#ad

Będzie refundacja za tachografy

Będzie refundacja za tachografy

14 października 2025 r. w Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie Ministra Infrastruktury sprawie zasad udzielania pomocy de minimis na refinansowanie montażu inteligentnych tachografów drugiej generacji.

To długo wyczekiwany dokument, na który czekali przewoźnicy w całej Polsce — a jego ostateczny kształt uwzględnia kluczowe postulaty Transport i Logistyka Polska (TLP) oraz Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD).

Ministerstwo Infrastruktury przyjęło szereg uwag zgłoszonych przez organizacje reprezentujące przewoźników. Do finalnej wersji rozporządzenia trafiły m.in.:

  • zniesienie preferencji dla firm posiadających do 10 pojazdów – o refinansowanie może wnioskować każdy przewoźnik, niezależnie od wielkości floty;
  • możliwość refinansowania do 10 pojazdów w pierwszym naborze oraz kolejnych w naborze uzupełniającym, jeśli pozostaną środki;
  • doprecyzowanie definicji „uprawnionego przewoźnika drogowego” i „właściwego pojazdu”, co usuwa wcześniejsze niejasności interpretacyjne;
  • ustalenie maksymalnej kwoty wsparcia na poziomie 3000 zł za pojazd;
  • elektroniczna obsługa wniosków przez ARiMR, co upraszcza proces dla przedsiębiorców;
  • termin zakończenia programu ustalony na 31 sierpnia 2026 r., zapewniający przewoźnikom realny czas na złożenie wniosków.

To właśnie o te rozwiązania – równe zasady dostępu, jasne definicje i prostą ścieżkę aplikowania – TLP i ZMPD zabiegały w toku konsultacji publicznych. Dzięki konsekwentnym działaniom resort infrastruktury uwzględnił w dużej mierze stanowisko branży.

Zgodnie z rozporządzeniem, Główny Inspektor Transportu Drogowego w ciągu 10 dni od wejścia w życie przepisów ustali wykaz uprawnionych przewoźników i właściwych pojazdów, który przekaże do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR). To właśnie ARiMR przeprowadzi nabór wniosków o refinansowanie. Informacja o jego rozpoczęciu zostanie opublikowana w Biuletynie Informacji Publicznej co najmniej dwa tygodnie przed startem naboru.

– Publikacja rozporządzenia to nie tylko techniczny krok w realizacji Krajowego Planu Odbudowy, ale przede wszystkim realny efekt dialogu i współpracy między administracją a branżą transportową – komentuje prezes TLP Maciej Wroński. – Udało się osiągnąć kompromis, który zapewnia wszystkim przewoźnikom równy dostęp do wsparcia. To dowód, że konsekwentna współpraca organizacji branżowych przynosi wymierne efekty – dodaje Wroński.

Z tej samej kategorii

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!