Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Negocjacje z firmami logistycznymi są nieodłącznym elementem prowadzenia sklepu internetowego. Wybór odpowiedniej firmy kurierskiej może wpłynąć nie tylko na koszty, ale także na jakość obsługi klienta i ogólny wizerunek e-sklepu. W tym artykule omówimy kluczowe aspekty, na które warto zwrócić uwagę podczas negocjacji obsługi wysyłek z firmą logistyczną. Zwłaszcza jeśli planujesz ekspansję na zagraniczne rynki.
Analiza wymagań i danych dotyczących przesyłek:
Aby móc szczegółowo negocjować warunki z firmą kurierską, warto rozpocząć od analizy swojej sprzedaży i spróbować odpowiedzieć na kilka pytań. Jakie są typowe wagi i rozmiary moich przesyłek? Jak często wysyłam paczki za pobraniem? Jaka jest średnia wartość koszyka? Jakie są zwyczaje dotyczące zwrotów? Warto także określić planowany wolumen wysyłek miesięcznie. Są to pytania, które usłyszysz od każdego przewoźnika zanim przygotują Ci ofertę. Dobrze jest więc z góry znać na nie odpowiedzi, aby jak najszybciej otrzymać warunki współpracy.
Integracja i oprogramowanie:
Ważnym aspektem jest sprawdzenie, czy nasz e-sklep jest w stanie zintegrować się z systemami firmy kurierskiej. Integracja powinna być szybka i tania, aby uniknąć dodatkowych kosztów. Wybór firmy kurierskiej, która oferuje odpowiednie wtyczki lub wsparcie techniczne w procesie integracji, może zaoszczędzić czas i pieniądze. Trzeba pamiętać, że stworzenie dedykowanej wtyczki, może być wysoce kosztowne, a czasami zupełnie nieopłacalne.
Obsługa zwrotów:
Zweryfikuj sposób obsługi zwrotów przez firmę kurierską. Czy dysponuje lub współpracuje z punktami OOH (automatami paczkowymi, punktami pocztowymi, punktami nadania np. w sklepach), zwłaszcza jeśli chcesz oferować darmowe zwroty. Zapewnienie potencjalnym klientom jak najszerszej sieci łatwych i szybkich zwrotów pozytywnie wpłynie na wizerunek jak i przychody e-sklepu.
Częstotliwość płatności i formy rozliczeń:
Warto negocjować z firmą kurierską częstotliwość płatności oraz formy rozliczeń. Długoterminowa współpraca może dać możliwość bardziej elastycznego podejścia do płatności, co może wpłynąć na koszty i zarządzanie cashflow sklepu.
Ubezpieczenie przesyłek:
Warto negocjować maksymalną wartość darmowego ubezpieczenia lub możliwość nie wykupowania dodatkowego ubezpieczenia przy COD (płatności gotówką przy odbiorze). Koniecznie sprawdź, czy firma kurierska ponosi odpowiedzialność za ewentualne uszkodzenia lub zaginięcie przesyłek.
Gwarancja terminu dostawy:
Negocjowanie gwarancji terminu dostawy może pomóc w obniżeniu kosztów oraz zwiększeniu zaufania klientów. Umowa powinna zawierać zapisy dotyczące kar lub rabatów w przypadku nieterminowej dostawy powyżej określonego procenta.
Realizacja pierwszej mili:
W zależności od wolumenu przesyłek, powinno się rozważyć różne opcje realizacji pierwszej mili, czyli dostarczenia przesyłek ze sklepu do punktu logistycznego. Wybór odpowiedniej metody może pomóc w obniżeniu kosztów realizacji zamówień.
Adam Zając, Head of Business Development w Packeta Poland.
Więcej kierunków? Skorzystaj z platformy dla e-commerce:
Planując ekspansję na wiele rynków, warto rozważyć współpracę z platformą logistyczną dla e-commerce, taką jak Packeta. Rozszerzanie działalności na zagraniczne kierunki może być czasochłonne ze względu na reasearch lokalnych preferencji zakupowych i tamtejszych przewoźników. Negocjacje z wybranymi dostawcami oraz integracja z ich systemami również mogą zająć dużo czasu. W takim kontekście platforma logistyczna Packety jest korzystnym rozwiązaniem. Dlaczego? Wykonując jedną integrację, otrzymujesz dostęp do ponad 70 przewoźników w 33 krajach, a finalnie opłacasz jedną fakturę. Co ważne, dostępni kurierzy są liderami na danych rynkach, zarówno lokalnymi jak i międzynarodowymi. Współpraca z platformą logistyczną pozwala więc płynnie rozwijać działalność na nowych rynkach, korzystając ze sprawdzonych partnerów logistycznych. Przyspiesza to proces ekspansji, ogranicza koszty związane z przetargami oraz integracjami, a także wpływa na większe bezpieczeństwo działalności.
Negocjacje z firmami kurierskimi mogą być czasochłonne, ale dobrze przeprowadzone mogą przynieść wiele korzyści dla e-sklepu. Współpraca z firmą logistyczną powinna być partnerska, aby zapewnić jak najwyższą jakość obsługi klienta i efektywność łańcucha dostaw. Długoterminowa umowa z odpowiednio długim okresem wypowiedzenia daje pewność i stabilność współpracy, ale warto zadbać o klauzule zabezpieczające przed ewentualnymi zbyt częstymi podwyżkami stawek. Trzeba pamiętać, że umowy podpisuje się na złe, a nie dobre czasy.
Adam Zając,
Head of Business Development w Packeta Poland.
29 kwietnia 2025
Fulfillment, czyli kompleksowa usługa magazynowa, to jeden z filarów rozwoju nowoczesnego e-commerce. W dobie rosnących oczekiwań konsumentów, konieczności szybkiej dostawy [...]
23 kwietnia 2025
Przygotowując się na zmiany związane z wprowadzeniem nowej dyrektywy unijnej, warto przyjrzeć się dokładniej sytuacji kurierów w Polsce.
22 kwietnia 2025
Wyniki najnowszego raportu Alsendo wskazują, że logistyka staje się kluczowym elementem doświadczenia zakupowego i niewykorzystaną szansą na budowanie lojalności klientów. [...]
4 kwietnia 2025
W ostatnich latach handel elektroniczny przeszedł znaczącą transformację, napędzaną przez postęp technologiczny, zmieniające się oczekiwania konsumentów oraz globalne wydarzenia wpływające [...]
24 stycznia 2025
Jak wynika z globalnego badania DHL Express, zrównoważony rozwój stał się strategicznym celem dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), znacząco [...]
23 grudnia 2024
Święta to nie tylko czas wzmożonych zakupów, ale także wyjątkowe wyzwanie dla logistyki. Firmy TSL muszą poradzić sobie z rosnącym [...]
17 grudnia 2024
InPost ma już 25 tys. maszyn Paczkomat w Polsce, a 13 grudnia oficjalnie uruchomił jubileuszową maszynę, która znajduje się na [...]
12 września 2024
Za rok 2023 rok InPost wpłacił do polskiego budżetu dwu i półkrotnie więcej niż... cała konkurencja razem wzięta
4 września 2024
Pracujesz w międzynarodowej firmie i odpowiadasz za wysyłkę towarów? Czy raczej od czasu do czasu wysyłasz paczki do rodziny i [...]
2 września 2024
Eksport towarów z Polski, mimo licznych zawirowań ostatnich lat, jest odporny na wstrząsy. Jednak w związku z opuszczeniem przez Wielką [...]
29 sierpnia 2024
Packeta, globalna platforma logistyczna dla e-commerce, kontynuuje dynamiczny rozwój sieci punktów odbioru i automatów paczkowych Z-BOX w Europie Środkowej i [...]
27 sierpnia 2024
Badanie „Postawy Polaków wobec automatów paczkowych” – przygotowane przez Biostat na zlecenie agencji doradczej 2PR – wskazuje, że trzy czwarte [...]
9 kwietnia 2025
7 kwietnia 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!