#ad

Energetyka odnawialna potrzebuje solidnej logistyki

Energetyka odnawialna potrzebuje solidnej logistyki

Dzięki ponad czterdziestoletniemu doświadczeniu w logistyce projektowej Rhenus wspiera transformację energetyczną oraz dynamiczny rozwój odnawialnych źródeł energii na całym świecie.

W 2024 r. energia odnawialna odnotowała rekordowy wzrost mocy na całym świecie, z dodatkiem 585 gigawatów (GW), co stanowi ogólny roczny wzrost o około 15%, który był w dużej mierze napędzany przez energię słoneczną i wiatrową. Jednak eksperci ostrzegają, że aby potroić moc wytwórczą energii odnawialnej do 2030 r. i osiągnąć cel COP28, jakim jest 45% udział energii odnawialnej w globalnej produkcji energii elektrycznej, konieczny jest dalszy wzrost liczby nowych instalacji. Wiele firm, wspieranych przez krajowe cele w zakresie instalacji odnawialnych źródeł energii, przygotowuje się do dalszego rozszerzenia swoich projektów.

Na pozycji lidera rynku energii odnawialnej

Rhenus jest dobrze przygotowany do wsparcia tego gwałtownego wzrostu, korzystając z ponad 40-letniego doświadczenia w logistyce projektowej i osiągnięć w zakresie instalacji odnawialnych źródeł energii na przestrzeni lat. Firma aktywnie uczestniczy w europejskich projektach morskich i lądowych farm wiatrowych od początku XXI wieku i już na wczesnym etapie rozszerzyła swoją działalność w zakresie logistyki projektowej na Stany Zjednoczone i Kanadę, a także region Azji i Pacyfiku. W 2023 roku Rhenus rozszerzył również swoją działalność morską i lądową w Nowej Fundlandii we wschodniej Kanadzie.

W 2011 roku firma Rhenus po raz pierwszy wsparła projekty integracji morskiej energii wiatrowej z międzynarodowymi sieciami energetycznymi, zajmując się logistyką bębnów kablowych. Obecnie ta gałąź działalności w ramach działu logistyki projektowej stała się codziennością, a firma Rhenus regularnie transportuje komponenty do elektrowni wiatrowych, a także części do elektrowni wodnych, elektrowni na biomasę, a nawet systemów bezpośredniego wychwytywania dwutlenku węgla z powietrza.
Globalna aktywność w dziedzinie odnawialnych źródeł energii rośnie

W Europie, gdzie w 2024 r. 47% energii elektrycznej pochodziło ze źródeł odnawialnych, a moc zainstalowana w elektrowniach wiatrowych wzrosła o 16 GW, a w elektrowniach słonecznych o 65 GW, firma Rhenus była mocno zaangażowana w projekty połączeń dla niemieckiego korytarza, który łączy morskie i lądowe farmy wiatrowe, parki słoneczne i inne źródła energii odnawialnej z niemiecką siecią energetyczną. W ramach projektów SuedLink, SuedOstLink, A-Nord i BorWin/DolWin 4, firma Rhenus jak dotąd przetransportowała ponad 2700 bębnów kablowych. Od 2025 r. firma Rhenus zajmuje się również logistyką zwrotną pustych bębnów kablowych, transportując je z powrotem do zakładów produkcyjnych lub do zakładów recyklingu.

W regionie Azji i Pacyfiku firma Rhenus obsłużyła w 2024 r. około 500 przesyłek związanych bezpośrednio z projektami dotyczącymi energii odnawialnej i transformacji energetycznej, w tym z komponentami energii wiatrowej, transformatorami, sprzętem solarnym i powiązaną infrastrukturą EPC (Engineering, Procurement, Construction). Niedawno firma Rhenus wysłała 300 kontenerów płaskich (flat rack) i 200 kontenerów standardowych (dry van) dla globalnego producenta turbin wiatrowych w Chinach. „Transformacja energetyczna silnie napędza więcej projektów związanych z rozwojem infrastruktury odnawialnej i powiązanymi inwestycjami w regionie” – powiedział Moritz Becker, Co-VP Director, Rhenus Project Logistics.

W Stanach Zjednoczonych firma Rhenus rozszerzyła swoją działalność o transport wodorowych ogniw paliwowych, które służą do wytwarzania energii poprzez przekształcanie wodoru w energię elektryczną bez spalania. Tylko w 2025 roku firma Rhenus zrealizowała ponad 100 instalacji ogniw paliwowych wzdłuż wschodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych. W najbliższych miesiącach planowanych jest co najmniej 20 kolejnych instalacji.

Rozwój usług dedykowanych

Ponadto Rhenus jest niezawodnym partnerem w zakresie obsługi platform morskich na Północnym Atlantyku, Morzu Północnym i Morzu Bałtyckim, gdzie jako wyspecjalizowany dostawca usług regularnie przeprowadza konserwację, transportuje załogi i dostawy, zarządza magazynami kontenerowymi na morzu oraz organizuje recykling za pośrednictwem swojej spółki siostrzanej REMONDIS. „W nadchodzących latach spodziewamy się, że recykling i wymiana starszych wiatraków, które osiągnęły koniec swojego cyklu życia, będą stanowić dodatkowy obszar zainteresowania. Opracowaliśmy kompleksowe koncepcje łańcucha dostaw, które będą skutecznie wspierać klientów na tym rynku” – dodaje Bjoern Wittek, Managing Director of Rhenus Offshore Logistics.

Oprócz recyklingu i demontażu jako nowego obszaru usług, Rhenus koncentruje się również na zapewnieniu klientom alternatywnych tras dla ich projektów i transportu energii odnawialnej: Niedawno podpisana umowa z firmą ENERCON obejmuje przebudowę barek w celu transportu łopat turbin wiatrowych o długości do 86 metrów kanałami północnych Niemiec zamiast drogami i autostradami, omijając korki i skomplikowane zezwolenia na transport drogowy oraz zapewniając dostawy komponentów na place budowy ENERCON na czas. „Wykorzystanie dróg wodnych jako alternatywy dla transportu drogowego ma jeszcze większy potencjał. Jako firma o długiej tradycji w żegludze śródlądowej, Rhenus obsługuje codziennie około 1000 statków, z czego około połowa to nasze własne barki. To sprawia, że jesteśmy największym operatorem transportu śródlądowego w Europie, dysponującym jednostkami wszystkich rozmiarów, od statków z własnym napędem po konwoje pchane. Jesteśmy dobrze wyposażeni i możemy rozszerzyć tę ofertę dla naszych klientów – nawet poza europejskie drogi wodne” – wyjaśnia Marc Regenbogen, Head of Shipping at Rhenus PartnerShip.

Zapewnienie zrównoważonych opcji transportowych

Dla firmy Rhenus zrównoważony rozwój oznacza zaspokajanie dzisiejszych potrzeb bez narażania przyszłości. Odgrywamy kluczową rolę w strategiach dekarbonizacji naszych klientów, gdzie dostrzegamy rosnące zapotrzebowanie na wydajny transport o zmniejszonym śladzie węglowym – wyjaśnia Moritz Becker, Co-VP Director of Rhenus Project Logistics. W ramach tej strategii firma Rhenus wdrożyła i nadal inwestuje w wykorzystanie zrównoważonych środków transportu i paliw alternatywnych.

Obejmuje to projekty pilotażowe mające na celu przetestowanie alternatywnych systemów napędowych, takich jak pierwsza hybrydowa kombinacja barki pchanej wykorzystująca wodorowe ogniwa paliwowe, akumulatory i najnowocześniejsze silniki wysokoprężne zasilane paliwem HVO100, która została uruchomiona na Renie w styczniu 2025 r.

W Hiszpanii Rhenus wraz ze swoim klientem Bosch testuje paliwa odnawialne, zmniejszając emisję spalin z transportu drogowego o ponad 80%. W czerwcu 2025 r. firmy Rhenus i Merck uruchomiły również usługę transportu wahadłowego napędzaną biodieslem B100 między lokalizacją Merck w Molsheim a magazynem Rhenus w Strasburgu we Francji, osiągając stałą redukcję emisji o 55%.

Nawet w przypadku transportu lotniczego Rhenus oferuje klientom narzędzie kalkulacyjne RHEGREEN, które pozwala zmniejszyć emisje związane z transportem poprzez wybór najbardziej wydajnych i zrównoważonych połączeń lotniczych, samolotów i tras. W grudniu 2024 r. firma Rhenus przystąpiła do programu zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) Air France KLM Martinair Cargo, aby wzmocnić swoje zaangażowanie w redukcję emisji w transporcie lotniczym i wspieranie celów ESG klientów.

Inwestycje w zrównoważoną przyszłość

Wszystkie te wysiłki, projekty i zaangażowanie, podkreślają wpływ Grupy Rhenus na rynek energii odnawialnej i umacniają jej pozycję lidera w dziedzinie logistyki projektów związanych z energią odnawialną. Dzięki skalowalnej infrastrukturze i praktykom mającym na celu skrócenie czasu realizacji i zmniejszenie śladu węglowego logistyki, a także dzięki świadczeniu kompleksowych usług logistycznych w zakresie projektów, Rhenus tworzy usprawniony łańcuch wartości dla swoich klientów z branży energetycznej. „Wraz z przyspieszeniem rozwoju rynku energii odnawialnej firma Rhenus jest wyjątkowo dobrze przygotowana do sprostania logistycznym wyzwaniom związanym ze złożoną infrastrukturą energetyczną na dużą skalę. Będziemy nadal inwestować w aktywa niskoemisyjne i rozwiązania transportowe oraz rozbudowywać nasze centra logistyczne dedykowane energii odnawialnej, takie jak terminal portowy w Cuxhaven w Niemczech, terminal Maasvlakte w Rotterdamie w Holandii czy zrównoważone magazyny w Europie, Ameryce, Indiach i regionie Azji i Pacyfiku” – dodaje Moritz Becker, Co-VP Director of Rhenus Project Logistics.

Z tej samej kategorii

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!