Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Wzrastająca presja kosztowa i rosnące wymagania klientów skłaniają firmy do optymalizacji procesów, szczególnie w obszarze logistyki, gdzie kluczowa jest szybkość dostaw i efektywna obsługa zwrotów.
W sprostaniu wymaganiom rynku pomocne są m. in. metody sprawnego zarządzania takie jak lean management. Jest to filozofia, która opiera się na ciągłym doskonalenie procesów, minimalizacji zużycia zasobów oraz systematycznym zbieraniu informacji zwrotnych. Dzięki temu firmy mogą osiągnąć wyższą wydajność, jednocześnie minimalizując opóźnienia i koszty operacyjne. – Współczesny rynek sprawia, że firmy bez sprawnego zarządzania szybko tracą swoją konkurencyjność, a w skrajnych przypadkach zdarza się, że rzutuje to także na ich rentowność czy płynność finansową. To powód, dla którego tak często mówimy dziś o innowacyjności. Warto pamiętać, że nie zawsze musi ona oznaczać wdrożenie sztucznej inteligencji czy robotyzację – tłumaczy Piotr Chojnacki, Dyrektor Magazynu w ID Logistics i dodaje, że zmiany mogą być znacznie prostsze, sięgając procesów funkcjonujących już w organizacji. – Jednym z rozwiązań, które od kilku lat wdrażamy w ID Logistics jest projekt IDeliver czyli powszechne stosowanie zarządzania w oparciu o metodologię lean i systematyczne usprawnienia w tym zakresie. Pozwala nam to wypracować znaczące oszczędności w całym łańcuchu logistycznym które czasami mogą osiągać kilkanaście procent – podkreśla.
Małe zmiany, duże oszczędności
Według metodologii lean management, kluczem w odpowiedniej optymalizacji jest nieustanne wprowadzanie drobnych zmian, które w skali całego procesu mogą znacząco poprawić jego efektywność i podnieść jakość usług oraz produktów. Podstawą jest w tym przypadku analiza przeprowadzona na wielu poziomach.
– Przykładem takiej optymalizacji może być chociażby przeniesienie stanowiska komputerowego bliżej obszaru działań operacyjnych, skracając tym samym pracownikom przekazywanie informacji o istotnych elementach procesu – wylicza Piotr Chojnacki.
Kolejnym rozwiązaniem, które znacząco wpływa na poprawę efektywności działania zespołu jest szeroko pojęta – standaryzacja. Poprzez dokładne określenie zadań poszczególnych osób i opracowanie właściwego rozmieszczenia wszystkich elementów na terenie poszczególnych stanowisk, a także ich odpowiednie oznaczenie. Takie ustandaryzowanie stanowisk operacyjnych wpływa zarówno na poprawę tempa pracy, bezpieczeństwa na terenie obiektu, a dodatkowo ułatwia wdrażanie nowych pracowników.
Istotnym elementem sprawnego zarządzania organizacją pozostaje też odpowiednia komunikacja z całym zespołem. Systematyczne briefingi dla kadry zarządzającej i pracowników operacyjnych są niezbędne do zapewnienia, że wszyscy dobrze rozumieją swoją rolę w firmie oraz umożliwiają płynny przepływ informacji zwrotnej. Spotkania powinny być precyzyjnie dopasowane do specyfiki poszczególnych stanowisk pod względem czasu trwania i omawianych tematów, co wspiera efektywne funkcjonowanie organizacji. – Jednym z wyróżników, a przy tym zdecydowanych przewag konkurencyjnych, które dostrzegamy w kontekście naszej organizacji jest z jednej strony jej siła oraz międzynarodowe doświadczenie wynikające z faktu, że jesteśmy częścią międzynarodowej Grupy, a z drugiej sprawność małej organizacji. Uzyskujemy ją poprzez odpowiednie wykorzystanie potencjału pracowników zorganizowanych w autonomicznych zespołach. Korzystają na tym przede wszystkim nasi klienci, którzy doceniają dużą sprawność operacyjną oraz decyzyjną naszej firmy, która również im daje wiele korzyści związanych choćby z łatwością skalowania biznesu – podkreśla Piotr Chojnacki.
30 kwietnia 2025
Po spełnieniu wszystkich warunków i uzyskaniu niezbędnych zgód, DSV finalizuje przejęcie firmy Schenker od Deutsche Bahn.
29 kwietnia 2025
Jak indywidualne zestawy skracają czas zakupów, minimalizują błędy i przyspieszają montaż w różnych sektorach. Jak zorganizować logistykę, pozwalającą na taką [...]
29 kwietnia 2025
Świat mody odchodzi od produkcji w Chinach, ale na odwrocie zyskają głównie inne kraje zlokalizowane w Azji, dlatego region ten [...]
28 kwietnia 2025
W pierwszej fazie funkcjonowania nowoczesny obiekt logistyczny będzie obsługiwał ok. 1, 5 tys. sklepów w rejonie Wrocławia.
28 kwietnia 2025
Frigo Logistics, operator logistyczny dla produktów wymagających kontrolowanej temperatury, inwestuje w modernizację floty. W pierwszym kwartale 2025 roku firma odebrała [...]
28 kwietnia 2025
W odpowiedzi na zmiany w przepisach prawnych DFDS rozszerza swoje portfolio usług VAS dla branży modowej, wprowadzając ReStart, specjalistyczną usługę [...]
25 kwietnia 2025
Neutralność klimatyczna stała się jednym z priorytetowych celów także dla sektora logistycznego, a znaczącą rolę w jego osiągnięciu odgrywa ograniczenie [...]
24 kwietnia 2025
Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (Enveloppe Logistique Obligatoire - ELO), który istotnie wpłynie na organizację transportów [...]
8 kwietnia 2025
Automatyzacja procesów magazynowych z wykorzystaniem robotyki nie jest już jedynie wizją przyszłości, ale nadal temu rozwojowi technologicznemu towarzyszą liczne błędne [...]
7 kwietnia 2025
Wybrane grupy towarów wymagają transportu w temperaturze kontrolowanej i przy zachowaniu ściśle określonych parametrów. Jeśli towar jest przewożony i zostanie [...]
7 kwietnia 2025
Raportowanie ESG (Environmental, Social, Governance) staje się kluczowym elementem działalności firm. Coraz więcej organizacji, niezależnie od swojej wielkości, musi dostosować [...]
7 kwietnia 2025
Sprzedaż w branży odzieżowej na świecie systematycznie rośnie, w 2023 o 7% r/r, do poziomu 1600 mld euro. Według prognoz [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!