#ad

Port w Hamburgu wskazuje wzrosty przeładunków

Port w Hamburgu wskazuje wzrosty przeładunków

Port w Hamburgu odnotował w pierwszym kwartale bieżącego roku mocne wyniki przeładunkowe, mimo trudnej sytuacji geopolitycznej i gospodarczej. Podkreśla to wyjątkowe znaczenie gospodarcze portu hamburskiego dla Niemiec i Europy.

W niemal wszystkich sektorach uniwersalnego portu odnotowano wzrost ilości przeładowywanych towarów. Przeładunek towarów morskich wzrósł o 3,1% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego, osiągając 28,3 miliona ton. Hamburg jako jedyny z trzech największych portów europejskich odnotował dodatni wynik w tej kategorii. 

Przeładunek kontenerów – najlepszy wynik kwartalny od trzech lat 

W pierwszych trzech miesiącach roku przeładowano w Hamburgu 2,0 miliona TEU (19,9 miliona ton). Oznacza to wzrost o 6,3% (tonażowo: +4,7%) w porównaniu do pierwszego kwartału 2024 roku. To najsilniejszy względny wzrost spośród dużych portów zachodnich. 

Bezpośredni ruch kontenerowy z Indiami rośnie prawie o 40% 

Duży wpływ na ten wynik miały silne przewozy z państw Dalekiego Wschodu, które również przyczyniły się do wzrostu przeładunku kontenerów. Pozytywnie wpłynęły też nowe połączenia liniowe z dynamicznie rozwijającym się rynkiem Indii. Przeładunek kontenerów wyniósł tu łącznie 60 000 TEU, co stanowi wzrost o 39,6%. Jeszcze większy wzrost odnotowano tylko w przypadku Malezji – o 50,6%, do 54 000 TEU. Widać było oznaki ożywienia w przeładunku z największym partnerem handlowym – Chinami, gdzie osiągnięto 597 000 TEU (+11,3%). Z kolei pierwsze skutki polityki administracji Trumpa zaczęły być widoczne w handlu z USA – ze względu na wcześniejsze zapełnianie amerykańskich magazynów pod koniec ubiegłego roku, przeładunek kontenerów w kierunku USA w pierwszym kwartale spadł o 19,0%, do 145 000 TEU. 

Port uniwersalny w cenie: stabilny przeładunek ładunków drobnicowych i masowych 

Także w segmencie konwencjonalnych ładunków drobnicowych port hamburski odnotował wzrost – przeładunek wzrósł o 3,5%, osiągając 280 000 ton. Łącznie z kontenerami daje to wzrost przeładunku drobnicy o 4,7%, do 20,2 miliona ton. 

Od stycznia do marca 2025 roku przeładunek ładunków masowych był stabilny i wyniósł 8,1 miliona ton (-0,8%). Przeładunek ładunków chwytakowych zmniejszył się ze względu na spadające zapotrzebowanie w związku z transformacją energetyczną (-5,8%); dotyczyło to również transportu koleją węgla i rud – w okresie styczeń-marzec przewieziono 10,9 miliona ton (-5,7%). Przeładunek ładunków zasysanych spadł o 14,3%, natomiast przeładunek ładunków płynnych wzrósł bardzo wyraźnie – o 23,6%. 

Hamburg jako centralny punkt przeładunkowy między statkiem, koleją a drogą 

Choć w ostatnim czasie przeładunki transshipmentowe cierpiały z powodu geopolitycznych warunków, to na początku roku wykazały one wzrost o 15,3%, do 723 000 TEU. Do tego przyczyniły się nowe połączenia liniowe, umożliwiające dalszy transport za pomocą statków dowozowych, jak również pozyskanie wolumenu transshipmentowego w wyniku restrukturyzacji sojuszy armatorskich. 
 
Transporty w relacji z lądowym zapleczem portu wzrosły do 1,3 miliona TEU (+1,8%). Z tego skorzystała również kolej, która według wstępnych danych przetransportowała 645 000 TEU (+0,7%). 

Z tej samej kategorii

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!