#ad

Szybkie załadowanie i rozładowanie pojazdów dostawczych

Szybkie załadowanie i rozładowanie pojazdów dostawczych

Transport towarów to istotna gałąź gospodarki. Bez względu na to, czy robimy to na zlecenie, czy przewozimy własne produkty nieustannie wprowadzamy usprawnienia, aby nie pozostać w tyle za konkurencją.

Zmiany organizacyjne, rozwój narzędzi IT, konieczność zmniejszania kosztów i potrzeba doskonalenia procesów są ważnymi motorami zmian. Istotnym obszarem, w którym możemy wprowadzić usprawnienia są procesy związane z załadunkiem i rozładunkiem towarów. Doskonale sprawdzają się tutaj rozwiązania w postaci ramp najazdowych, żurawi samochodowych, suwnic czy wózków samozaładowczych. Ich zalety przedstawimy w oparciu o ofertę firmy SILAR load & ride.

Bezpieczeństwo i przepisy prawne przy załadunku/rozładunku towarów

Na początku warto odnotować, że opisywane rozwiązania dotyczą przede wszystkim busów i lekkich pojazdów transportowych o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) nie przekraczającej 3,5 t. Nie jest to przypadek – praktyka pokazuje, że dla większości firm działających na rynku lokalnym, realizujących przewozy na niewielkie odległości, takie właśnie pojazdy są ekonomicznie i organizacyjnie bardziej uzasadnione niż duże ciężarówki.

Nie chodzi tu tylko o zużycie paliwa i inne koszty eksploatacji, ale również obowiązujące przepisy – pojazdy masie nie przekraczającej 3,5 t DMC nie wymagają stosowania tachografu, zaś ich kierowcy nie muszą legitymować się odbytym kursem na przewóz rzeczy, czy posiadaniem licencji transportowej. Jest to zatem rozwiązanie nie tylko tańsze, ale i mniej skomplikowane pod względem formalno-prawnym.
Nie zwalnia to oczywiście przewoźnika od konieczności przestrzegania przepisów BHP oraz odpowiedzialności za powierzony towar i jego bezpieczne dostarczenie do odbiorcy. Kwestie te reguluje ustawa Prawo przewozowe, z którego zapisami warto się dokładanie zapoznać.

Zabezpieczenie towarów – odpowiedzialność przewoźnika

Szczegółowe zasady rozmieszczenia ładunku w pojeździe dostawczym i jego zabezpieczenia na czas przewozu będą się różnić w zależności od jego rodzaju. Ich wspólnym mianownikiem jest jednak ochrona kierowcy i innych uczestników ruchu drogowego oraz minimalizacja ryzyka uszkodzenia przewożonego towaru w efekcie nieprzewidzianych zdarzeń drogowych – np. konieczności gwałtownego hamowania lub wykonania innych manewrów. Tego typu wydarzenia nie mogą skutkować niekontrolowanym przemieszczaniem się ładunku, jego staczaniem lub wypadnięciem z przestrzeni ładunkowej.

Odpowiedni i sprawny sprzęt załadunkowy

Newralgicznym punktem procesów transportowych jest etap załadunku i rozładunku towaru, gdzie ryzyko wypadku i uszkodzenia ciała pracownika lub zniszczenia powierzonego mienia jest największe. Mogą one narazić przewoźnika nie tylko na wymierne straty finansowe – konieczność pokrycia wyrządzonych szkód, ale też utratę zaufania klientów i wizerunku profesjonalnej firmy. Tego typu zagrożenia można zminimalizować wdrażając profesjonalne systemy wspomagające załadunek.

Firmy wykorzystujące w swojej działalności busy i lekkie pojazdy transportowe zainteresują z pewnością urządzenia takie jak:

  • Rampy najazdowe – lekkie i mobilne konstrukcje stalowo- aluminiowe lub aluminiowe umożliwiają płynne połączenie poziomu ładowni pojazdu dostawczego z powierzchnią magazynu lub placu załadunkowego. Niektóre z nich mogą pełnić również funkcję pomostu. W zależności od modelu cechuje je udźwig od 250 do nawet 1800 kg, szeroka możliwość konfiguracji i dostosowania do indywidualnych potrzeb użytkownika oraz modelu pojazdu. Oprócz standardowej funkcji najazdu wybrane modele posiadają opcję wygodnego otwierania drzwiowego (uchylnego) na zewnątrz lub do wewnątrz pojazdu.
  • Suwnice EasyLoad – kompaktowa konstrukcja łączy w sobie samonośną ramę mocowaną we wnętrzu pojazdu oraz elektryczną wciągarkę z wysuwanym wysięgnikiem, a zasilaną z samochodowej instalacji elektrycznej. Oferowany udźwig w zakresie 250-500 kg sprawia, że jest to doskonałe rozwiązanie w przypadku samochodów o DMC poniżej 3,5 ton ułatwiające załadunek lub rozładunek, który do tej pory musiał być wykonywany wyłącznie ręcznie.
  • Żurawie SwingLift – łączą w sobie duże możliwość załadunkowe i wyjątkową uniwersalność dzięki możliwości przenoszenia modułu dźwigowego pomiędzy samochodami w wybranych modelach. Żurawie Swing Lift są oferowane z udźwigami od 150 do 500 kg przy zasięgu ramienia od 715 mm do 1500 mm w zależności od modelu. Za ich wyborem przemawia łatwość montażu i demontażu w pojazdach o różnym typie zabudowy, dopracowane rozwiązania techniczne oraz łatwość obsługi nawet przez jedną osobę.
  • Wózek samozaładowczy InnoLift – napędzane ręcznie lub elektrycznie urządzenia typu 2w1 to pomysłowe połączenie windy samochodowej oraz wózka paletowego. W zależności od modelu ich udźwig wynosi od 400 do nawet 1000 kg. Optymalna masa własna i gabaryty umożliwiają prace w magazynie, ale przede wszystkim sa stworzone z myślą o transporcie w samochodzie, aby zapewnić samodzielny i szybki załadunek i rozładunek. Unikatowa oferta firmy SILAR sprawia, że jest ona liderem oferującym europejskie produkty o jakości zapewniającej użytkownikom wieloletnie korzystanie z wybranych rozwiązań.

Z tej samej kategorii

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!