#ad

Wzrosty w Porcie Hamburg

Wzrosty w Porcie Hamburg

Przeładunek kontenerów w porcie w Hamburgu pozostał stabilny w pierwszej połowie roku, wynosząc 3,8 miliona TEU. Pozytywnie rozwijał się w przeładunek kontenerów ładownych. Lekko wzrosła też liczba zawinięć kontenerowców. Wciąż spadają za to ilości transportowanego węgla.

Przeładunek kontenerów w porcie w Hamburgu pozostał stabilny w pierwszej połowie roku, wynosząc 3,8 miliona TEU. Odpowiada to zarówno rozwojowi transhipmentu i przewozów kontynentalnych (lądowych). Postępująca transformacja energetyczna widoczna jest w przeładunku towarów masowych. W szczególności ilości węgla nadal spadały, co doprowadziło również do mniejszego przeładunku towarów masowych w porcie. Całkowity przeładunek towarów morskich wyniósł 55,9 miliona ton. Pozytywnie rozwijała się natomiast liczba zawinięć statków do przewozu kontenerów oraz udział kolei w transporcie lądowym portu morskiego.

Więcej ładownych kontenerów

Przeładunek kontenerów pozostał stabilny – mimo trudnej sytuacji na Morzu Czerwonym i umiarkowanej kondycji gospodarczej w Niemczech. W pierwszej połowie 2024 roku w porcie w Hamburgu przeładowano 3,8 miliona TEU. Liczba przeładowanych kontenerów standardowych jest prawie równa tej z pierwszych sześciu miesięcy ubiegłego roku (-0,3 procent).

Pozytywnie rozwijał się w tym okresie przeładunek ładownych kontenerów, który wzrósł o 0,5 procent do 3,4 miliona TEU. Przeładunek konwencjonalnych towarów drobnicowych również osiągnął pozytywny wynik, z wynikiem 4,3 procent i 585 000 ton. W ten sposób całkowita ilość przeładowanych towarów drobnicowych pozostała stabilna na poziomie 39,2 miliona ton (+/- 0,0 procent).

Ogólnie rzecz biorąc, w uniwersalnym porcie w Hamburgu w pierwszych sześciu miesiącach przeładowano 55,9 miliona ton towarów morskich. To oznacza spadek o 3,9 procent w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego.

Postępująca transformacja energetyczna widoczna jest również w przeładunku towarów masowych. W szczególności ilości węgla nadal spadały. – Na podstawie danych dotyczących przeładunku towarów masowych widzimy trend w kierunku dekarbonizacji, a tym samym przejście od paliw kopalnych do alternatywnych form energii. Dotyczy to szczególnie przeładunku węgla, który w ciągu ostatnich sześciu miesięcy spadł o 11,8 procent – wyjaśnia Axel Mattern, członek zarządu Hafen Hamburg Marketing. Wpłynęło to również na całkowity przeładunek towarów masowych, który spadł o 12,1 procent do 16,7 miliona ton.

Rynki rozwijają się różnie

Porównując dziesięciu najsilniejszych partnerów handlowych, Malezja wyróżnia się po pierwszych sześciu miesiącach 2024 roku. Przeładunek z tym krajem wzrósł o 14,7 procent do 88 000 TEU, co dało mu dziesiąte miejsce. Również pozytywnie rozwijał się przeładunek ze Stanami Zjednoczonymi. Z wynikiem 341 000 TEU i wzrostem o 9 procent kraj ten umacnia swoją pozycję na drugim miejscu. Na czele nadal pozostają Chiny z przeładunkiem wynoszącym 1,1 miliona TEU (-2,2 procent).

Ponadto Turcja kontynuuje pozytywny rozwój z ostatnich czterech lat, notując wzrost o 26,7 procent w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Turcja zajmuje obecnie dwunaste miejsce w Hamburgu i w pierwszej połowie awansowała o sześć pozycji.

Więcej statków zawija do Hamburga

Ogólnie, w pierwszej połowie 2024 roku, liczba zawinięć statków przeznaczonych do przewozu kontenerów wzrosła o niecały procent. Na tę zmianę pozytywnie wpłynęły statki średnie i mniejsze, bowiem zawinięcia dużych kontenerowców o pojemności ponad 10 000 miejsc dla kontenerów standardowych nieznacznie spadły w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Ten trend jest wynikiem kryzysu na Morzu Czerwonym, spowodowanego atakami rebeliantów Huti. Od końca ubiegłego roku statki płynące z Azji wybierają dłuższą trasę wokół Przylądka Dobrej Nadziei, co wydłuża czas podróży nawet 15 dni, a to obciąża wszystkie porty w Europie. Niezależnie od tego, pozytywnie należy odnotować, że Hamburg jest od niedawna odwiedzany przez nowe, dodatkowe serwisy liniowe.

Więcej zrównoważonego transportu

Dostawy prądu z lądu dla statków kontenerowych, wycieczkowych i śródlądowych w porcie w Hamburgu nabierają tempa. W ostatnich miesiącach udało się uruchomić kolejne instalacje. – Port w Hamburgu jest liderem w Europie, jeśli chodzi o wprowadzenie zasilania z lądu. Obecnie, oprócz statków wycieczkowych i śródlądowych, także statki kontenerowe mogą być zasilane z lądu – mówi Mattern.

Coraz więcej nadawców towarów stawia na transport kolejowy. Kolej ponownie umocniła swoją dominującą pozycję w transporcie lądowym portu morskiego. Pomimo pewnych wyzwań związanych z zamknięciami tras i intensywnymi pracami budowlanymi, kolej zdołała w pierwszej połowie tego roku zwiększyć swój udział w TEU do 50,8 procent. Transportowane kontenery osiągnęły poziom 1,3 miliona TEU, co stanowi wzrost o 3,1 procent. Również pod kątem wagi przewożonych ładunków kolej odnotowała wzrost o 1,2 procent, osiągając 23,4 miliona ton.

Z tej samej kategorii

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!