Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Przygotowując się na zmiany związane z wprowadzeniem nowej dyrektywy unijnej, warto przyjrzeć się dokładniej sytuacji kurierów w Polsce.
Zgodnie z nowymi regulacjami, często będą oni traktowani jak pracownicy etatowi. Tymczasem w praktyce, ich zajęcie znacznie odbiega od standardowego zatrudnienia na umowę o pracę.
Współpraca z aplikacjami przewozowymi w charakterze kuriera lub kierowcy zyskuje na popularności. To doskonały pomysł na dorobienie sobie w wolnym czasie lub wtedy, kiedy przewidujemy dodatkowe wydatki. Usługi można świadczyć zarówno jako „wolny strzelec” lub w ramach działalności gospodarczej.
– Atrakcyjny model współpracy z aplikacjami przewozowymi sprawia, że coraz więcej młodych ludzi chętnie łączy tego typu pracę ze studiami lub inną pracą na etacie. Cenią sobie tę elastyczność oraz możliwość swobodnego dopasowania grafiku zleceń do swojego stylu życia. W większości przypadków realizują oni zlecenia w wymiarze krótszym niż zakłada klasyczny etat i często współpracują przy tym z kilkoma platformami jednocześnie, co pozwala maksymalizować zarobki – podkreśla Łukasz Witkowski, Co-founder Natviol, aplikacji rozliczeniowej dla kierowców i kurierów.
Kurierzy aplikacyjni bardzo cenią sobie fakt, że sami decydują o tym, jak dużo czasu poświęcą na realizację zleceń. Niestety, nowa dyrektywa unijna będzie im narzucała minimalną i maksymalną liczbę godzin pracy. Jej postanowienia mają wejść w życie najpóźniej w grudniu 2026 roku. Czy ten unijny dokument jest odpowiedzią na realne potrzeby rynku? Pracownicy aplikacyjni mają uzasadnione wątpliwości.
Zgodnie z wynikami badań Polskiego Związku Partnerów Aplikacyjnych, przedstawionymi w raporcie na początku 2025 roku, struktura zawodowa w branży aplikacyjnej wskazuje na stosunkowo równy podział ról – 47% badanych to kurierzy, a 44% – kierowcy, a 9% ankietowanych łączy obie te role. – Największy sukces w przewozach aplikacyjnych osiągają osoby, które elastycznie reagują na wszelkie pojawiające się zmiany w podaży i popycie na tego rodzaju usługi. Sztywny podział na kurierów i taksówkarzy nie istnieje, ponieważ w celu maksymalizacji zysków część usługodawców balansuje między dwiema profesjami. To wyjątkowa cecha tej branży, którą zdecydowanie powinno się wziąć pod uwagę, wdrażając nową dyrektywę platformową – zauważa Łukasz Witkowski z Natviol.
Branża aplikacyjna to wciąż zdecydowanie „męski świat”, choć wyraźnie widać tendencję wzrostową w udziale kobiet, co zdaniem twórców raportu związane jest z rosnącą akceptacją i zmianami w postrzeganiu ról zawodowych. Jak wyglądają statystyki pod kątem demograficznym? Ponad połowa osób świadczących usługi kierowcy lub kuriera w branży aplikacyjnej ma więcej niż 25 lat, ale mniej niż 40 lat. Co piąty pracownik aplikacyjny ma 18-24 lata, a co szósty – 41-50 lat. Jedynie 8% kierowców lub kurierów aplikacyjnych skończyło 50 lat.
Jeśli chodzi o stosunek do zmian, jakie miałyby nastąpić na skutek obowiązywania postanowień dyrektywy, 90% badanych nie chce, aby liczba godzin wykonywania zleceń była odgórnie ustalana. 87% ankietowanych chce samodzielnie decydować o czasie realizacji zleceń.
Tym, co najbardziej przyciąga kierowców i kurierów do współpracy z aplikacjami przewozowymi jest możliwość elastycznego wyboru godzin świadczenia usług, a także możliwość swobodnego wyboru zleceń i możliwość łączenia współpracy z realizacją innych obowiązków. Większość kierowców traktuje tę formę współpracy jako szansę na dodatkowe źródło dochodu, niezwiązane ze stałym etatem. Poczucie niezależności i brak szefa sprawiają, że traktują tę profesję jako atrakcyjną możliwość zarobkowania, która daje im dużą satysfakcję.
Zdecydowana większość kurierów i kierowców aplikacyjnych ankietowanych przez PZPA deklaruje potrzebę wsparcia partnera rozliczeniowego (flotowego) w kwestiach związanych z zatrudnieniem i różnego rodzaju formalnościami, których nie brakuje szczególnie na starcie współpracy z platformami aplikacyjnymi. Cenią sobie fakt, że świadczą swoje usługi na podstawie typowej umowy zlecenia, ponieważ ta forma współpracy gwarantuje pełną samodzielność w ustalaniu godzin wykonywania zleceń, a także łączy się z mniejszymi obciążeniami podatkowymi i dodatkowymi zwolnieniami z podatku dochodowego.
Podsumowując – zgodnie z dyrektywą UE przyjętą w październiku 2024 roku, która w Polsce wejdzie w życie najpóźniej w grudniu 2026 roku, pracownicy platformowi będą zatrudniani w oparciu o umowę o pracę. Z jednej strony oznacza to dla nich ograniczoną elastyczność, dodatkowe składki i niższe wynagrodzenie na rękę. Z plusów, mogą liczyć na płatne chorobowe, płatne urlopy i gwarancję wypłaty minimalnego wynagrodzenia. Większość kurierów i kierowców aplikacyjnych świadczący usługi w Polsce nie wyraża entuzjazmu dla niższych zarobków i sztywnych ram czasowych, nawet kosztem dodatkowych benefitów i teoretycznego bezpieczeństwa zatrudnienia. Jeżeli dyrektywa wejdzie w życie bez konsultacji i wzięcia pod uwagę rzeczywistych potrzeb kierowców i kurierów aplikacyjnych, większość z nich planuje zaprzestanie realizacji zleceń, co dla klientów oznacza dłuższe czasy oczekiwania i wzrost kosztów usług.
29 kwietnia 2025
Fulfillment, czyli kompleksowa usługa magazynowa, to jeden z filarów rozwoju nowoczesnego e-commerce. W dobie rosnących oczekiwań konsumentów, konieczności szybkiej dostawy [...]
22 kwietnia 2025
Wyniki najnowszego raportu Alsendo wskazują, że logistyka staje się kluczowym elementem doświadczenia zakupowego i niewykorzystaną szansą na budowanie lojalności klientów. [...]
4 kwietnia 2025
W ostatnich latach handel elektroniczny przeszedł znaczącą transformację, napędzaną przez postęp technologiczny, zmieniające się oczekiwania konsumentów oraz globalne wydarzenia wpływające [...]
24 stycznia 2025
Jak wynika z globalnego badania DHL Express, zrównoważony rozwój stał się strategicznym celem dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), znacząco [...]
23 grudnia 2024
Święta to nie tylko czas wzmożonych zakupów, ale także wyjątkowe wyzwanie dla logistyki. Firmy TSL muszą poradzić sobie z rosnącym [...]
17 grudnia 2024
InPost ma już 25 tys. maszyn Paczkomat w Polsce, a 13 grudnia oficjalnie uruchomił jubileuszową maszynę, która znajduje się na [...]
12 września 2024
Za rok 2023 rok InPost wpłacił do polskiego budżetu dwu i półkrotnie więcej niż... cała konkurencja razem wzięta
4 września 2024
Pracujesz w międzynarodowej firmie i odpowiadasz za wysyłkę towarów? Czy raczej od czasu do czasu wysyłasz paczki do rodziny i [...]
2 września 2024
Eksport towarów z Polski, mimo licznych zawirowań ostatnich lat, jest odporny na wstrząsy. Jednak w związku z opuszczeniem przez Wielką [...]
29 sierpnia 2024
Packeta, globalna platforma logistyczna dla e-commerce, kontynuuje dynamiczny rozwój sieci punktów odbioru i automatów paczkowych Z-BOX w Europie Środkowej i [...]
27 sierpnia 2024
Badanie „Postawy Polaków wobec automatów paczkowych” – przygotowane przez Biostat na zlecenie agencji doradczej 2PR – wskazuje, że trzy czwarte [...]
20 sierpnia 2024
Zarząd Poczty Polskiej ogłosił Plan Transformacji, zgodnie z którym spółka będzie stopniowo przekształcana w nowoczesną firmę kuriersko-detaliczno-finansowo-cyfrową. Rozpoczęte zmiany obejmą [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!