Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Polska od lat zajmuje pozycję europejskiego lidera w branży transportowej, odpowiadając za realizację ok. 20% wszystkich przewozów w Unii Europejskiej. A mimo to, polscy przewoźnicy mierzą się z rosnącymi wyzwaniami – w tym m.in. z pozyskiwaniem rentownych i stałych zleceń. Odpowiedzią na te wyzwania może być specjalizacja i wyższe kompetencje, co szczególnie w zakresie rosnących potrzeb branży farmaceutycznej zyskuje na znaczeniu.
Zapotrzebowanie na bezpieczny, wyspecjalizowany transport leków i wyrobów medycznych stale rośnie. Potwierdzeniem tego mogą być przychody jednego z wiodących operatorów logistycznych świadczącego usługi zarządzania, obsługi magazynowej i dystrybucji leków dla branży farmaceutycznej – Pharmalink. Od 2021 do 2023 r., zatem zaledwie w perspektywie dwóch lat – przychody firmy wzrosły o 33%. – Tak dynamiczny rozwój jest wynikiem postępu medycyny, coraz większych możliwości terapeutycznych, potrzeb pacjentów i rosnących wymagań logistycznych. Wraz ze starzeniem się społeczeństwa czy wzrostem liczby przypadków zachorowań na schorzenia przewlekłe – rośnie potrzeba specjalistycznego transportu farmaceutyków. Szacowana przez PEX wartość rynku farmaceutycznego w cenach detalicznych w minionym roku mogła opiewać na kwotę 70 mld zł, co stanowi nawet 11% wzrost wobec 2023 r. Duży nacisk na kwestie bezpieczeństwa lekowego lub procedowany pakiet farmaceutyczny już teraz są gwarantem dalszego rozwoju rynku transportu leków nie tylko w Polsce, ale w całej UE – podkreśla mgr farm. Sylwia Baranowska-Skoneczna, kierownik Hurtowni Farmaceutycznej Pharmalink.
Choć Polska odpowiada za 1/5 transportu drogowego w UE, to nie nikną wyzwania, z którymi borykają się rodzimi przewoźnicy. Nie tylko niedobory kadrowe, pakiet mobilności, rosnące koszty operacyjne, ale też kwestie dekarbonizacji transportu – to codzienność większości firm transportowych w Polsce. Z pewnością utrzymanie przedsiębiorstwa jest łatwiejsze w momencie, gdy to ma zawarte stabilne, długotrwałe i rentowne kontrakty. – Tylko Pharmalink obsługuje 14 000 punktów dostaw dziennie. Liczba aptek, szpitali i osób prywatnych, dla których realizowane są dostawy stale rośnie. Rozwój branży determinuje stabilność pojawiania się nowych zleceń, zatem taka współpraca dla niejednego przewoźnika jedynym kontraktem zapewniającym ciągłość działania i rozwój firmy – zauważa Daniel Charucki, kierownik transportu Pharmalink.
Jednak mimo tak dynamicznie rosnącego popytu na transport leków – branża nie uznaje i nie toleruje kompromisów. Oczekiwania wobec przewoźników realizujących dostawy farmaceutyków są wyższe niż wobec innych ładunków. Wynika to z konieczności transportu leków w szczególnych warunkach – w chłodniach, według ściśle określonych procedur i często także w sztywno ustalonych ramach czasowych. Dla przykładu – czas półtrwania izotopów radiofarmaceutyków jest krótki – w niektórych przypadkach wynosi jedynie 6h. Zatem od momentu produkcji do momentu dostawy nie może upłynąć więcej czasu, bo będą one po prostu nieskuteczne. – Terminowość realizacji dostaw czy dyspozycyjność to wciąż niestety za mało. Niezbędne jest posiadanie zezwolenia sanepidu na przewóz suplementów, a w niektórych przypadkach konieczne jest posiadanie zaświadczenia ADR. Samochody są wyposażone w system GPS do monitorowania warunków przewozu, więc w tej konkretnej specjalizacji przewozów nie ma miejsca na uchybienia. Natomiast doświadczenie, kompetencje i profesjonalizm w realizacji takich frachtów w efekcie przynoszą stabilność zleceń, krótkie okresy rozliczeń i terminowość płatności – mówi Daniel Charucki.
Specjalizacja w transporcie leków to także realna szansa na zawodowy rozwój kierowców, którzy zdobywają unikalne doświadczenie i przewagę konkurencyjną. Jest to niewątpliwa inwestycja swoich zasobów w perspektywiczny rynek, którego potrzeby rozwijają się znacznie szybkiej, niż innych. W skomplikowanych i niepewnych warunkach rynkowych, w jakich funkcjonują obecnie przewoźnicy, specjalizacja jest pewną odpowiedzią na zaciekłą konkurencję na rynku transportowym i spadające marże.
Jak wynika z raportu TLP – sytuacja finansowa firm transportowych jest najgorsza od wielu lat, rentowność jest najsłabsza od 2019 r., a wciąż 37% przewoźników oczekuje spadku przychodów w perspektywie najbliższych dwóch lat, co nie jest dobrym prognostykiem. Tym bardziej – poszukiwanie specjalizacji – tak jak choćby w transporcie leków, oraz zaufanego partnera jest kluczem dla zapewnienia ciągłości funkcjonowania biznesu transportowego. Potrzeby w zakresie farmalogistki wciąż są niezaspokojone, stale rosną i choć mogą być obciążające ze względu na wyśrubowane standardy i obostrzenia – mogą być realną perspektywą i drogą do rozwoju.
9 września 2025
Frigo Logistics, wiodący w Polsce operator logistyczny specjalizujący się w obsłudze produktów wymagających kontrolowanej temperatury i ogólnopolska sieć sklepów Stokrotka [...]
4 września 2025
Cykliczna, bezpłatna konferencja „Spotkania Transportowe” już 16 września 2025 odwiedzi Poznań. To wyjątkowe wydarzenie skierowane do osób związanych z branżą [...]
3 września 2025
Logistyka produktów świeżych, takich jak owoce, warzywa, mięso czy ryby, jest jednym z najbardziej wymagających obszarów łańcucha dostaw. Różnica 2°C [...]
3 września 2025
Operator logistyczny intensyfikuje działania w regionie Maghrebu, rozwijając infrastrukturę i umacniając połączenia pomiędzy Afryką Północną a Europą.
1 września 2025
Nagłe przerwy w dostawie prądu – od krótkotrwałych zakłóceń po wielogodzinne blackouty – potrafią sparaliżować miasta, kluczowe sektory gospodarki i [...]
1 września 2025
Rosnące wymagania klientów, zmienność popytu i presja na coraz krótsze terminy dostaw sprawiają, że logistyka kontraktowa nie jest już opcją, [...]
28 sierpnia 2025
Choć tworzą podwaliny sektora, mikrofirmy z branży TSL z trudem wiążą koniec z końcem – taki obraz finansów przewoźników i [...]
26 sierpnia 2025
Rohlig SUUS Logistics realizując dla Grupy Kęty S.A. codzienne dostawy profili aluminiowych pomiędzy zakładami produkcyjnymi w Kętach oraz Bielsku-Białej wykorzysta [...]
25 sierpnia 2025
Europa importuje większość kluczowych surowców chemicznych spoza własnych granic. Wynika to z niższych kosztów produkcji oraz dostępności komponentów w Azji i [...]
22 sierpnia 2025
Christian Böttcher objął stanowisko dyrektora operacyjnego (COO) Air & Ocean z dniem 1 sierpnia 2025 r. Zastąpił on Ivo Arisa, [...]
21 sierpnia 2025
Lufthansa Cargo i Shein podpisali Memorandum o Współpracy w zakresie inicjatyw na rzecz bardziej zrównoważonego transportu lotniczego, które obejmuje program [...]
20 sierpnia 2025
Ścisła współpraca i strategiczne relacje partnerskie z klientami zapewniły FM Logistic solidne wyniki za rok obrotowy kończący się 31 marca [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!