Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Linie lotnicze Swiss postanowiły wyposażyć całą swoją flotę międzykontynentalnych samolotów Boeing w oszczędzającą paliwo folię AeroSHARK.
W połowie roku rozpocznie się oklejanie dwunastu Boeingów 777-300E żebrowaną folią opracowaną wspólnie przez Lufthansę Technik i BASF-a. Uzyskane w ten sposób znaczne zmniejszenie oporu tarcia spowoduje, że samoloty będą zużywały o ponad 1% mniej paliwa i emitowały o tyle samo mniej spalin.
Swiss International Air Lines jest pierwszym przewoźnikiem pasażerskim na świecie, który wykorzysta innowacyjną technologię powierzchniową w celu znacznego zmniejszenia zużycia paliwa i emisji w części swojej floty, z korzyścią w wymiarze ekonomicznym i ekologicznym. Do modyfikacji „długiego” Boeinga 777-300ER potrzeba około 950 m kw. żebrowanej folii. To więcej niż w przypadku Boeinga 777F w barwach Lufthansy Cargo, który jako pierwszy został oklejony tym materiałem, wtedy wystarczyło około 800 m kw. folii. Potencjalne oszczędności mierzone zużyciem paliwa wynoszą około 1,1%. Roczne oszczędności przypadające na każdego Boeinga 777-300ER eksploatowanego przez Swiss to ponad 4800 ton paliwa lotniczego i około 15 200 ton dwutlenku węgla, czyli tyle, ile generuje około 87 międzykontynentalnych rejsów z Zurychu do Bombaju.
– Cieszymy się, że jesteśmy pierwszym przewoźnikiem pasażerskim na świecie wprowadzającym innowacyjną technologię AeroSHARK w naszej flocie Boeingów 777. Wnosimy w ten sposób ważny wkład w większe zrównoważenie transportu lotniczego – powiedział Dieter Vranckx, dyrektor generalny linii Swiss.
– Opracowując powierzchnię Novaflex Sharkskin, skupialiśmy się na solidnym, ale funkcjonalnym rozwiązaniu spełniającym rygorystyczne wymogi lotnictwa, a także pomagającym naszym klientom w osiągnięciu celów zrównoważonego rozwoju — powiedziała Uta Holzenkamp, szefowa BASF Coatings, odpowiadająca również za folie.
Swiss będzie instalować AeroSHARK na swoich Boeingach 777-300ER stopniowo od połowy 2022 r., przy okazji standardowej konserwacji kadłubów. Linia lotnicza wspierała Lufthansę Technik i BASF-a już w trakcie prac nad folią AeroSHARK. Latem 2021 r. precyzyjnie mierzono charakterystykę skrzydła samolotu Boeing 777 obsługującego trasę między Zurychem a San Francisco. Dzięki zgromadzonym danym Lufthansa Technik mogła następnie stworzyć bardzo dokładne modele 3D do symulacji przepływu, na podstawie których modyfikacja z użyciem AeroSHARK już niedługo obejmie także skrzydła Boeingów 777 w celu uzyskania dalszych oszczędności. Swiss udostępni również jeden ze swoich samolotów na potrzeby tzw. rejsu STC. Taki rejs jest wymagany przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego jako warunek wydania uzupełniającego certyfikatu typu.
AeroSHARK został opracowany przez Lufthansę Technik i BASF-a. Grubość żeberek na specjalnej folii wynosi około 50 mikrometrów. Folia imituje właściwości skóry rekina, która ma szczególnie korzystną charakterystykę przepływu. Zastosowanie folii na poszyciu samolotu pomaga zoptymalizować jego własności aerodynamiczne, co przekłada się na obniżenie zużycia paliwa. Lufthansa Technik i BASF zamierzają rozwijać nową technologię na potrzeby innych statków powietrznych, a nawet większych powierzchni.
30 kwietnia 2025
Po spełnieniu wszystkich warunków i uzyskaniu niezbędnych zgód, DSV finalizuje przejęcie firmy Schenker od Deutsche Bahn.
29 kwietnia 2025
Jak indywidualne zestawy skracają czas zakupów, minimalizują błędy i przyspieszają montaż w różnych sektorach. Jak zorganizować logistykę, pozwalającą na taką [...]
29 kwietnia 2025
Świat mody odchodzi od produkcji w Chinach, ale na odwrocie zyskają głównie inne kraje zlokalizowane w Azji, dlatego region ten [...]
28 kwietnia 2025
W pierwszej fazie funkcjonowania nowoczesny obiekt logistyczny będzie obsługiwał ok. 1, 5 tys. sklepów w rejonie Wrocławia.
28 kwietnia 2025
Frigo Logistics, operator logistyczny dla produktów wymagających kontrolowanej temperatury, inwestuje w modernizację floty. W pierwszym kwartale 2025 roku firma odebrała [...]
28 kwietnia 2025
W odpowiedzi na zmiany w przepisach prawnych DFDS rozszerza swoje portfolio usług VAS dla branży modowej, wprowadzając ReStart, specjalistyczną usługę [...]
25 kwietnia 2025
Neutralność klimatyczna stała się jednym z priorytetowych celów także dla sektora logistycznego, a znaczącą rolę w jego osiągnięciu odgrywa ograniczenie [...]
24 kwietnia 2025
Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (Enveloppe Logistique Obligatoire - ELO), który istotnie wpłynie na organizację transportów [...]
8 kwietnia 2025
Automatyzacja procesów magazynowych z wykorzystaniem robotyki nie jest już jedynie wizją przyszłości, ale nadal temu rozwojowi technologicznemu towarzyszą liczne błędne [...]
7 kwietnia 2025
Wybrane grupy towarów wymagają transportu w temperaturze kontrolowanej i przy zachowaniu ściśle określonych parametrów. Jeśli towar jest przewożony i zostanie [...]
7 kwietnia 2025
Raportowanie ESG (Environmental, Social, Governance) staje się kluczowym elementem działalności firm. Coraz więcej organizacji, niezależnie od swojej wielkości, musi dostosować [...]
7 kwietnia 2025
Sprzedaż w branży odzieżowej na świecie systematycznie rośnie, w 2023 o 7% r/r, do poziomu 1600 mld euro. Według prognoz [...]
7 kwietnia 2025
4 kwietnia 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!