesymistów jest więcej (66,6%).
W przypadku COVID-19 – na jego negatywny wpływ wskazuje 32,5% zapytanych (z czego 10% – zdecydowanie niekorzystny, a 22,5% – raczej niekorzystny).
Inwestycje nie ruszą, a płynność coraz niższa
Inwestycje kolejny kwartał stoją w miejscu. W III kwartale br. niemal wszystkie firmy transportowe (97,5%) planują podobny poziom inwestycji co w poprzednich miesiącach.
W porównaniu do poprzedniego kwartału więcej przedstawicieli branży obawia się o sprzedaż swoich usług. Tylko 9% liczy na wzrost zamówień, a 31% spodziewa się ich spadku. Ponad połowa oczekuje podobnego poziomu co trzy miesiące wcześniej. Dla porównania, w II kwartale br. ponad trzy razy więcej firm transportowych (29%) liczyło na większe zamówienia, 41% spodziewało się podobnego poziomu co w poprzednim kwartale, a 26% obawiało się ich spadku.
Z kwartału na kwartał pogarsza się płynność finansowa firm transportowych. Już niemal co trzecia obawia się jej pogorszenia w III kwartale br. (30%), podczas gdy kwartał wcześniej ten odsetek wynosił 24%. Tylko 9% liczy na jej poprawę, a kwartał wcześniej było to 15%.
Wartość głównego indeksu Barometru EFL na III kwartał 2022 roku wyniosła 47,6 pkt. Osiągnięty poziom jest o 1,1 pkt. niższy niż w II kwartale 2022 roku.
23 maja 2025
Grupa Wielton wprowadza Wielton EVO – nowoczesne, zintegrowane rozwiązanie, które łączy wysokiej jakości naczepę kurtynową, cyfrową platformę zakupową oraz pakiet [...]
19 maja 2025
Eurowag powiększył swoją sieć stacji premium o kolejne 20 strategicznych lokalizacji. Stacje w tej sieci pod względem przychodu rosną szybciej [...]
19 maja 2025
W dynamicznej rzeczywistości branży TSL każdy właściciel firmy transportowej szuka rozwiązań, które pozwolą mu optymalizować koszty, usprawniać procesy i minimalizować [...]
16 maja 2025
Inspekcja Transportu Drogowego od końca 2024 roku coraz częściej sprawdza kierowców z państw trzecich, czyli nienależących do UE w zakresie [...]
16 maja 2025
Rok 2024 nie był łaskawy dla branży transportowej – recesja w Niemczech, słabnące euro, rosnące koszty pracy, ekologiczne zobowiązania i [...]
24 kwietnia 2025
Sektor TSL od kilku lat mierzy się z trudnościami, czego efektem jest rosnące zadłużenie. Łączny dług branży w kwietniu br. [...]
2 kwietnia 2025
Flota pojazdów musi być technicznie sprawna i ekonomicznie opłacalna. Rosnące koszty inwestycji i presja konkurencji wymagają innowacyjnych rozwiązań. Jednym z [...]
4 marca 2025
Od połowy 2023 roku w transporcie drogowym trwa silne spowolnienie. Ponad połowa badanych przez TLP i Spotdata deklaruje spadek przychodów, [...]
25 lutego 2025
Czy pięć lat to dużo? W branży transportowo-logistycznej - która z natury rzeczy stawia na szybkość – całkiem sporo. Jakie [...]
21 lutego 2025
Nowa współpraca opiera się na innowacyjnej technologii kart płatniczych od Nets (część Nexi Group) do usprawnienia zarządzania paliwem i flotą [...]
17 lutego 2025
Przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po sporych podwyżkach podatku od środków transportowych w 2024 roku, w obecnym ich poziom wzrośnie [...]
15 stycznia 2025
Komisja Europejska niespodziewanie wprowadziła okres przejściowy dla przewoźników, którzy nie zdążyli wymienić tachografów na najnowsze modele G2V2. Do końca lutego [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!