Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.

Amazon złożył największe w historii zamówienie na ponad 200 akumulatorowo-elektrycznych samochodów ciężarowych i wybrał flagowy pojazd Mercedes-Benz eActros 600 z oferty Mercedes-Benz Trucks. Jest to również największe w historii producenta zamówienie na ciężarówki elektryczne.
Samochody ciężarowe z napędem elektrycznym będą eksploatowane na trasach o dużym przebiegu, które tworzą sieć Amazon Middle Mile, transportując kontenery ładunkowe do i z centrów realizacji, centrów sortowania i stacji dostawczych Amazon. Dzięki ponad 140 ciężarówkom w Wielkiej Brytanii i ponad 50 w Niemczech pojazdy bezemisyjne przewiozą prawdopodobnie ponad 350 milionów paczek bez emisji spalin.Zamówienie poprzedzają testy praktyczne prototypu eActrosa 600 w jednym z centrów logistycznych Amazon w Niemczech.
Karin Rådström, prezes zarządu Daimler Truck AG, podkreśla: – Jesteśmy bardzo zadowoleni, że Amazon, pionier transformacji w kierunku napędów alternatywnych, wybrał eActrosa 600, który zmienia zasady zrównoważonego transportu. Stina Fagerman, szefowa marketingu, sprzedaży i usług Mercedes-Benz Trucks, dodaje: – Amazon jest dla nas ważnym klientem na drodze do transportu neutralnego pod względem emisji CO2. Już przed rozpoczęciem produkcji seryjnej Amazon przetestował prototyp eActrosa 600 zbliżony do seryjnego. Dlatego jesteśmy bardzo zadowoleni z tego dużego zamówienia na eActrosa 600. Andreas Marschner, wiceprezes ds. zrównoważonego rozwoju globalnego w Amazon, powiedział: – Zamówienie ponad 200 eActrosów 600 podkreśla nasze zobowiązanie do bycia liderem w elektryfikacji naszej sieci transportowej w Europie. Jest to największe dotychczasowe zamówienie na ciężkie samochody ciężarowe z napędem elektrycznym Amazon na świecie i jest to ważny krok w realizacji naszego zobowiązania Climate Pledge do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla we wszystkich naszych działaniach do 2040 roku.”
Do tysiąca km dziennie
Wysoka pojemność akumulatora wynosząca ponad 600 kilowatogodzin – stąd typoszereg 600 – oraz nowo opracowana, szczególnie wydajna oś napędowa Electric Drive umożliwiają ciężarówce elektrycznej osiągnięcie zasięgu 500 kilometrów bez ładowania pośredniego. Zasięg ten osiągany jest w bardzo realistycznych i praktycznych warunkach przy dopuszczalnej masie całkowitej zestawu wynoszącej 40 ton, który może być również znacznie przekroczona w zależności od stylu jazdy i trasy. eActros 600 pokonuje nawet ponad 1000 kilometrów dziennie. Ładowanie pośrednie podczas ustawowych przerw w jeździe – również bez ładowania megawatowego (MCS) – jest możliwe, o ile dostępne są opcje ładowania. Oprócz ładowania CCS o mocy do 400 kW eActros 600 umożliwi również ładowanie megawatowe.
Pod względem wizualnym ciężarówka z napędem elektrycznym do transportu dalekobieżnego charakteryzuje się całkowicie nowym, minimalistycznym designem z czystymi liniami i aerodynamicznym kształtem. Pod względem rentowności dla operatorów flot elektryczna ciężarówka wyznacza nowe standardy i w dłuższej perspektywie zastąpi większość samochodów ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym w ważnym segmencie transportu dalekobieżnego. Podstawą koncepcji akumulatorowego transportu dalekobieżnego Mercedes-Benz Trucks jest oferowanie klientom kompleksowego rozwiązania transportowego obejmującego technologię pojazdów, doradztwo, infrastrukturę ładowania i usługi pod nową marką TruckCharge.
Elektryczny model flagowy Mercedes-Benz Trucks już kilkakrotnie udowodnił swoje możliwości w warunkach rzeczywistych: w eksploatacji klienta i w ramach „eActros 600 European Testing Tour 2024”, 15 000 kilometrów w pełni elektrycznej podróży przez łącznie 22 kraje o masie całkowitej zestawu 40 ton. Ponadto ciężarówka elektryczna została wybrana „International Truck of the Year 2025”. Nagroda jest najważniejszą nagrodą w branży i jest przyznawana co roku przez organizację International Truck of the Year (IToY), składającą się z 24 dziennikarzy ds. pojazdów użytkowych z Europy. eActros 600 jest produkowany seryjnie w zakładzie Mercedes-Benz w Wörth am Rhein od końca 2024 roku.
29 października 2025
Actros L ProCabin, najnowszy model flagowej ciężarówki do transportu dalekobieżnego Mercedes-Benz Trucks, przynosi rozwiązania odpowiadające na dzisiejsze i przyszłe wyzwania [...]
23 października 2025
Przewoźnicy wykonujący transport międzynarodowy mogą odzyskać część kosztów zakupu tachografów II generacji. Ministerstwo Infrastruktury uruchomiło dopłaty w ramach programu KPO.
23 października 2025
Codzienne funkcjonowanie floty odbywa się w oparciu o wiele dokumentów. Protokoły wydania i zwrotu pojazdu, umowy, regulaminy czy instrukcje – [...]
16 października 2025
14 października 2025 r. w Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie Ministra Infrastruktury sprawie zasad udzielania pomocy de minimis na refinansowanie [...]
29 września 2025
Przewoźnicy drogowi nie powinni bagatelizować nadchodzących zmian związanych z wdrożeniem fazy 3 systemu Import Control System 2 (ICS2) pomimo, że [...]
24 września 2025
Rozwierające się nożyce popytu i podaży będą definiować rynek transportowy w IV kwartale 2025 r. Najnowszy raport Polskiego Instytutu Transportu [...]
23 września 2025
Cykliczna, bezpłatna konferencja „Spotkania Transportowe” już 9 października 2025 odwiedzi Katowice. To wyjątkowe wydarzenie skierowane do osób związanych z branżą [...]
4 września 2025
Cykliczna, bezpłatna konferencja „Spotkania Transportowe” już 16 września 2025 odwiedzi Poznań. To wyjątkowe wydarzenie skierowane do osób związanych z branżą [...]
28 sierpnia 2025
Choć tworzą podwaliny sektora, mikrofirmy z branży TSL z trudem wiążą koniec z końcem – taki obraz finansów przewoźników i [...]
19 sierpnia 2025
DKV Mobility wprowadza na rynek nowe urządzenie do poboru opłat w standardzie 4G. To odpowiedź firmy na zapowiedziane wyłączanie sieci [...]
6 sierpnia 2025
Projekt rozporządzenia przewiduje, że w ramach pomocy de minimis przedsiębiorca otrzyma zwrot części lub całości wydatków poniesionych na wyposażenie pojazdu [...]
5 sierpnia 2025
Firma logistyczna DACHSER poszerza flotę o kolejne elektryczne ciężarówki marki Mercedes-Benz Trucks. Z fabryki w Wörth am Rhein do siedziby [...]

29 października 2025
23 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!