#ad

Wodór nadzieją dla transportu?

Wodór nadzieją dla transportu?

Naukowcy z Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Kempten na zlecenie Dachsera przeprowadzili badania nad wykorzystaniem wodoru jako nośnika energii. Wyniki testów wskazują, że choć jego pozyskiwanie jest trudne, to eksperci pokładają w nim duże nadzieje.

Dachser zlecił Uniwersytetowi Nauk Stosowanych w Kempten przeprowadzenie badania „Infrastruktura i logistyka H2” (H2 Infrastructure and Logistics). Celem było zbadanie dostępności wodoru, jak również znanych obecnie procesów produkcyjnych i możliwości tankowania w kontekście wykorzystania ciężarówek z ogniwami paliwowymi w okresie od 2025 do 2030 r. w sieci transportu drogowego DACHSER European Logistics.

W wyniku badania wyłoniono miejsca, w których eksploatacja ciężarówek z ogniwami paliwowymi jest możliwa do 2025 r. ze względu na dużą dostępność wodoru. Cztery oddziały Dachsera w Hamburgu, Magdeburgu, Kolonii i Herne są „szczególnie odpowiednie”. 42 inne są uważane za „odpowiednie” i tym samym mogą stać się miejscem wykorzystania pojazdów z tego rodzaju napędem.

Dużym wyzwaniem jest infrastruktura do tankowania wodoru. W Europie jest w sumie tylko 56 stacji paliw obsługujących ciężarówki wodorowe. Nie ma też żadnych konkretnych planów rozbudowy. Z tego powodu naukowcy z Centrum Badawczego Allgäu, kierowanego przez prof. Wernera Mehra, zbadali również, czy technicznie i ekonomicznie wykonalne byłoby produkowanie wodoru we własnym zakresie. W tym celu w placówce Dachser we Freiburgu przeprowadzono symulację produkcji wodoru metodą elektrolizy z nadwyżki energii z instalacji fotowoltaicznej. Okazało się, że chociaż produkcja własna jest technicznie możliwa, jest obecnie nieekonomiczna ze względu na wysokie koszty. Ponadto maksymalna możliwa produkcja wodoru wystarcza do przejechania przez ciężarówkę z nadwoziem wymiennym 80 000 km rocznie, a to zdecydowanie za mało.

Badanie przeprowadzone przez Uniwersytet Nauk Stosowanych w Kempten pokazuje, że europejska infrastruktura do zaopatrzenia w ekologiczny wodór jest obecnie rozwijana. Wachlarz rozwiązań sięga od importu wodoru z innych kontynentów, poprzez centralne zakłady produkcyjne w Europie, aż po regionalne samozaopatrzenie. Daje to nadzieję i otwiera szerokie możliwości wykorzystania tego nowego źródła energii.

– Ponad 40 oddziałów Dachsera jest zlokalizowanych w zasięgu europejskiej sieci infrastruktury wodorowej, a to bardzo dobra pozycja wyjściowa do tankowania ciężarówek napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. Wybierając placówki w Magdeburgu i Hamburgu, Dachser rozpoczyna tam erę wodoru. Pierwsze ciężarówki z takim napędem pojawią się w naszej sieci już w 2023 r. – podsumowuje Andre Kranke, dyrektor badań i rozwoju, zarządzający wydziałem ochrony klimatu Dachsera.

Z tej samej kategorii

4 października 2024

Innowacyjny pojemnik FalConic

CHEP Europe wprowadza na rynek innowacyjny pojemnik paletowy. Dzięki ulepszonej ergonomii i zmaksymalizowanej możliwości składania, nowy produkt wielokrotnego użytku zapewnia [...]

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!