Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.

Codzienne funkcjonowanie floty odbywa się w oparciu o wiele dokumentów. Protokoły wydania i zwrotu pojazdu, umowy, regulaminy czy instrukcje – możliwość szybkiego i bezpiecznego udostępniania ich uprawnionym osobom ułatwia pracę zarówno kierowcom, jak i fleet managerom. Jak zapewnić ją w swojej firmie? Odpowiedzią na to pytanie jest umiejętna cyfryzacja! Rezygnacja z papieru na rzecz elektronicznych protokołów czy umów pozwala przyspieszyć proces udostępniania dokumentów przy zachowaniu wymaganego poziomu bezpieczeństwa. Brzmi atrakcyjnie, prawda? Przyjrzyjmy się więc bliżej temu, jak zoptymalizować udostępnianie dokumentów kierowcom we flocie, z jakich względów warto się o to zatroszczyć oraz jakie korzyści może przynieść usprawnienie tego obszaru.
Codzienne funkcjonowanie floty odbywa się w oparciu o wiele dokumentów. Protokoły wydania i zwrotu pojazdu, umowy, regulaminy czy instrukcje –możliwość szybkiego i bezpiecznego udostępniania ich uprawnionym osobom ułatwia pracę zarówno kierowcom, jak i fleet managerom. Jak zapewnić ją w swojej firmie? Odpowiedzią na to pytanie jest umiejętna cyfryzacja! Rezygnacja z papieru na rzecz elektronicznych protokołów czy umów pozwala przyspieszyć proces udostępniania dokumentów przy zachowaniu wymaganego poziomu bezpieczeństwa.
Brzmi atrakcyjnie, prawda? Przyjrzyjmy się więc bliżej temu, jak zoptymalizować udostępnianie dokumentów kierowcom we flocie, z jakich względów warto się o to zatroszczyć oraz jakie korzyści może przynieść usprawnienie tego obszaru.
Nie od dziś wiadomo, że czas to pieniądz. Nieefektywność procesów, takich jak np. udostępnianie dokumentów kierowcom, przyczynia się do jego marnotrawienia. Jak sobie z tym poradzić? Przecież sporządzanie protokołów, przekazywanie instrukcji flotowych czy archiwizowanie dokumentacji są zadaniami, których nie sposób wyeliminować. To prawda, co jednak nie znaczy, że nie da się ich realizacji usprawnić.
Kluczem jest umiejętnie wdrożona cyfryzacja procesu, którą umożliwiają nowoczesne systemy do zarządzania flotą, takie jak np. Navifleet. Pozwalają one pozbyć się zbędnej „papierologii” poprzez m.in. zastosowanie elektronicznych protokołów przekazania pojazdu oraz zapewnienie kierowcom wygodnego dostępu do istotnych dokumentów – zarówno takich do podpisu, jak i tych, z którymi wystarczy się zapoznać.
Efekt? Cała procedura staje się nie tylko szybsza, ale i ustandaryzowana, co pozwala zaoszczędzić czas oraz uniknąć błędów w dokumentach. Pliki z podpisanymi dokumentami są później bezpiecznie zapisywane w historii użytkowania pojazdu. Dzięki temu odszukanie potrzebnej informacji nie sprawia problemu, a kontrola szkód na pojeździe okazuje się prostsza.
Wydawanie pojazdów to standardowe zdarzenie w przypadku każdej floty. W tej procedurze mogą brać udział różne dokumenty wymagające podpisu kierowcy, w tym m.in.:
protokół wydania pojazdu,umowa powierzenia pojazdu,regulamin korzystania z pojazdu,
Jeśli za każdym razem flotowiec będzie musiał najpierw przygotować niezbędne dokumenty, wydrukować je, przekazać kierowcy do podpisu, a następnie podpisane już zeskanować, wydrukować i oddać pracownikowi lub wysłać mu na skrzynkę mailową… to straci naprawdę dużo czasu. Szczególnie gdy takich wydań jest więcej w ciągu dnia. Dochodzi do tego przecież jeszcze konieczność odpowiedniego zaewidencjonowania podpisanych dokumentów.
Z tego względu wykorzystanie możliwości oferowanych przez cyfryzację może okazać się prawdziwym przełomem dla firmy. Odejście od papierowych dokumentów na rzecz elektronicznych odpowiedników to sposób na znaczące usprawnienie procedury wydania czy zwrotu pojazdu. Ten krok w stronę optymalizacji działań można wykonać z pomocą innowacyjnych aplikacji do zarządzania flotą, których przykładem jest Navifleet. Co przemawia za wdrożeniem takiego rozwiązania?
Praktyka pokazuje, że kwestia dokumentów związanych z procedurą wydawania czy zwracania pojazdu nie jest jedyną, która może nadmiernie pochłaniać czas flotowca. Czynnikiem odciągającym go od realizowania przewidzianych na dany dzień zadań mogą być także telefony ze strony kierowców z prośbą o przesłanie skanu polisy lub poinstruowanie, jak postępować przy zajściu określonego zdarzenia na trasie. Czy można ograniczyć liczbę tych szybkich „konsultacji”?
Odpowiedź brzmi: tak, a z pomocą ponownie przychodzi cyfryzacja. Przykładowo, we wspomnianej wcześniej aplikacji Navifleet można dodawać:
W ten sposób kierowca może samodzielnie znaleźć odpowiedź na nurtujące go pytania bez oczekiwania na odpowiedź od flotowca, a flotowiec może odpocząć od nagłych telefonów odrywających go od obowiązków.
Przejście z papierowej dokumentacji na elektroniczną oraz optymalizacja procesu udostępniania umów, instrukcji czy regulaminów kierowcom może zapewnić wiele profitów firmie użytkującej flotę.
Proces udostępniania dokumentów kierowcom nie musi być zmorą flotowca. Dzięki cyfryzacji można znacznie ograniczyć jego czasochłonność. Szczególnie pomocne w tym zakresie okazują się nowoczesne aplikacje, takie jak np. Navifleet. Ułatwiają one standaryzację całego procesu oraz przyczyniają się do tego, że udostępnianie dokumentów przebiega szybko i bezpiecznie.
Artykuł powstał we współpracy z firmą: www.navifleet.pl – system do monitorowania, analizy i zarządzania flotą pojazdów.
17 listopada 2025
CEVA Logistics wdrożyła nowe rozwiązanie w transporcie drogowym „Mass Balance” , potwierdzając zaangażowanie w dekarbonizację sektora i wspieranie klientów w [...]
29 października 2025
Actros L ProCabin, najnowszy model flagowej ciężarówki do transportu dalekobieżnego Mercedes-Benz Trucks, przynosi rozwiązania odpowiadające na dzisiejsze i przyszłe wyzwania [...]
23 października 2025
Przewoźnicy wykonujący transport międzynarodowy mogą odzyskać część kosztów zakupu tachografów II generacji. Ministerstwo Infrastruktury uruchomiło dopłaty w ramach programu KPO.
16 października 2025
14 października 2025 r. w Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie Ministra Infrastruktury sprawie zasad udzielania pomocy de minimis na refinansowanie [...]
29 września 2025
Przewoźnicy drogowi nie powinni bagatelizować nadchodzących zmian związanych z wdrożeniem fazy 3 systemu Import Control System 2 (ICS2) pomimo, że [...]
24 września 2025
Rozwierające się nożyce popytu i podaży będą definiować rynek transportowy w IV kwartale 2025 r. Najnowszy raport Polskiego Instytutu Transportu [...]
23 września 2025
Cykliczna, bezpłatna konferencja „Spotkania Transportowe” już 9 października 2025 odwiedzi Katowice. To wyjątkowe wydarzenie skierowane do osób związanych z branżą [...]
4 września 2025
Cykliczna, bezpłatna konferencja „Spotkania Transportowe” już 16 września 2025 odwiedzi Poznań. To wyjątkowe wydarzenie skierowane do osób związanych z branżą [...]
28 sierpnia 2025
Choć tworzą podwaliny sektora, mikrofirmy z branży TSL z trudem wiążą koniec z końcem – taki obraz finansów przewoźników i [...]
19 sierpnia 2025
DKV Mobility wprowadza na rynek nowe urządzenie do poboru opłat w standardzie 4G. To odpowiedź firmy na zapowiedziane wyłączanie sieci [...]
6 sierpnia 2025
Projekt rozporządzenia przewiduje, że w ramach pomocy de minimis przedsiębiorca otrzyma zwrot części lub całości wydatków poniesionych na wyposażenie pojazdu [...]
5 sierpnia 2025
Firma logistyczna DACHSER poszerza flotę o kolejne elektryczne ciężarówki marki Mercedes-Benz Trucks. Z fabryki w Wörth am Rhein do siedziby [...]

29 października 2025
23 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!