Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
P&O Ferries zapisuje się w historii, wprowadzając pierwszy na Morzu Północnym prom zasilany biopaliwem. „Pride of Hull”, obsługujący ruchliwą trasę Hull–Rotterdam, przeszedł na stałe na paliwo Biofuel B30.
o ważny krok w kierunku czystszej żeglugi między Wielką Brytanią a Europą i dowód, że ambitne cele klimatyczne mogą być skutecznie wdrażane w praktyce.
Liczący 215 metrów długości „Pride of Hull” przewozi do 1 360 pasażerów i 400 pojazdów ciężarowych, stanowiąc jedno z kluczowych ogniw w handlu i transporcie między Wielką Brytanią a Unią Europejską. Dzięki przejściu na Biofuel B30, emisje gazów cieplarnianych w całym cyklu życia paliwa spadają o około 20% w porównaniu z tradycyjnym paliwem morskim – bez utraty niezawodności usług.
Decyzja P&O Ferries zbiegła się z obchodami Global Goals Week, poświęconymi realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Wdrożenie biopaliw wspiera szczególnie dwa z nich: Cel 13 (Działania na rzecz klimatu) oraz Cel 14 (Życie pod wodą).
Zmiana paliwa wpisuje się w nowe regulacje FuelEU Maritime, obowiązujące od stycznia 2025 roku, które wymagają od statków o tonażu powyżej 5 000 GT stopniowego ograniczania intensywności emisji gazów cieplarnianych. – Global Goals Week to czas, gdy ambicje muszą przekładać się na realne działania. Nasz krok pokazuje, że redukcja emisji jest możliwa już dziś – nawet w przypadku jednego z największych promów w Europie – podkreśla Stewart Hayes, dyrektor floty P&O Ferries. – Adoptując biopaliwa, wspieramy naszych klientów – zarówno pasażerskich, jak i frachtowych – w realizacji ich celów klimatycznych. To kolejny krok ku zrównoważonej przyszłości transportu morskiego, spójny z planem DP World redukcji emisji o 42% do 2030 roku.
Po konsultacjach z producentem silników Wärtsilä i dostawcami paliwa, Biofuel B30 wybrano jako najpraktyczniejsze paliwo przejściowe. Nie wymaga ono kosztownych przeróbek jednostki, w przeciwieństwie do alternatywnych rozwiązań, takich jak metanol czy amoniak, które wymagają znacznych modyfikacji silników lub ich całkowitej wymiany.
Nowy etap w eksploatacji „Pride of Hull” to kolejny element szerszej strategii dekarbonizacji armatora. W ostatnich latach P&O Ferries ograniczyło emisje o ponad 135 tys. ton CO₂ dzięki wprowadzeniu statków hybrydowych i optymalizacji floty. Obecnie, monitorując efekty zastosowania biopaliw, firma potwierdza swoją rolę lidera w dostarczaniu praktycznych i skalowalnych rozwiązań dla czystszego transportu morskiego.
22 września 2025
GEODIS i Hapag-Lloyd wdrożyły nowe rozwiązanie cyfrowe, które umożliwia natychmiastową wymianę danych dotyczących stawek i usług.
10 lipca 2025
Na liście dziesięciu portów z największym potencjałem rozwoju w Europie znalazły się dwa polskie miasta.
8 lipca 2025
Transport morski odpowiada za ponad 90% światowego handlu. Żegluga jest ściśle powiązana z sytuacją geopolityczną na świecie, której jednym z [...]
11 czerwca 2025
Operator logistyczny specjalizujący się w logistyce 3PL, rozszerza międzykontynentalne operacje w zakresie transportu pojazdów drogą morską, uruchamiając nowe połączenia z [...]
6 czerwca 2025
Baltic Hub oficjalnie zainaugurował działalność nowego terminala T3 w Gdańsku, co stanowi istotny krok w rozwoju polskiej gospodarki morskiej oraz [...]
21 maja 2025
Port w Hamburgu odnotował w pierwszym kwartale bieżącego roku mocne wyniki przeładunkowe, mimo trudnej sytuacji geopolitycznej i gospodarczej. Podkreśla to [...]
23 kwietnia 2025
W pierwszym kwartale 2025 r. Port Antwerpia-Brugia obsłużył 67, 7 mln ton ładunków, co stanowi spadek o 4% w porównaniu [...]
8 kwietnia 2025
Połączenie Finnlines obsługujące trasę Szwecja – Polska zdobyło już solidną pozycję na rynku. Ta nowa linia poszerza zakres usług i [...]
24 lutego 2025
Pomimo wielu geopolitycznych wyzwań, port w Hamburgu ponownie odnotował wzrost przeładunku kontenerowego, sięgającego 78 mln TEU. Pozytywny rozwój w transporcie [...]
22 stycznia 2025
Zaawansowanie budowy Morskiego Terminala Przeładunkowego Produktów Ropopochodnych ORLEN w Gdańsku przekracza już 90 procent. Trwają końcowe prace nad wyposażeniem obiektu, [...]
8 października 2024
Przemysł żeglugowy stanowi podstawę światowej gospodarki, odpowiadając za ok. 80–90 proc. transportu towarów. Mimo tej skali transport morski jest wydajny [...]
26 sierpnia 2024
Transport morski odpowiada za ok. 80 procent wolumenu światowego handlu, jest więc on kluczowy dla prawidłowego działania globalnego łańcucha dostaw. [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!