#ad

Wzmożone cele redukcji emisji CO2 dla średnich i ciężkich samochodów ciężarowych

Wzmożone cele redukcji emisji CO2 dla średnich i ciężkich samochodów ciężarowych

Wyzwanie związane z redukcją emisji CO2 stanowi istotny aspekt wielu dyskusji publicznych. Jedną z branż, które mają w tej kwestii wiele do zrobienia jest niewątpliwie transport. Krystian Koprowski, Senior Business Development Manager Central Europe w FM Logistic komentuje ostatnie plany i kierunki zmian, nad jakimi debatują ustawodawcy Unii Europejskiej.

Nad tym, jak ograniczyć emisję gazów cieplarnianych, a jednocześnie zminimalizować negatywne skutki tych zmian dla gospodarki debatowali w ostatnim czasie europosłowie. W oparciu o najnowsze dane i po konsultacjach z ekspertami ds. środowiska, proponowane przez Parlament Europejski cele redukcji emisji CO2 dla średnich i ciężkich samochodów ciężarowych są ambitne i wyglądają następująco: 45% w latach 2030-2034, 65% w latach 2035-2039 i 90% od 2040 roku. Co te liczby oznaczają dla branży transportowej?

Wskazane przez Parlament Europejski redukcje mają umożliwić zminimalizowanie wpływu transportu ciężarowego na środowisko w stopniu niezbędnym dla osiągnięcia globalnych celów zrównoważonego rozwoju. Obecnie szacuje się bowiem, że samochody ciężarowe i autobusy odpowiadają za 25 proc. emisji CO2 w transporcie drogowym, więc każda redukcja tej wartości będzie miała wpływ na środowisko. Należy jednak pamiętać, że transport ciężarowy odgrywa kluczową rolę w globalnej gospodarce, umożliwiając przemieszczanie towarów na szeroką skalę. Ma też ogromny wpływ na ostateczną cenę wielu produktów. Lepiej więc, żeby branża ewoluowała, niż zderzyła się z ekologiczną rewolucją, bo mimo wpływu na środowisko, transport ciężarowy jest niezbędnym elementem globalnej gospodarki.

Założone przez Parlament Europejski cele są osiągalne. Konieczna jest jednak modernizacja flot i wdrożenie innowacyjnych technologii i rozwiązań w dziedzinie pojazdów ciężarowych na ogromną skalę. Elektryczne ciężarówki, hybrydy plug-in, a także pojazdy napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi stanowią obiecujące alternatywy dla tradycyjnych silników spalinowych. Obecnie są one jednak nadal w fazie rozwoju, a ich skuteczność i powszechne użycie w transporcie dalekobieżnym wymaga dalszych badań i odpowiedzi na wiele pytań. Rozwój technologii baterii o większej pojemności, skuteczniejszych systemów ładowania oraz rozbudowa infrastruktury wspierającej pojazdy elektryczne są kluczowe dla sukcesu tych rozwiązań.
Równie istotną co technologia kwestią, jest ekonomia. Wdrożenie niskoemisyjnych rozwiązań w transporcie ciężarowym wymaga znaczących inwestycji. Patrząc na kondycję branży i problemy z jakimi w ostatnim czasie muszą mierzyć się przewoźnicy, nie wszyscy dadzą radę udźwignąć kolejne wydatki. Rządy i instytucje finansowe powinny więc, aktywnie wspierać przemysł transportowy, dostarczając środków na zakup nowoczesnych pojazdów, rozwijanie infrastruktury oraz prowadzenie badań nad jeszcze bardziej efektywnymi technologiami. Subsydia, ulgi podatkowe i dotacje mogą skutecznie zachęcić przedsiębiorstwa do większego inwestowania w bardziej zrównoważone floty pojazdów.
Wreszcie wymiana ciągników spalinowych na elektryczne lub wodorowe to jednak dopiero połowa sukcesu. Aby móc realnie wykorzystywać niskoemisyjne ciężarówki w transporcie drogowym, niezbędne jest stworzenie rozbudowanej infrastruktury ładowania i tankowania. Rządy i przedsiębiorstwa powinny współpracować w celu budowy stacji ładowania i tankowania na trasach transportowych, a także w strategicznych punktach logistycznych. Wspólne wysiłki, to kluczowy element, który umożliwi migrację flot pojazdów ciężarowych w kierunku bardziej zrównoważonych rozwiązań, jednocześnie zapewniając, że transport ciężarowy nadal spełniać będzie istotną rolę w globalnej gospodarce.
Krystian Koprowski
Senior Business Development Manager Central Europe w FM Logistic

O autorze: Krystian Koprowski posiada przeszło 15-letnie doświadczenie w branży transportowej zdobyte podczas pracy dla wiodących firm z branży TSL. U swoich poprzednich pracodawców był odpowiedzialny m.in. za sprzedaż, rozwój biznesu jak i również budowanie długotrwałych, partnerskich relacji biznesowych z kluczowymi klientami. Krystian zarządzał również oddziałem realizującym całopojazdowe usługi transportowe, pracował również jako menedżer działu spedycji międzynarodowej. Jest absolwentem zarządzania w Wyższej Szkole Biznesu w Dąbrowie Górniczej.

Z tej samej kategorii

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!