#ad

Słowacki sektor motoryzacyjny w okresie transformacji – logistyka motorem konkurencyjności

Słowacki sektor motoryzacyjny w okresie transformacji – logistyka motorem konkurencyjności

Słowacja jest jedną z najbardziej uprzemysłowionych gospodarek w Europie. Przemysł odpowiada za ponad 30% PKB kraju, a sektor motoryzacyjny jest jego głównym filarem, generując około 9,2% PKB oraz blisko połowę wszystkich przychodów przemysłowych.

Na Słowacji działają tacy producenci jak Volkswagen, Kia, Stellantis czy Jaguar Land Rover. W 2024 roku słowackie fabryki wyprodukowały blisko milion samochodów, zapewniając krajowi światową pozycję lidera pod względem liczby pojazdów wyprodukowanych w przeliczeniu na mieszkańca.

Jednocześnie sektor ten stoi dziś przed największymi wyzwaniami w swojej historii. Przemysł motoryzacyjny, przez lata będący motorem słowackiej gospodarki, przechodzi głęboką transformację napędzaną elektryfikacją i zmianami regulacyjnymi. Przykładowo, Volvo buduje obecnie fabrykę pojazdów elektrycznych w pobliżu Koszyc, o rocznej zdolności produkcyjnej wynoszącej około 250 tys. pojazdów. Rosnące znaczenie elektromobilności zmienia nie tylko struktury produkcyjne, lecz także sieci logistyczne, które je obsługują.

Elektryfikacja przyspiesza, a nowe regulacje dotyczące bezpieczeństwa, środowiska i handlu przekształcają sposób funkcjonowania łańcuchów dostaw. Napędy elektryczne posiadają mniej komponentów niż silniki spalinowe, mają jednak znacznie bardziej wyspecjalizowane wymagania w zakresie obsługi. Systemy akumulatorowe i komponenty wysokonapięciowe klasyfikowane są jako towary ADR, co wymaga przestrzegania rygorystycznych norm bezpieczeństwa, odpowiednio dostosowanej infrastruktury magazynowej oraz właściwie przeszkolonego personelu. Zmiany te wymagają też ścisłej koordynacji między rodzajami transportu i precyzyjnej synchronizacji dostaw, aby utrzymać ciągłość produkcji.

Nowe perspektywy: rosnący potencjał Azji Centralnej

Sektor motoryzacyjny naturalnie będzie jednym z najbardziej dotkniętych amerykańskimi cłami na europejskie pojazdy, podczas gdy presja kosztowa i zmiany technologiczne wymuszają reorganizację produkcji. Na rynek USA trafiało do tej pory nawet 11% pojazdów produkowanych na Słowacji, nowe taryfy mogą więc zmienić priorytety produkcyjne i logistyczne w Europie. Ograniczenie eksportu do USA oznacza konieczność absorpcji większej części produkcji przez rynek europejski w momencie, gdy konkurencja dodatkowo zaostrza się, szczególnie ze strony chińskich marek, które również napotykają bariery taryfowe w USA i przekierowują swoją ekspansję do Europy. Zjawisko to ma dwa wymiary: pogłębia presję konkurencyjną na producentów europejskich, otwierając jednocześnie nowe możliwości dla regionu CEE, w tym Słowacji, dysponującej zapleczem przemysłowym oraz strategiczną lokalizacją pod kątem dystrybucji regionalnej. Równolegle, wobec poszukiwania nowych rynków wzrostu przez producentów europejskich i azjatyckich, Azja Centralna wyłania się jako kierunek o znaczącym długoterminowym potencjale.

Region ten jest rozległy i dynamicznie się rozwija: rośnie siła nabywcza konsumentów, poprawia się infrastruktura, a wiele europejskich firm, od producentów AGD i farmaceutyków po modę oraz budownictwo, jest już tam silnie obecnych. Kluczowym czynnikiem staje się również ewolucja lokalnego konsumenta. Rynki takie jak Kazachstan, Uzbekistan, Turkmenistan, Tadżykistan i Kirgistan, zamieszkane łącznie przez około 80 milionów ludzi, obserwują dynamiczny wzrost klasy średniej, która oczekuje dostępu do nowoczesnych dóbr: modnej odzieży, najnowszej elektroniki oraz, co szczególnie istotne dla branży motoryzacyjnej, nowych i technologicznie zaawansowanych samochodów. Motoryzacja może podążyć ścieżką innych sektorów, choć region pozostaje wymagający. Chiny stały się już numerem jeden w sektorze motoryzacyjnym w całej Azji Centralnej, wyznaczając tempo konkurencji zarówno w segmencie samochodów spalinowych, jak i elektrycznych. SUUS jest obecny na tym rynku i obserwuje zmiany z bliskiej, operacyjnej perspektywy. Dla producentów europejskich szukających dywersyfikacji poza USA i nasyconym rynkiem UE, Azja Centralna może stać się naturalnym przedłużeniem europejskiej sieci przemysłowej.

Efektywność jako przewaga konkurencyjna

Aby utrzymać konkurencyjność, producenci muszą zapewniać szybkie, elastyczne i odporne procesy produkcyjne. Jednym z rozwiązań zyskujących na znaczeniu w sektorze automotive jest VMI (Vendor Managed Inventory) – model, w którym operator logistyczny zarządza importem, magazynowaniem oraz zapasami komponentów klienta, zapewniając optymalne dostawy przy jednoczesnym umożliwieniu odroczonej płatności, usprawnionej obsługi celnej i podatkowej oraz przeniesienia własności dopiero w momencie wydania towaru z magazynu. Podejście to ogranicza zapotrzebowanie na kapitał obrotowy, stabilizuje produkcję i znacząco poprawia ciągłość dostaw. W Rohlig SUUS Logistics prowadzimy już projekty VMI dla klientów motoryzacyjnych w całej Europie Środkowo-Wschodniej i obserwujemy rosnące zainteresowanie tym modelem, ponieważ producenci dążą do skrócenia lead time’ów, zwiększenia odporności i optymalizacji kosztów w swoich łańcuchach dostaw. Wraz z elastycznym magazynowaniem i regionalizacją dostaw, VMI stało się jednym z kluczowych narzędzi wspierających konkurencyjną, responsywną produkcję.

W takim otoczeniu producenci potrzebują partnerów logistycznych oferujących realną elastyczność i strategiczne wsparcie. Zdolność do przewidywania zakłóceń, przeprojektowywania przepływów oraz optymalizacji zapasów stała się niezbędna do utrzymania stabilnej i efektywnej kosztowo produkcji. W Rohlig SUUS Logistics wspieramy klientów poprzez nasz autorski model Supply Chain Solutions (SCS) – indywidualnie projektowane rozwiązania obejmujące cały łańcuch dostaw, dopasowane do procesów klienta, rytmu produkcji i jego celów strategicznych. SCS łączy wykonawstwo operacyjne z inżynierią procesów, pozwalając nam wspólnie budować modele łańcuchów dostaw łączące odporność z efektywnością.

Dla globalnych marek działających na wielu rynkach kluczowym elementem jest również zaawansowana obsługa celna. SUUS oferuje rozwiązania Customs Control Tower, które centralizują i koordynują procesy celne w różnych krajach, zapewniając zgodność regulacyjną, redukcję obciążeń administracyjnych i krótsze czasy odprawy, co ma rosnące znaczenie w środowisku o wysokim poziomie regulacji.

Na wymagającym i szybko zmieniającym się rynku efektywna produkcja staje się strategiczną przewagą. Producenci europejscy muszą odnaleźć się w środowisku zmieniającego się popytu i reorganizacji rynku, jednak dla Słowacji, z jej zapleczem przemysłowym i doświadczeniem w obsłudze produkcji regionalnej, obecne zmiany mogą oznaczać nowe możliwości inwestycyjne i dystrybucyjne.

Gergely Fónod,
Managing Director,
Rohlig SUUS Logistics Słowacja

Z tej samej kategorii

13 listopada 2025

KIRA B 200 dla hal i magazynów

Rynek utrzymania czystości w przemyśle oraz w obiektach wielkopowierzchniowych przechodzi dynamiczną transformację. Wraz z rosnącymi oczekiwaniami dotyczącymi efektywności, niezawodności i [...]

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!