#ad

Transport leków w Polsce wciąż ma duży potencjał wzrostu

Transport leków w Polsce wciąż ma duży potencjał wzrostu

Polska od lat zajmuje pozycję europejskiego lidera w branży transportowej, odpowiadając za realizację ok. 20% wszystkich przewozów w Unii Europejskiej. A mimo to, polscy przewoźnicy mierzą się z rosnącymi wyzwaniami – w tym m.in. z pozyskiwaniem rentownych i stałych zleceń. Odpowiedzią na te wyzwania może być specjalizacja i wyższe kompetencje, co szczególnie w zakresie rosnących potrzeb branży farmaceutycznej zyskuje na znaczeniu.

Zapotrzebowanie na bezpieczny, wyspecjalizowany transport leków i wyrobów medycznych stale rośnie. Potwierdzeniem tego mogą być przychody jednego z wiodących operatorów logistycznych świadczącego usługi zarządzania, obsługi magazynowej i dystrybucji leków dla branży farmaceutycznej – Pharmalink. Od 2021 do 2023 r., zatem zaledwie w perspektywie dwóch lat – przychody firmy wzrosły o 33%. – Tak dynamiczny rozwój jest wynikiem postępu medycyny, coraz większych możliwości terapeutycznych, potrzeb pacjentów i rosnących wymagań logistycznych. Wraz ze starzeniem się społeczeństwa czy wzrostem liczby przypadków zachorowań na schorzenia przewlekłe – rośnie potrzeba specjalistycznego transportu farmaceutyków. Szacowana przez PEX wartość rynku farmaceutycznego w cenach detalicznych w minionym roku mogła opiewać na kwotę 70 mld zł, co stanowi nawet 11% wzrost wobec 2023 r. Duży nacisk na kwestie bezpieczeństwa lekowego lub procedowany pakiet farmaceutyczny już teraz są gwarantem dalszego rozwoju rynku transportu leków nie tylko w Polsce, ale w całej UE – podkreśla mgr farm. Sylwia Baranowska-Skoneczna, kierownik Hurtowni Farmaceutycznej Pharmalink.

Wyzwania polskich przewoźników

Choć Polska odpowiada za 1/5 transportu drogowego w UE, to nie nikną wyzwania, z którymi borykają się rodzimi przewoźnicy. Nie tylko niedobory kadrowe, pakiet mobilności, rosnące koszty operacyjne, ale też kwestie dekarbonizacji transportu – to codzienność większości firm transportowych w Polsce. Z pewnością utrzymanie przedsiębiorstwa jest łatwiejsze w momencie, gdy to ma zawarte stabilne, długotrwałe i rentowne kontrakty. – Tylko Pharmalink obsługuje 14 000 punktów dostaw dziennie. Liczba aptek, szpitali i osób prywatnych, dla których realizowane są dostawy stale rośnie. Rozwój branży determinuje stabilność pojawiania się nowych zleceń, zatem taka współpraca dla niejednego przewoźnika jedynym kontraktem zapewniającym ciągłość działania i rozwój firmy – zauważa Daniel Charucki, kierownik transportu Pharmalink.

Bez kompromisów w kwestii jakości

Jednak mimo tak dynamicznie rosnącego popytu na transport leków – branża nie uznaje i nie toleruje kompromisów. Oczekiwania wobec przewoźników realizujących dostawy farmaceutyków są wyższe niż wobec innych ładunków. Wynika to z konieczności transportu leków w szczególnych warunkach – w chłodniach, według ściśle określonych procedur i często także w sztywno ustalonych ramach czasowych. Dla przykładu – czas półtrwania izotopów radiofarmaceutyków jest krótki – w niektórych przypadkach wynosi jedynie 6h. Zatem od momentu produkcji do momentu dostawy nie może upłynąć więcej czasu, bo będą one po prostu nieskuteczne. – Terminowość realizacji dostaw czy dyspozycyjność to wciąż niestety za mało. Niezbędne jest posiadanie zezwolenia sanepidu na przewóz suplementów, a w niektórych przypadkach konieczne jest posiadanie zaświadczenia ADR. Samochody są wyposażone w system GPS do monitorowania warunków przewozu, więc w tej konkretnej specjalizacji przewozów nie ma miejsca na uchybienia. Natomiast doświadczenie, kompetencje i profesjonalizm w realizacji takich frachtów w efekcie przynoszą stabilność zleceń, krótkie okresy rozliczeń i terminowość płatności – mówi Daniel Charucki.

Specjalizacja sposobem na rozwój i stabilność

Specjalizacja w transporcie leków to także realna szansa na zawodowy rozwój kierowców, którzy zdobywają unikalne doświadczenie i przewagę konkurencyjną. Jest to niewątpliwa inwestycja swoich zasobów w perspektywiczny rynek, którego potrzeby rozwijają się znacznie szybkiej, niż innych. W skomplikowanych i niepewnych warunkach rynkowych, w jakich funkcjonują obecnie przewoźnicy, specjalizacja jest pewną odpowiedzią na zaciekłą konkurencję na rynku transportowym i spadające marże.

Jak wynika z raportu TLP – sytuacja finansowa firm transportowych jest najgorsza od wielu lat, rentowność jest najsłabsza od 2019 r., a wciąż 37% przewoźników oczekuje spadku przychodów w perspektywie najbliższych dwóch lat, co nie jest dobrym prognostykiem. Tym bardziej – poszukiwanie specjalizacji – tak jak choćby w transporcie leków, oraz zaufanego partnera jest kluczem dla zapewnienia ciągłości funkcjonowania biznesu transportowego. Potrzeby w zakresie farmalogistki wciąż są niezaspokojone, stale rosną i choć mogą być obciążające ze względu na wyśrubowane standardy i obostrzenia – mogą być realną perspektywą i drogą do rozwoju.

Z tej samej kategorii

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!