Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Przewoźnicy drogowi nie powinni bagatelizować nadchodzących zmian związanych z wdrożeniem fazy 3 systemu Import Control System 2 (ICS2) pomimo, że wiele państw członkowskich UE przesunęło termin uruchomienia tego systemu
Jak ostrzega Colin Robb, Dyrektor ds. Operacji i Sprzedaży w Derry Brosm ostatnie opóźnienia doprowadziły do fragmentarycznej i niespójnej implementacji w sektorze transportu drogowego, co wywołało dezorientację na rynku przewozów transgranicznych i pozostawiło wielu operatorów nieprzygotowanych na zmiany. – Wśród przewoźników widoczna jest niepewność dotycząca najlepszego podejścia do nowych regulacji, a opóźnienia tylko ją nasilają – podkreśla Colin Robb. – Aktualnie mamy sytuację, w której część krajów UE już wymaga pełnej zgodności, podczas gdy inne planują wdrożenie dopiero pod koniec 2025 roku. Jednak przyjęcie postawy wyczekiwania nie stanowi rozwiązania – przewoźnicy powinni już teraz dostosować swoje systemy IT, zmodernizować procesy spedycyjne oraz zapewnić odpowiednie szkolenia zespołów, aby skutecznie przygotować się na nadchodzące zmiany.
ICS2 to inicjatywa unijna w obszarze ceł, której celem jest wzmocnienie bezpieczeństwa granic dla towarów importowanych do UE, Szwajcarii i Norwegii. System, wdrażany etapowo od 2021 roku, kładzie nacisk na wcześniejsze i dokładniejsze przekazywanie danych, rozszerzonej analizie ryzyka oraz współudziale odpowiedzialności z klientami i partnerami. Rozwiązanie to służy zwiększeniu transparentności łańcucha dostaw, usprawnieniu czynności kontrolnych i odpraw celnych, a także umożliwia wczesną i skoordynowaną interwencję w przypadku towarów mogących stwarzać zagrożenie. – Dla przewoźników kluczowe będzie zrozumienie i wdrożenie nowych wymogów ICS2, ponieważ brak zgodności może skutkować dotkliwymi karami finansowymi, odmową wjazdu towarów czy opóźnieniami na granicach UE. Oferujemy naszym klientom specjalistyczne doradztwo i wsparcie, które ułatwiają dostosowanie procesów celnych lub integrację systemów i tym samym uniknąć zakłóceń w łańcuchu dostaw – dodaje Colin Robb.
Dodatkowo firma Derry Bros opracowała i wdrożyła innowacyjne, samoobsługowe rozwiązanie – SelfClear, które umożliwia generowanie deklaracji skróconych przywozowych (ENS) wymaganych w ramach ICS2. Firma wprowadziła również inteligentnego asystenta AI, który upraszcza komunikaty o błędach i wskazuje możliwe sposoby ich rozwiązania. Celem wprowadzonych rozwiązań jest uproszczenie wymogów celnych związanych z przewozem towarów pomiędzy Wielką Brytanią a Unią Europejską, co pozwala użytkownikom ograniczyć problemy administracyjne i zmniejszyć ryzyko niezgodności z przepisami.
24 września 2025
Rozwierające się nożyce popytu i podaży będą definiować rynek transportowy w IV kwartale 2025 r. Najnowszy raport Polskiego Instytutu Transportu [...]
23 września 2025
Cykliczna, bezpłatna konferencja „Spotkania Transportowe” już 9 października 2025 odwiedzi Katowice. To wyjątkowe wydarzenie skierowane do osób związanych z branżą [...]
4 września 2025
Cykliczna, bezpłatna konferencja „Spotkania Transportowe” już 16 września 2025 odwiedzi Poznań. To wyjątkowe wydarzenie skierowane do osób związanych z branżą [...]
28 sierpnia 2025
Choć tworzą podwaliny sektora, mikrofirmy z branży TSL z trudem wiążą koniec z końcem – taki obraz finansów przewoźników i [...]
19 sierpnia 2025
DKV Mobility wprowadza na rynek nowe urządzenie do poboru opłat w standardzie 4G. To odpowiedź firmy na zapowiedziane wyłączanie sieci [...]
6 sierpnia 2025
Projekt rozporządzenia przewiduje, że w ramach pomocy de minimis przedsiębiorca otrzyma zwrot części lub całości wydatków poniesionych na wyposażenie pojazdu [...]
5 sierpnia 2025
Firma logistyczna DACHSER poszerza flotę o kolejne elektryczne ciężarówki marki Mercedes-Benz Trucks. Z fabryki w Wörth am Rhein do siedziby [...]
29 lipca 2025
Finansowe kary to tylko początek problemów, które mogą spotkać przewoźników ignorujących obowiązek wymiany tachografu.
25 lipca 2025
Nawet 1/4 przewoźników wykonujących transport międzynarodowy ma wciąż zainstalowany w pojeździe smart tachograf pierwszej wersji i nadal nie wymieniło go [...]
21 lipca 2025
W lipcu 2025 roku Miesięczny Indeks Koniunktury (MIK) dla branży TSL wyniósł 100, 8 pkt – to wciąż powyżej poziomu [...]
7 lipca 2025
Polska od lat zajmuje pozycję europejskiego lidera w branży transportowej, odpowiadając za realizację ok. 20% wszystkich przewozów w Unii Europejskiej. [...]
4 lipca 2025
Czerwcowe dane GUS pokazują poprawę ocen bieżącej sytuacji w sektorze transportu i gospodarki magazynowej –wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury zbliżył się [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!