#ad

Tranzyt w lotnictwie: klucz do sprawnego łańcucha dostaw

Tranzyt w lotnictwie: klucz do sprawnego łańcucha dostaw

Otwarcie procedury tranzytu pozwala na przemieszczanie towarów pod dozorem celnym z lotniska pierwszego wprowadzenia do miejsca przeznaczenia, np. magazynu czasowego składowania, agencji celnej czy innego lotniska na terenie UE lub innych krajów w ramach wspólnej procedury tranzytowej.

Dzięki temu przedsiębiorca unika konieczności natychmiastowego dopuszczenia towaru do obrotu i uiszczania należności celno-podatkowych. Ma również czas na przygotowanie pełnej dokumentacji importowej, dokonanie odprawy celnej w innym, dogodniejszym miejscu lub skonsolidowanie przesyłek w celu optymalizacji kosztów transportu i obsługi celnej.

Odpowiedzialność w procedurze tranzytu

Warto podkreślić, że procedura tranzytu opiera się na zasadzie odpowiedzialności uczestników łańcucha dostaw. Każdy podmiot – od nadawcy, przez przewoźnika, po odbiorcę – ponosi określone obowiązki i ryzyka związane z prawidłowym przebiegiem transportu. Odpowiedzialność ta ma charakter zarówno formalny, jak i finansowy, co oznacza, że nawet drobne uchybienia mogą prowadzić do poważnych konsekwencji. W praktyce skuteczne zarządzanie procedurą tranzytową wymaga nie tylko znajomości przepisów, ale także wdrożenia wewnętrznych procedur kontrolnych i systemów compliance, które pozwalają minimalizować ryzyko błędów i utrzymać wysoki poziom zaufania organów celnych wobec uczestników procesu. Nieprawidłowe stosowanie procedury tranzytu może mieć również konsekwencje w odbiorze pozwolenia AEO.

Tranzyt to procedura celna umożliwiająca przemieszczanie towarów między różnymi punktami (lotniskami, magazynami) pod nadzorem celnym, bez konieczności uiszczania należności celnych w miejscu przeładunku czy podczas tranzytu. Towary pozostają „zamknięte” w systemie celnym i nie są oficjalnie wprowadzane do obrotu w kraju tranzytowym, co eliminuje konieczność płacenia opłat oraz ogranicza ryzyko błędów lub nadużyć. Dzięki tranzytowi można w sposób legalny i szybki przemieszczać przesyłki między lotniskami czy magazynami różnych krajów lub regionów celnych, zachowując pełną kontrolę nad rzeczywistym przeznaczeniem i ostateczną odprawą importową czy eksportową.

Optymalizacja procesów logistycznych

Istotnym elementem procedury tranzytu jest obowiązek złożenia odpowiedniego zabezpieczenia celnego, które gwarantuje, że towary rzeczywiście trafią do miejsca przeznaczenia i zostaną tam poddane właściwej/kolejnej procedurze celnej. Zabezpieczenie to ma chronić interesy organów celnych przed ewentualnym ryzykiem uszczuplenia należności. Jednocześnie system elektroniczny NCTS (Nowy Skomputeryzowany System Tranzytowy) umożliwia bieżące monitorowanie przemieszczeń i zapewnia organom celnym transparentność całego procesu.

W praktyce tranzyt pozwala na optymalizację procesów logistycznych i elastyczne planowanie odpraw celnych. Przedsiębiorcy mogą dzięki niemu konsolidować przesyłki w wybranym miejscu, korzystać z usług wyspecjalizowanych agencji celnych czy magazynów celnych oraz dostosowywać moment powstania obowiązku zapłaty należności do swoich potrzeb biznesowych. To narzędzie szczególnie istotne w transporcie lotniczym i międzynarodowej logistyce, gdzie czas i płynność procesów mają kluczowe znaczenie dla konkurencyjności firm.

Kiedy otwieramy tranzyt w transporcie lotniczym?

→ Import spoza Unii Europejskiej do innego miejsca niż port pierwszego wprowadzenia
Jeśli towar dociera lotniczo spoza UE, ale odprawa celna odbędzie się w innym niż miejsce lądowania lotnisku lub magazynie, konieczne jest otwarcie tranzytu.
Przykładowo, towar z USA przylatuje do Frankfurtu, ale odprawę celną planuje się w Warszawie – wtedy tranzyt T1 lub odpowiednia procedura NCTS musi zostać uruchomiona.
→ Przemieszczanie towarów między lotniskami UE
Przy przesyłkach wewnątrz UE, gdzie swoboda przepływu umożliwia brak kontroli granicznej, potrzebne są procedury tranzytowe (np. WPT) zwłaszcza w przypadku towarów spoza UE lub wymagających specjalnych zezwoleń celnych.
→ Transport do/z magazynów czasowego składowania
Towary nieodprawiane natychmiastowo, a kierowane do magazynów celnych na terenie kraju lub innego lotniska wymagają otwarcia tranzytu, by utrzymać nadzór celny i unikać obowiązków celnych przed odprawą docelową.
→ Brak obsługi procedury w miejscu lądowania
Jeżeli urząd celny w miejscu lądowania nie obsługuje danej procedury, lub preferowana jest odprawa w innym punkcie, przesyłkę transportuje się tranzytem pod nadzorem odpowiednich służb celnych.

Znaczenie formalne i operacyjne otwarcia tranzytu

Otwieranie tranzytu to proces zgłoszenia towarów do procedury celnej- tranzytowej w Systemie NCTS lub jego odpowiedniku na lotnisku pierwszego kontaktu towaru z urzędem celnym. Towar jest tym samym objęty gwarancją tranzytową — finansowym zabezpieczeniem na wypadek nieprawidłowego dostarczenia towaru lub nieprawidłowego zamknięcia procedury. Do momentu zamknięcia tranzytu w miejscu przeznaczenia towar pozostaje pod ścisłą kontrolą celną.

Brak otwarcia tranzytu tam, gdzie jest on wymagany, może skutkować poważnymi konsekwencjami prawnymi:

  • kary finansowe dla przewoźnika, agencji handlingowej lub spedytora,
  • opóźnienia w dostawie i blokady na lotniskach,
  • ryzyko utraty pozwolenia na wykonywanie usług transportowych,
  • możliwą rewizję bądź karę dla importerów i właścicieli towarów.

Dlatego tak ważne jest, aby wszystkie podmioty uczestniczące w łańcuchu dostaw znały zasady otwierania tranzytu i rozumiały swoją odpowiedzialność w tym zakresie. Dobrze zorganizowana współpraca między spedytorem, agentem handlingowym i importerem pozwala zminimalizować ryzyko błędów formalnych i przyspieszyć proces odprawy. W praktyce oznacza to nie tylko uniknięcie sankcji, lecz także zwiększenie efektywności całego procesu logistycznego oraz budowanie wiarygodności przedsiębiorcy wobec organów celnych.

Praktyczne przykłady zastosowania tranzytu

→ Przesyłka z Delhi do Amsterdamu, a dalej do Polski: Towar przesyłany tranzytem T1 w NCTS z punktu pierwszego wprowadzenia na lotnisku w Amsterdamie dociera do Polski. Tranzyt jest otwierany przez spedytora w Amsterdamie i zamykany przez agencję celną lub spedytora w Polsce.
→ Lot z Meksyku do Warszawy, dalej do Poznania: Odprawa celna odbędzie się dopiero w Poznaniu na zlecenie klienta, zatem w Warszawie otwierany jest tranzyt na przewóz przesyłki drogą lądową do miejsca odprawy.
→ Import z USA i odprawa w miejscu lądowania: Jeśli towar jest odprawiany bezpośrednio na lotnisku w Warszawie, nie jest wymagany tranzyt, tylko standardowa procedura importowa.

Dlaczego tranzyt jest kluczowy dla branży lotniczej?

Tranzyt daje elastyczność i efektywność operacyjną, umożliwiając optymalizację kosztów i czasu. Przewoźnicy, agenci handlingowi i spedytorzy mogą łatwiej zarządzać ładunkami zgodnie z potrzebami klientów oraz specyfiką portów i magazynów. Tranzyt eliminuje konieczność natychmiastowego uiszczania cła i podatków, umożliwiając dynamiczne planowanie odpraw i dopasowanie do dostępnych możliwości infrastrukturalnych. To także zabezpieczenie przed błędami odprawy i potencjalnymi sankcjami. Można go więc porównać do autostrady celnej — bezpiecznego i szybkiego „korytarza”, który pozwala towarom przemieszczać się przez wiele granic i punktów kontroli bez zbędnych przeszkód.

Dodatkowo, procedura tranzytu sprzyja integracji handlu międzynarodowego, ułatwiając firmom korzystanie z globalnych łańcuchów dostaw. Dzięki niej możliwe jest łączenie różnych środków transportu, takich jak lotniczy, drogowy czy morski, bez konieczności każdorazowej odprawy w kraju przeładunku. To nie tylko przyspiesza logistykę, lecz także wspiera rozwój centrów dystrybucyjnych i hubów przeładunkowych, które mogą obsługiwać towary w skali regionalnej i międzynarodowej.

Efektywność operacyjna

Otwieranie procedury tranzytowej w transporcie lotniczym to nie tylko wymóg prawny, ale także strategiczny element efektywności operacyjnej. Dlatego dla każdej przesyłki spoza UE, której nie odprawiamy w porcie pierwszego wprowadzenia, otwarcie tranzytu to krok konieczny. Znajomość przepisów oraz umiejętność ich praktycznego zastosowania to przewaga konkurencyjna w branży cargo, gdzie czas, zgodność z regulacjami i skuteczność stanowią o sukcesie i satysfakcji klientów.
Dodatkowo, prawidłowe otwarcie tranzytu minimalizuje ryzyko sporów z organami celnymi i ogranicza możliwość powstania kosztownych przestojów operacyjnych. W praktyce oznacza to większą płynność obsługi ładunków, lepsze wykorzystanie zasobów magazynowych oraz utrzymanie wysokiego poziomu wiarygodności wobec partnerów handlowych i administracji celnej.

dr Izabella Tymińska
Ekspert ds. ceł, prawa celnego i handlu zagranicznego


Autorka zajmuje się doradztwem z zakresu przepisów prawa celnego, importu i eksportu towarów i usług, analizą finansowo-ekonomiczną kontraktów międzynarodowych. Specjalizuje się w sprawach z tzw. „górnej półki trudności” – zawiłych i nietypowych. Wieloletni pracownik Urzędu Celnego.

Z tej samej kategorii

13 listopada 2025

KIRA B 200 dla hal i magazynów

Rynek utrzymania czystości w przemyśle oraz w obiektach wielkopowierzchniowych przechodzi dynamiczną transformację. Wraz z rosnącymi oczekiwaniami dotyczącymi efektywności, niezawodności i [...]

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!