Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
To dzieje się naprawdę! Nie w dalekiej przyszłości, ale już teraz. Sztuczna inteligencja (AI) wkrada się w kolejne obszary działalności człowieka, obejmując coraz więcej branż. Bardzo wiele nadziei wiązanych jest z wykorzystaniem AI w logistyce.
Z opublikowanego niedawno przez Zebra Technologies Corporation badania „Warehousing Vision Study” wynika, że zarówno menedżerowie, jak i pracownicy mający bezpośredni kontakt z operacjami magazynowymi spodziewają się, że wykorzystywanie sztucznej inteligencji upowszechni się w branży logistycznej.
Zgodnie z wynikami badania, aż 60% liderów magazynów w Europie zamierza w ciągu pięciu lat zastosować oprogramowanie oparte na sztucznej inteligencji. Dla menedżerów to często kwestia przewagi konkurencyjnej. Widzą oni potrzebę inwestowania w nowoczesne technologie, aby móc realizować więcej operacji w krótszym czasie i przy niższych kosztach.
Co jednak ciekawe, pozytywnie o AI wypowiadają się także pracownicy magazynowi. W Europie aż 73% badanych uważa, że obecnie zbyt wiele czasu poświęcają na pracę, która mogłyby zostać zautomatyzowana. Aż 92% pytanych przyznało, że ich praca byłaby łatwiejsza dzięki pomocy robotów współpracujących. Podobna liczba wskazań dotyczyła korzyści płynących z ergonomicznych urządzeń mobilnych (92%), narzędzi do zarządzania zadaniami (90%), czy też aplikacji komunikacyjnych (89%).
– Pracownicy nie chcą, by roboty zastąpiły ich w pracy. Jednak wszędzie tam, gdzie wykonywane są powtarzalne, rutynowe czynności, technologia może przyjść z pomocą. Od firm logistycznych wymaga to rozsądnego podejścia, tak aby z jednej strony w pełni wykorzystywać możliwości, jakie daje AI, a z drugiej, nie lekceważyć doświadczenia i umiejętności pracowników – mówi Urszula Rąbkowska z firmy logistycznej XBS Group.
Na przykład sztuczna inteligencja na urządzeniach przenośnych mogłaby ostrzegać o sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu pracowników. Odpowiednie aplikacje mogą także udoskonalać kontrolę jakości poprzez wykrywanie anomalii. Zdecydowanie jednak celem powinna być współpraca pomiędzy nowoczesną technologią i pracownikami, a nie zastępowanie sztuczną inteligencją tej „prawdziwej”, ludzkiej.
Zastanówmy się, co dokładniej może oznaczać wykorzystywanie sztucznej inteligencji w logistyce. Jako pierwsze mogą przychodzić na myśl typowe operacje magazynowe, ale AI daje dużo większe możliwości.
W transporcie produktów bardzo ważna jest optymalizacja tras i planowanie dostaw. Algorytmy AI potrafią analizować dane o ruchu drogowym, warunkach pogodowych i dostępności pojazdów, tak aby wybrać najszybsze drogi dostarczania towarów. Trasy przejazdu mogą być na bieżąco optymalizowane w oparciu o zmiany zachodzące w czasie rzeczywistym, takie jak korki czy też objazdy.
Z punktu widzenia zarówno operatorów logistycznych, jak i ich klientów, niezwykle ważne może się okazać prognozowanie popytu i zarządzanie zapasami. Sztuczna inteligencja bez wysiłku przeanalizuje historyczne dane i przewidzi zapotrzebowanie na transport i magazynowanie, pomagając uniknąć nadmiaru lub niedoboru towarów. Taka predykcyjna analityka pozwoli lepiej planować wykorzystanie floty i zasobów magazynowych.
Z nowoczesnością kojarzą się także automatyzacje. Witamy więc w świecie, w którym roboty już wkrótce będą stanowiły codzienność! Roboty magazynowe mogą usprawniać kompletację zamówień i sortowanie przesyłek. Tyle, że te wyposażone w moduł AI nie są już jedynie wózkami do przewożenia pudełek. Wyposażone w kamery urządzenia potrafią rejestrować i analizować obraz, a to z kolei może skutkować wykrywaniem błędów w pakowaniu czy etykietowaniu przesyłek. Inteligentny robot może także analizować np. dostępność przestrzeni magazynowej.
Idąc dalej, jeśli magazyn wykorzystuje samojezdne roboty, sztuczna inteligencja może zarządzać ruchem robotów oraz wózków widłowych, aby nie dochodziło do kolizji. To jednak nie jedyne zastosowanie AI w zakresie bezpieczeństwa. AI może analizować dane z rozmaitych czujników (np. gaz, temperatura, hałas) i na tej podstawie ustalić aktualne ryzyko pożaru, wykryć na wczesnym etapie wyciek substancji chemicznych, czy też zawiadomić o przekroczeniu dopuszczalnych norm hałasu lub temperatury.
Z drugiej strony – sztuczna inteligencja może chronić także przed niebezpieczeństwami innego typu. Systemy AI analizujące dane z monitoringu mogą wykrywać podejrzane zachowania pracowników, zapobiegając chociażby kradzieżom. Poza tym analiza anomalii w transakcjach może wykrywać oszustwa związane z przesyłkami czy fałszywymi zamówieniami.
To ostatnie dotyczy już jednak nie tyle procesów dziejących się bezpośrednio w firmie logistycznej, co na przykład w sklepach internetowych. Tam zaś zastosowanie sztucznej inteligencji będzie wyjątkowo szerokie. Chatboty i voiceboty AI mogą odpowiadać na pytania klientów dotyczące statusu przesyłki, terminów dostawy czy ewentualnych problemów.
Ciekawym rozwiązaniem może być także zastosowanie inteligentnego oprogramowania do automatycznej analizy opinii klientów. Na tej podstawie można szybko zauważyć wystąpienie nowych problemów (np. opóźnienia w przesyłkach w ciągu ostatniego tygodnia), a także zidentyfikować te obszary, które wymagają poprawy w dłuższej perspektywie (np. jakość telefonicznej obsługi klienta, jeśli wielu kupujących skarży się na ten aspekt).
Powyższe przykłady dotyczą przede wszystkim wykorzystywania AI w obszarze operacyjnym. Ale istotną rolą sztucznej inteligencji może być przewidywanie przyszłych zdarzeń na podstawie danych historycznych.
– Odpowiednie oprogramowanie może wykryć na przykład, że zbliża się okres większego zapotrzebowania na powierzchnię magazynową, a do tego potwierdzić swoje wyliczenia konkretnymi liczbami oraz zaproponować rozwiązania dopasowane do sytuacji – mówi przedstawicielka XBS Group. – AI może także integrować informacje pozyskiwane z różnych źródeł (np. z systemu sprzedażowego e-sklepu, magazynu, firm transportowych) i wyciągać z nich spójne wnioski, które usprawnią działanie całego łańcucha logistycznego – dodaje.
Co istotne, sztuczna inteligencja, o ile nie ma to być jedynie puste hasło oznaczające po prostu automatyzacje, musi się rozwijać. Tak zwane głębokie uczenie maszynowe sprawia, że taki „wirtualny pracownik” wraz ze wzrostem doświadczenia będzie stale pogłębiał swoją wiedzę i w efekcie coraz lepiej wykorzystywał gromadzone dane do optymalizacji procesów, w tym przypadku logistycznych i handlowych.
Jednocześnie nie ma powodów, aby wpadać w panikę. Choć automatyzacje i sztuczna inteligencja mogą znacznie usprawnić logistykę, to jednak nowe technologie najlepiej wprowadzać etapami, każdy z nich poddając odpowiednim testom. Ważne też, aby zarówno menedżerowie, pracownicy liniowi, jak i klienci mieli czas na oswojenie się z nowoczesnymi rozwiązaniami, które coraz śmielej pukają do naszych drzwi.
19 maja 2025
Stale rosnący w społeczeństwie udział osób w wieku poprodukcyjnym i zmniejszająca się baza osób aktywnych zawodowo sprawiają, że automatyzacja i [...]
15 maja 2025
Arvato inwestuje w rozwój automatyzacji, wdrażając nowy system typu rack-to-person w swoim centrum logistycznym w Poznaniu.
28 marca 2025
Świadomi przedsiębiorcy dążą do usprawnienia organizacji pracy poprzez eliminację niepotrzebnych zadań, zmniejszenie wykorzystywanych zasobów i poprawę wydajności procesów technologicznych. Można [...]
22 stycznia 2025
Czy wiesz, że magazynowanie takiej samej liczby produktów może kosztować więcej lub mniej, w zależności od tego, w jaki sposób [...]
20 stycznia 2025
Bezpieczeństwo ładunków w transporcie to temat, który zyskuje na znaczeniu w dobie globalizacji i rosnącego handlu międzynarodowego. Każdy przedsiębiorca, który [...]
15 stycznia 2025
Bezpieczny transport to jest bardzo ważny dla wielu branż – od motoryzacyjnej, przez elektronikę, aż po przemysł spożywczy. Tradycyjne metody [...]
3 stycznia 2025
Każdego dnia tysiące paczek przemierzają kraj w drodze do odbiorców. Aby zapewnić, że przesyłka dotrze w idealnym stanie, ważne jest [...]
18 grudnia 2024
Siłowniki to mechanizmy, które przekształcają energię w ruch mechaniczny, pozwalając na kontrolę położenia, prędkości i siły w wielu zastosowaniach przemysłowych. [...]
10 grudnia 2024
Według najnowszych badań przeprowadzonych przez Interact Analysis, rynek wózków widłowych w 2024 roku nie spełnia początkowych oczekiwań. W związku z [...]
4 października 2024
CHEP Europe wprowadza na rynek innowacyjny pojemnik paletowy. Dzięki ulepszonej ergonomii i zmaksymalizowanej możliwości składania, nowy produkt wielokrotnego użytku zapewnia [...]
28 sierpnia 2024
Współzałożyciel Element Logic Dag-Adler Blakseth przekazuje pałeczkę. Nowym CEO Grupy Element Logic został Ankush Malhotra.
27 sierpnia 2024
Clark rozszerzył swoją ofertę elektrycznych wózków paletowych z masztem o cztery nowe modele do obsługi pieszej. Kompaktowe i zwrotne wózki [...]
9 kwietnia 2025
7 kwietnia 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!