Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.

Jak zmieniała się sytuacja transportu w ciągu ostatniego roku? Kiedy możemy liczyć na stabilizację w transporcie drogowym? Jak pandemia odbiła się na sytuacji firm przewozowych?
Miniony rok najtrudniejszy okazał się dla przewoźników międzynarodowych. Problemy z płynnym przejazdem przez granice, przymusowe kwarantanny, braki zleceń na ładunki całopojazdowe FTL, wszystko to sprawiło, że przewoźnicy byli zmuszeni zamrażać część floty, wysyłać kierowców na bezpłatne urlopy lub płacić im za gotowość do pracy. Niektórzy z kolei stawili czoła odwrotnej sytuacji. Na samym początku wybuchu pandemii, gdy na społeczeństwo padł wielki strach, wielu kierowców w obawie o zdrowie swoje i swoich bliskich odmawiało wyjazdu, szczególnie do krajów o wysokiej liczbie zachorowań. Wymaganie pełnego zdrowia fizycznego, braku jakichkolwiek objawów przeziębienia, również wykluczyły niektórych z życia zawodowego.
W okresie od marca do maja 2020 roku zmniejszyła się liczba dostaw do Włoch i Francji, niewiele później również do Niemiec. Związane to było z zamknięciem fabryk oraz innych miejsc pracy w ramach lockdownu, a także wzmożonej zachorowalności pracowników na Covid-19.
Ostateczna sytuacja poszczególnych firm przewozowych uzależniona była w dużej mierze od tego, z kim współpracowała. Niektórzy przedsiębiorcy musieli wstrzymać pracę swoich fabryk, zawiesić działalność, przez co zrezygnowali z regularnie zamawianych towarów. Kryzysu nie odczuła branża budowlana, w przeciwieństwie do branży automotive, dla której transport został bardzo mocno ograniczony.
Pomimo trudnej sytuacji można powiedzieć, że branża transportowa stosunkowo dobrze poradziła sobie z kłodami, które w ostatnim roku napotkała na swojej drodze. Na terenie Unii Europejskiej zaczęły funkcjonować uprzywilejowane korytarze, które znacznie przyspieszyły przejazd samochodów ciężarowych przez granice. Procesy związane z obiegiem dokumentów uległy cyfryzacji, co również usprawniło ich przepływ. Duże przedsiębiorstwa przewozowe posiadające stabilnych klientów nie odczuły poważnego kryzysu. Potwierdzają to specjaliści z firmy Pekaes.pl.
Na bardzo dobrym poziomie utrzymuje się kurierka. Firmy zajmujące się tego rodzaju działalnością odnotowały wyraźny wzrost zainteresowania i wiele z nich podjęło się nawet rozbudowy floty oraz zwiększenia liczby pracowników. Pierwszy lockdown wiosną 2020 roku sprawił, że społeczeństwo zostało zmuszone dokonywać większości zakupów przez internet. Przedsiębiorcy zaś, po zamknięciu swoich stacjonarnych punktów sprzedażowych również skupili się na tym właśnie kanale dystrybucji. Podczas najbardziej surowych obostrzeń firmy kurierskie miały pełne ręce roboty, co pozwoliło niektórym z nich rozwinąć swoją działalność.
Zgodnie z szacunkami analityków, branża transportu drogowego może liczyć na poprawę swojej sytuacji w najbliższym czasie. Program masowych szczepień ma przynieść rezultaty, w postaci ograniczonej liczby zachorowań, w związku z czym jest nadzieja, że rząd odejdzie od nakładania drastycznych obostrzeń.
Przyglądając się liczbom, transport drogowy w roku 2020 odnotował straty w wysokości 5,9%, z kolei w roku 2021 prognozowany jest wzrost jego wartości o 4,7%. Wszystko idzie w dobrym kierunku, lecz potrzeba jeszcze czasu, by wrócić do stanu sprzed pandemii.
29 października 2025
Actros L ProCabin, najnowszy model flagowej ciężarówki do transportu dalekobieżnego Mercedes-Benz Trucks, przynosi rozwiązania odpowiadające na dzisiejsze i przyszłe wyzwania [...]
23 października 2025
Przewoźnicy wykonujący transport międzynarodowy mogą odzyskać część kosztów zakupu tachografów II generacji. Ministerstwo Infrastruktury uruchomiło dopłaty w ramach programu KPO.
23 października 2025
Codzienne funkcjonowanie floty odbywa się w oparciu o wiele dokumentów. Protokoły wydania i zwrotu pojazdu, umowy, regulaminy czy instrukcje – [...]
16 października 2025
14 października 2025 r. w Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie Ministra Infrastruktury sprawie zasad udzielania pomocy de minimis na refinansowanie [...]
29 września 2025
Przewoźnicy drogowi nie powinni bagatelizować nadchodzących zmian związanych z wdrożeniem fazy 3 systemu Import Control System 2 (ICS2) pomimo, że [...]
24 września 2025
Rozwierające się nożyce popytu i podaży będą definiować rynek transportowy w IV kwartale 2025 r. Najnowszy raport Polskiego Instytutu Transportu [...]
23 września 2025
Cykliczna, bezpłatna konferencja „Spotkania Transportowe” już 9 października 2025 odwiedzi Katowice. To wyjątkowe wydarzenie skierowane do osób związanych z branżą [...]
4 września 2025
Cykliczna, bezpłatna konferencja „Spotkania Transportowe” już 16 września 2025 odwiedzi Poznań. To wyjątkowe wydarzenie skierowane do osób związanych z branżą [...]
28 sierpnia 2025
Choć tworzą podwaliny sektora, mikrofirmy z branży TSL z trudem wiążą koniec z końcem – taki obraz finansów przewoźników i [...]
19 sierpnia 2025
DKV Mobility wprowadza na rynek nowe urządzenie do poboru opłat w standardzie 4G. To odpowiedź firmy na zapowiedziane wyłączanie sieci [...]
6 sierpnia 2025
Projekt rozporządzenia przewiduje, że w ramach pomocy de minimis przedsiębiorca otrzyma zwrot części lub całości wydatków poniesionych na wyposażenie pojazdu [...]
5 sierpnia 2025
Firma logistyczna DACHSER poszerza flotę o kolejne elektryczne ciężarówki marki Mercedes-Benz Trucks. Z fabryki w Wörth am Rhein do siedziby [...]

13 listopada 2025
23 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!