#ad

„Jazda bez czytanki”

„Jazda bez czytanki”

Używanie smartfona podczas prowadzenia samochodu jest ryzykowne. W kampanii społecznej „Jazda bez czytanki” przypomina o tym Krystyna Czubówna a także: Andrzej Mleczko, Marta Frej, Andrzej Rysuje, Magda Danaj i Janek Koza.

Organizatorem kampanii jest Stalexport Autostrada Małopolska S.A., zarządca autostrady A4 Katowice-Kraków. Inicjatywa ma na celu zwiększenie świadomości zagrożeń, jakie niesie za sobą korzystanie ze smartfonów podczas prowadzenia pojazdów.

W 2022 roku policjanci drogówki tylko w woj. śląskim odnotowali aż 5500 wykroczeń dotyczących korzystania z telefonów w trakcie jazdy. To o niecałe 500 przypadków mniej niż w 2021 roku, ale liczby wciąż są zbyt duże.

– Każde działanie powodujące brak skupienia na drodze jest niebezpieczne i stwarza zagrożenie. Jadąc z prędkością 50 km/h, w ciągu 1 sekundy potrzebnej na reakcję, przejeżdżamy już prawie 14 metrów, więc nawet ta chwila nieuwagi na odczytanie smsa, może doprowadzić do tragedii – tłumaczy sierż. sztab. Damian Sokołowski, specjalista wydziału ruchu drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach.

Dane statystyczne oraz badania wyraźnie pokazują, że korzystanie z telefonów w trakcie prowadzenia pojazdów to wciąż duży problem. Aż 57% kierowców przyznaje, że używa telefonów komórkowych w podróży, a co trzeci uważa, że ma na tyle podzielną uwagę, że może bezpiecznie używać telefonu w samochodzie. Tymczasem nawet co czwarty wypadek w Polsce może być spowodowany tym, że kierowca – zamiast na drodze – jest skupiony na swoim telefonie (wg danych Instytutu Transportu Samochodowego oraz raportu Kantar dla PZU „Używanie telefonu w trakcie prowadzenia samochodu”, sierpień 2019).

– Dla nas, jako zarządcy autostrady A4 Katowice-Kraków, bezpieczeństwo użytkowników jest priorytetem. Dostrzegając wagę problemu, jakim jest korzystanie ze smartfonów w trakcie jazdy, zdecydowaliśmy się na zorganizowanie kampanii „Jazda bez czytanki” – informuje Rafał Czechowski, rzecznik prasowy SAM S.A. – Nieuważność kierowcy na drodze szybkiego ruchu niesie znacznie większe ryzyko konsekwencji dla ludzkiego zdrowia i życia. Bezpieczne prowadzenie samochodu i aktywne korzystanie ze smartfonów lub innych urządzeń mobilnych definitywnie się wykluczają. Udział w ruchu drogowym nie powinien być jazdą bez trzymanki.

Do wzięcia udziału w kampanii „Jazda bez czytanki” zostali zaproszeni znani, lubiani i cenieni: głos spokoju i rozsądku Krystyna Czubówna, a także rysownicy: Andrzej Mleczko, Marta Frej, Andrzej Milewski znany pod pseudonimem Andrzej Rysuje, Magda Danaj i Janek Koza, którzy w charakterystyczny dla swojej twórczości sposób zachęcają do porzucenia telefonów komórkowych na czas prowadzenia.

– Temat wydał mi się ważny, bo dotyczy praktycznie wszystkich kierujących, w tym mnie. Będę zadowolony, jeśli pointa rysunku przypomni się jakiemuś kierowcy, kiedy będzie chciał grzebać w telefonie, bo coś jest „niecierpiące zwłoki”. To nie jest sprawa życia i śmierci. A właściwie to właśnie jest – mówi Andrzej Rysuje.

– Biorę udział w kampanii, bo jest potrzebna. Każdy i każda z nas może zwiększyć bezpieczeństwo swoje i innych osób, nie korzystając z telefonu podczas prowadzenia samochodu. Dla mnie to właśnie znaczy cieszyć się życiem – dbać o to, żeby trwało jak najdłużej i pamiętać o innych – wyjaśnia Marta Frej, malarka i ilustratorka.

– Bezpieczeństwo nas wszystkich zależy od każdego z nas z osobna. Chętnie biorę udział w akcji Jazda bez czytanki, bo sprawa odpowiedzialnego zachowania za kierownicą powinna leżeć nam na sercu. Nie dajmy się kierować telefonowi, to my trzymamy kierownicę – apeluje Magda Danaj, ilustratorka, autorka Porysunków.

Akcja obejmująca radio, internet oraz media społecznościowe potrwa do końca lutego. Posłuchać, jak nie czyta Krystyna Czubówna i zobaczyć, jak temat kampanii widzą rysownicy i rysowniczki, można na stronie www.jazdabezczytanki.pl

 

Z tej samej kategorii

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!