Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Pomimo wielu geopolitycznych wyzwań, port w Hamburgu ponownie odnotował wzrost przeładunku kontenerowego, sięgającego 78 mln TEU. Pozytywny rozwój w transporcie kontenerowym do USA utrzymał się również w 2024 roku, a przeładunek kontenerów z Chin uległ poprawie.
Rok 2024 był naznaczony wieloma wyzwaniami geopolitycznymi i gospodarczymi. Zarówno wojna w Ukrainie, jak i konflikty na Bliskim Wschodzie wpłynęły na handel międzynarodowy, powodując niepewność na globalnych rynkach. W Niemczech gospodarka skurczyła się o 0,2 procent, a produkcja przemysłowa zmniejszyła się o 4,5 procent w porównaniu z rokiem poprzednim
Stabilny przeładunek kontenerów w trudnym globalnym otoczeniu
Pomimo tych wyzwań, port w Hamburgu ponownie odnotował wzrost przeładunku kontenerowego. Pozytywny rozwój w transporcie kontenerowym do USA utrzymał się również w 2024 roku, a przeładunek kontenerów z Chin uległ poprawie.
W hamburskim porcie przeładunek kontenerów wzrósł o 0,9 procent w porównaniu z 2023 rokiem, osiągając poziom 7,8 miliona TEU. 87 procent tego wolumenu stanowiły kontenery załadowane, które mają szczególne znaczenie dla łańcucha wartości. Ich udział wzrósł o 1,2 procent, osiągając łącznie 6,8 miliona TEU. – Wynik roczny pokazuje, jak odporny jest port w Hamburgu w trudnym otoczeniu rynkowym. Szczególnie duży udział przeładunku kontenerów pełnych wskazuje na to, że załadowcy postrzegają port jako niezawodnego partnera, który stanowi silne ogniwo w globalnym łańcuchu logistycznym. Ponadto efektywna logistyka zaplecza portowego w Hamburgu może pochwalić się udanym rokiem – analizuje Axel Mattern, członek zarządu Hafen Hamburg Marketing (HHM).
Łącznie w porcie w Hamburgu przeładowano 78,7 miliona ton drobnicy, z czego zdecydowana większość (77,5 miliona ton) była przewożona w kontenerach. Przeładunek drobnicy konwencjonalnej wzrósł do 1,3 miliona ton (+8,7%).
Kluczowe rynki na plusie
Handel z Chinami, który jest kluczowy dla Hamburga, wzrósł w ubiegłym roku o 0,7 procent, osiągając 2,2 miliona TEU. Chiny pozostają najważniejszym partnerem handlowym przed USA, które osiągnęły nowy rekordowy wynik 685 000 TEU (+5,0%). Pozytywny wynik odnotowały także Indie, których przeładunek wzrósł o 2,1 procent do 195 000 TEU. Wzrost nastąpił również w przeładunku ze Sri Lanką – największym hubem przeładunkowym dla subkontynentu indyjskiego – który osiągnął 140 000 TEU (+12,4%).
Więcej statków zawija do Hamburga
Liczba zawinięć statków kontenerowych do portu w Hamburgu wzrosła o 0,3 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Sytuacja bezpieczeństwa na Morzu Czerwonym nadal kształtuje globalny transport morski. Zmiany tras i przekierowywanie statków powodują wydłużenie czasu tranzytu. W rezultacie mniej statków klasy Megamax (24,000 TEU), które są często wykorzystywane na tych trasach, zawinęło do Hamburga. Jednocześnie znacząco wzrosła liczba przeładunków na statek w porcie w Hamburgu – średnio na jednostkę klasy Megamax przeładowano ponad 10 000 TEU, co oznacza wzrost o ponad 20 procent.
Dekarbonizacja wpływa na przeładunek masowy
Transformacja energetyczna znajduje swoje odzwierciedlenie w przeładunkach masowych, w których obserwowany jest spadek wolumenu paliw kopalnych. Import węgla przez terminale portowe wyniósł 3,8 miliona ton, co oznacza spadek o 2,1 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Import produktów ropopochodnych spadł o 21,7 procent do 5,7 miliona ton, co wynika częściowo z wyjątkowo wysokiego przeładunku w 2023 roku. Ponadto w 2024 roku na spadek importu wpłynęły niższy popyt spowodowany słabszą koniunkturą gospodarczą oraz łagodna zima.
Łączny przeładunek masowy wyniósł 33,1 miliona ton, co oznacza spadek o 8,6 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Warto podkreślić wzrost importu nasion oleistych o 5,6 procent do 3,2 miliona ton oraz eksportu pasz o 9,4 procent do 1,4 miliona ton. Łączny przeładunek towarów morskich wyniósł 111,8 miliona ton, co stanowi spadek o 2,1 procent w porównaniu z rokiem poprzednim.
Kolej dominuje w logistyce zaplecza
Transport zaplecza portowego w Hamburgu osiągnął wolumen 5,2 miliona TEU, przewyższając wynik z 2023 roku. Transhipment osiągnął wartość 2,6 miliona TEU. W przeliczeniu na tony przewozy w relacji z zapleczem sięgnęły 83,1 miliona ton, a transhipment 28,7 miliona ton.
Na uwagę zasługuje kolej, która w 2024 roku przetransportowała 46,2 miliona ton (+1,3%) oraz 2,6 miliona TEU (+2,5%). Kolej osiągnęła udział na poziomie 50,2 procent w transporcie kontenerowym, ponownie przekraczając próg 50 procent. Dobry wynik zawdzięcza wysokiemu poziomowi wykorzystania pojemności pociągów kontenerowych. W podziale modalnym według ton kolej również zwiększyła swój udział – wyniósł on 55,6 procent, co oznacza wzrost o 2,1 punktu procentowego w porównaniu z 2023 rokiem. – Ten wynik podkreśla naszą pozycję jako największego portu kolejowego w Europie i umacnia naszą pozycję rynkową – podkreśla Axel Mattern, członek zarządu HHM.
Prognozy na przyszłość
Sytuacja międzynarodowa pozostaje wysoce niestabilna ze względu na liczne globalne kryzysy. Rząd Niemiec prognozuje wzrost gospodarczy na poziomie zaledwie 0,3 procent, co będzie nadal wpływać na wyniki przeładunkowe portu. Pozytywnym czynnikiem są jednak nowe serwisy liniowe, które port w Hamburgu zyskał na początku 2025 roku. W lutym rozpoczęły działalność m.in. serwisy do Ameryki Północnej i Południowej obsługiwane przez armatorów CMA CGM i ONE oraz serwis do Indii w ramach współpracy Gemini Cooperation.
22 września 2025
GEODIS i Hapag-Lloyd wdrożyły nowe rozwiązanie cyfrowe, które umożliwia natychmiastową wymianę danych dotyczących stawek i usług.
22 września 2025
P&O Ferries zapisuje się w historii, wprowadzając pierwszy na Morzu Północnym prom zasilany biopaliwem. „Pride of Hull”, obsługujący ruchliwą trasę [...]
10 lipca 2025
Na liście dziesięciu portów z największym potencjałem rozwoju w Europie znalazły się dwa polskie miasta.
8 lipca 2025
Transport morski odpowiada za ponad 90% światowego handlu. Żegluga jest ściśle powiązana z sytuacją geopolityczną na świecie, której jednym z [...]
11 czerwca 2025
Operator logistyczny specjalizujący się w logistyce 3PL, rozszerza międzykontynentalne operacje w zakresie transportu pojazdów drogą morską, uruchamiając nowe połączenia z [...]
6 czerwca 2025
Baltic Hub oficjalnie zainaugurował działalność nowego terminala T3 w Gdańsku, co stanowi istotny krok w rozwoju polskiej gospodarki morskiej oraz [...]
21 maja 2025
Port w Hamburgu odnotował w pierwszym kwartale bieżącego roku mocne wyniki przeładunkowe, mimo trudnej sytuacji geopolitycznej i gospodarczej. Podkreśla to [...]
23 kwietnia 2025
W pierwszym kwartale 2025 r. Port Antwerpia-Brugia obsłużył 67, 7 mln ton ładunków, co stanowi spadek o 4% w porównaniu [...]
8 kwietnia 2025
Połączenie Finnlines obsługujące trasę Szwecja – Polska zdobyło już solidną pozycję na rynku. Ta nowa linia poszerza zakres usług i [...]
22 stycznia 2025
Zaawansowanie budowy Morskiego Terminala Przeładunkowego Produktów Ropopochodnych ORLEN w Gdańsku przekracza już 90 procent. Trwają końcowe prace nad wyposażeniem obiektu, [...]
8 października 2024
Przemysł żeglugowy stanowi podstawę światowej gospodarki, odpowiadając za ok. 80–90 proc. transportu towarów. Mimo tej skali transport morski jest wydajny [...]
26 sierpnia 2024
Transport morski odpowiada za ok. 80 procent wolumenu światowego handlu, jest więc on kluczowy dla prawidłowego działania globalnego łańcucha dostaw. [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!