#ad

Bezpieczeństwo logistyki segmentu fresh – o sukcesie producentów decyduje profesjonalizm operatora

Bezpieczeństwo logistyki segmentu fresh – o sukcesie producentów decyduje profesjonalizm operatora

Logistyka produktów świeżych, takich jak owoce, warzywa, mięso czy ryby, jest jednym z najbardziej wymagających obszarów łańcucha dostaw. Różnica 2°C może przesądzić o powodzeniu całej dostawy, a tym samym o zysku lub starcie producenta.

Tymczasem, jak wynika z raportu Poland Cold Chain Logistics Market, polski rynek logistyki chłodniczej osiągnie w 2025 roku wartość blisko 3,3 mld USD, a do 2030 roku wzrośnie do niemal 5,5 mld USD. Tak dynamiczny rozwój pokazuje, jak istotne znaczenie ma bezpieczeństwo w transporcie i magazynowaniu produktów świeżych. Tu każdy szczegół – od temperatury po czas operacji – decyduje o sukcesie producenta. – W logistyce fresh nie ma miejsca na kompromisy. Odbiorcami produktów świeżych są przede wszystkim sieci handlowe, hotele, restauracje oraz firmy cateringowe. Te podmioty oczekują dostaw „just in time”, w pełni zgodnych z reżimami temperaturowymi i przepisami higienicznymi. Każdy stopień Celsjusza czy każda godzina opóźnienia mogą oznaczać straty. Kluczowy jest tu profesjonalizm operatora logistycznego, który specjalizując się w tego typu operacjach gwarantuje, że producent nie utraci całej partii towaru – mówi Natalia Szlaga, Kierownik oddziału FM Fresh w Mszczonowie.

Sezonowość wymaga elastyczności

Jedną z cech charakterystycznych rynku produktów świeżych jest silna sezonowość. Latem rośnie zapotrzebowanie na owoce takie jak arbuzy, przed grudniowymi świętami – na cytrusy czy ryby, a przed Wielkanocą na jajka. Dodatkowo sprzedaż zależy od czynników pogodowych: ciepłe i słoneczne dni generują wzrost konsumpcji, podczas gdy niekorzystna aura prowadzi do spadków. Intensywnym okresem są wakacje. Dla większości z nas oznaczają okres urlopowy, ale dla podmiotów takich jak hotele czy gastronomia, to czas wytężonej pracy i częstszych dostaw, które muszą dotrzeć bezpiecznie i na czas.

Takie wahania wymagają od operatorów logistycznych dobrej organizacji i dużej elastyczności. Niejednokrotnie konieczna jest reorganizacja przestrzeni magazynowej, dostosowywanie regałów do niestandardowych palet, nocne zmiany pracy czy zarządzanie gwałtownymi pikami zamówień. Najważniejsze, by cały proces, od przyjęcia dostawy, przez sortowanie i przepakowanie, aż po wysyłkę zamykał się w 12 godzinach. – Sezonowe owoce są sporym wyzwaniem m.in. ze względu na wielkość palet. Cytrusy są przywożone w wyższych, niż te standardowe, a arbuzy w skrzynio-paletach. Powoduje to, że konieczna jest zmiana wysokości półek na regałach, dostosowanych standardowo do gabarytów euro palety. Niejednokrotnie potrzeba reorganizacji całego stocku, tak żeby w magazynie zmieścić jak najwięcej produktów, które ze względu na krótki czas magazynowania, nie zawsze trafiają na regał – tłumaczy Natalia Szlaga z FM Logistic, specjalizująca się w segmencie fresh.

Temperatura – granica sukcesu i porażki

Kluczowy dla logistyki produktów fresh jest ścisły reżim termiczny. W przypadku gorącego lata wyzwaniem jest utrzymanie temperatury zarówno na magazynie jak i w autach. O tym, jak ważna jest tutaj precyzja może świadczyć fakt, że odchylenie o zaledwie 2°C wystarczy, by cały towar został przeznaczony do utylizacji. Dlatego operatorzy korzystają z zaawansowanych systemów monitorowania temperatury, rejestratorów i procedur alarmowych.

Profesjonalizm w tym obszarze oznacza również pełne traceability – możliwość odtworzenia ścieżki dostawy produktu, wraz z datą przydatności i pochodzeniem. To standard wymagany dziś przez sieci handlowe, hotele i restauracje. – Obowiązuje nas Międzynarodowy Audyt Żywnościowy, co oznacza, że za każdym razem musimy dokładnie wiedzieć ile kartonów wyszło na palecie, z jaką datą ważności, od jakiego dostawcy i do której hali – dodaje Natalia Szlaga z FM Logistic.

Rosnące wymagania rynku, wahania sezonowe i rygorystyczne normy temperaturowe sprawiają, że logistyka produktów świeżych to obszar, w którym rola profesjonalnego operatora jest nie do przecenienia. Jego zadaniem jest nie tylko terminowa dostawa, ale przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa i integralności produktów – tak, by producenci mogli skupić się na rozwoju biznesu, a nie na ryzyku strat w transporcie.

Z tej samej kategorii

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!