Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
W dzisiejszym dynamicznym świecie, transport odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu każdej branży. Firmom transportowym zależy na optymalizacji swoich usług oraz zwiększaniu efektywności pracy kierowców. W poniższym artykule poruszamy tematykę ADR, IMI, czasu pracy kierowców, tachografu, które są niezbędnymi aspektami w zarządzaniu transportem. Zapraszamy do lektury, aby dowiedzieć się więcej o tych zagadnieniach i ich wpływie na funkcjonowanie firm transportowych.
ADR (Accord européen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route) to europejskie porozumienie dotyczące międzynarodowego transportu drogowego substancji i przedmiotów niebezpiecznych.
ADR zostało opracowane w celu zapewnienia bezpiecznego transportu substancji i przedmiotów niebezpiecznych na drogach w Europie i jest uznawane jako podstawowy dokument regulujący przepisy dotyczące transportu niebezpiecznych towarów drogowych.
ADR określa klasy niebezpieczeństwa, kategorie opakowań i inne wymagania dotyczące transportu niebezpiecznych substancji i przedmiotów, takich jak wymagania dotyczące etykietowania, pakowania, dokumentacji i szkoleń kierowców.
Transport niebezpiecznych substancji i przedmiotów jest szczególnie ważny dla bezpieczeństwa publicznego, a przestrzeganie przepisów ADR jest kluczowe dla zapewnienia, że takie transporty są wykonywane w sposób bezpieczny dla ludzi i środowiska. Transport niebezpiecznych towarów, które nie są przewożone zgodnie z przepisami ADR, może być niebezpieczny dla osób i środowiska, co może prowadzić do poważnych wypadków i szkód.
Wymagania i procedury związane z ADR obejmują:
W transporcie międzynarodowym dokument ten powinien być wystawiony w języku kraju nadania, a także w jednym z następujących języków: niemiecki, francuski lub angielski.
Wszystkie te wymagania i procedury są ściśle egzekwowane, aby zapewnić bezpieczny transport niebezpiecznych towarów na drogach.
IMI (Internal Market Information System) to narzędzie służące do wymiany informacji pomiędzy organami publicznymi w Unii Europejskiej, które jest wykorzystywane do wdrażania przepisów unijnych na rynku wewnętrznym. IMI pozwala na przekazywanie informacji pomiędzy organami administracji publicznej w UE, co ułatwia współpracę i koordynację działań. System umożliwia też delegowanie kierowców w transporcie międzynarodowym, co pomaga w egzekwowaniu przepisów i zwiększa skuteczność kontroli.
IMI umożliwia także przekazywanie powiadomień o wydanych decyzjach oraz o konieczności wykonania kar, co przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa i wydajności transportu drogowego. IMI jest ważnym narzędziem w rozwoju poszczególnych sektorów gospodarki unijnej, w tym również transportu drogowego.
Strona, na której dokonuje się zgłoszenia kierowców, którzy podlegają przepisom o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym.
Jest to proces, który umożliwia przedsiębiorstwom transportowym prawidłowe wykonywanie przewozów we wszystkich krajach członkowskich oraz współpracę z władzami kontroli w celu weryfikacji przepisów dotyczących delegowania kierowców w transporcie międzynarodowym.
W systemie do zgłaszania kierowców wprowadzono nowe usprawnienia. Teraz możesz wysłać kilka wersji deklaracji jednocześnie, a wersja elektroniczna zostanie automatycznie wysłana do kierowców drogą elektroniczną. Ponadto możesz teraz edytować kilka deklaracji jednocześnie, wprowadzając między innymi daty rozpoczęcia i zakończenia, rodzaje operacji, listę numerów rejestracyjnych i dane kontaktowe kierowcy. Historia deklaracji zapisze akcję i udostępni informację, na jakie adresy e-mail została wysłana deklaracja.
Wymagania i procedury związane z IMI obejmują:
Wszystkie te wymagania i procedury są ściśle egzekwowane, aby zapewnić skuteczne wykorzystanie IMI i poprawę bezpieczeństwa oraz wydajności transportu drogowego.
Tygodniowy czas jazdy kierowcy, okres tygodnia, ustalony przez rozporządzenie WE 561/2006, trwa 7 kolejnych dni kalendarzowych, rozpoczynając się od poniedziałku o godzinie 0:00 i kończąc się w niedzielę o godzinie 24:00. W tym czasie kierowca może wykonywać swoje obowiązki związane z transportem drogowym, w tym prowadzenie pojazdu.
W ramach tygodniowego czasu pracy kierowcy, przewidziany jest maksymalny czas jazdy kierowcy oraz minimalny czas odpoczynku tygodniowego. Maksymalny czas jazdy kierowcy w tygodniu wynosi 56 godzin, a w ciągu dwóch kolejnych tygodni – 90 godzin.
Regularny odpoczynek tygodniowy wynosi minimum 45 godzin nieprzerwanego odpoczynku. Odpoczynek ten może zostać skrócony do nie mniej niż 24 godzin, jednak w ciągu 2 tygodni, kierowcy przysługuje jeden odpoczynek regularny a drugi może być skrócony. W przypadku skrócenia odpoczynku godziny skrócone kierowca odbiera w ciągu następnych 3 tygodni dołączając te godziny do odpoczynku dobowego lub tygodniowego. Należy pamiętać, że odbiór godzin skróconych musi być wykonany w całości oznacza to, że nie można dzielić godzin skróconych a należy je odebrać w całości.
W celu zapewnienia przestrzegania wymogów czasu pracy kierowcy, przedsiębiorcy przewozowi są zobowiązani do prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowcy oraz do stosowania tachografów – urządzeń, które rejestrują min. czas pracy i odpoczynku kierowcy oraz prędkość i odległość przejechaną przez pojazd.
Wprowadzenie ograniczeń dotyczących czasu pracy kierowcy ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drogach oraz zapobieganie przemęczeniu kierowców, które może prowadzić do wypadków drogowych.
Nieprzestrzeganie wymogów dotyczących tygodniowego czasu jazdy kierowcy, jak również nieprzestrzeganie wymogów związanych z minimalnym czasem odpoczynku, może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym:
Dlatego też, przestrzeganie przepisów dotyczących tygodniowego czasu pracy kierowcy jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach oraz dla ochrony zdrowia i życia kierowców.
Wszystkie te wymagania i procedury są ściśle egzekwowane, aby zapewnić dokładne i rzetelne rejestrowanie czasu pracy kierowcy oraz minimalnego czasu odpoczynku. Obsługa tachografu ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drogach oraz zapobieganie przemęczeniu kierowców, które może prowadzić do wypadków drogowych, a także prawidłowego naliczenia wynagrodzenia kierowców.
Certyfikat kompetencji zawodowych przewoźnika drogowego to dokument potwierdzający, że osoba wykonująca zawód przewoźnika drogowego spełnia wymagania dotyczące kwalifikacji zawodowych oraz posiada niezbędne umiejętności i wiedzę.
Aby uzyskać certyfikat kompetencji zawodowych przewoźnika drogowego, należy spełnić następujące wymagania:
Certyfikat kompetencji zawodowych przewoźnika drogowego ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drogach oraz zapobieganie nieuczciwej konkurencji w branży transportowej. Certyfikat kompetencji zawodowych przewoźników drogowych jest ważny bezterminowo, więc nie trzeba go odnawiać ani spełniać żadnych wymagań dotyczących szkoleń i doświadczenia zawodowego. Uzyskanie certyfikatu kompetencji zawodowych przewoźnika drogowego jest ważne dla każdego, kto chce prowadzić działalność transportową lub spedycyjną na terenie Unii Europejskiej. Posiadanie tego certyfikatu świadczy o kwalifikacjach i umiejętnościach osoby wykonującej zawód przewoźnika drogowego, co przyczynia się do zapewnienia bezpieczeństwa na drogach oraz zapobiegania nieuczciwej konkurencji w branży transportowej.
Przewóz na potrzeby własne to przewóz wykonywany pojazdem ciężarowym lub autobusem w ramach działalności gospodarczej niezwiązanej z działalnością transportową, ale wykonywany na zasadach przewozu zawodowego.
Zatem przewóz na potrzeby własne to działalność, w której transport nie stanowi głównego elementu działalności, ale stanowi jedynie pomocniczy element w stosunku do głównej działalności, jaką prowadzi firma. To oznacza, że firma nie pobiera wynagrodzenia za przewóz, ponieważ przewozi ona rzeczy, które sama kupiła, sprzedała lub wynajęła.
W przypadku przewozu na potrzeby własne, jeśli w pojeździe jest zamontowany tachograf cyfrowy lub analogowy, kierowca musi zarejestrować swoją pracę oraz przerwy w czasie pracy na tachografie.
Ważne jest, aby kierowca przestrzegał przepisów dotyczących czasu pracy i czasu jazdy, które dotyczą również przewozów na potrzeby własne. Przepisy te stanowią, że kierowca nie może przekroczyć maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu lub minimalnego czasu odpoczynku w ciągu dnia lub tygodnia.
Jeśli pojazd używany jest w ramach przewozu na potrzeby własne ważne jest, aby kierowca rejestrował czas pracy przy użyciu tachografu jest to obowiązkowe zgodnie z przepisami rozporządzenia WE 561/2006, ponadto kierowca musi wprowadzić odpowiednie dane w tachografie, takie jak kod kraj rozpoczęcia/zakończenia. W przypadku kontroli drogowej, organy odpowiedzialne mogą zażądać wydrukowania danych z tachografu.
W przypadku, gdy pojazd nie przekracza dopuszczalnej masy całkowitej 3,5 tony, tachograf nie jest wymagany zgodnie z prawem Unii Europejskiej. Jednakże, kierowca musi nadal przestrzegać przepisów dotyczących czasu pracy, nawet jeśli nie ma obowiązku rejestrowania czasu pracy przy użyciu tachografu.
W każdym przypadku, ważne jest, aby przedsiębiorca i kierowca byli świadomi wymogów i przepisów dotyczących czasu pracy i czasu jazdy kierowcy, nawet jeśli wykonują przewozy na potrzeby własne, aby zapewnić bezpieczeństwo na drodze oraz uniknąć płacenia kar za naruszenie przepisów.
Za wartością merytoryczną niniejszego artykułu odpowiada Arkadiusz Bogucki, ekspert w zarządzaniu transportem, doradca ADR oraz doświadczony trener dla sektora TSL. Jego praktyczne podejście do tematyki pozwala na przekazanie wiedzy i umiejętności niezbędnych w codziennej pracy firm transportowych. Aby dowiedzieć się więcej o oferowanych przez niego szkoleniach, wsparciu i doradztwie, zapraszamy do kontaktu i omówienia indywidualnych potrzeb szkoleniowych na stronie https://transporttrener.pl/szkolenia/
20 maja 2025
Wprowadzenie dyrektywy CSRD zobowiązało tysiące firm do raportowania w zakresie zrównoważonego rozwoju, co podkreśla rosnącą potrzebę transparentnych i przyjaznych dla [...]
25 kwietnia 2025
Chaotyczna polityka celna administracji Donalda Trumpa, polegająca na zapowiadaniu, wprowadzaniu, a potem zawieszaniu ceł na różne sektory działalności i kraje, [...]
18 kwietnia 2025
Kilkudziesięcioprocentowe cła nałożone przez administrację Donalda Trumpa na towary z Unii Europejskiej czy Chin mogą wywołać istotne turbulencje w polskiej [...]
1 kwietnia 2025
Już niemal 70 lat minęło od chwili, gdy po raz pierwszy użyto terminu sztuczna inteligencja. Jednak dopiero ostatnie lata przyniosły [...]
13 lutego 2025
Z początkiem roku, 1 stycznia, Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji [...]
12 lutego 2025
Tylko 3% dużych i średnich firm produkcyjnych i dystrybucyjnych deklaruje obniżenie cen swoich towarów i usług w tym roku, a [...]
10 lutego 2025
Przedstawiciele branży TSL są zaniepokojeni nowelizacją tzw. małej ustawy sankcyjnej. Eksperci mają poważne zastrzeżenia, które dotyczą jej zgodności z obecnymi [...]
10 lutego 2025
Firmy z sektora Transportu, Spedycji i Logistyki (TSL) od początku 2025 roku stają przed sporymi wyzwaniami. Już pod koniec minionych [...]
7 lutego 2025
Planujesz konferencję, która zainspiruje uczestników i zapewni niezapomniane wrażenia? Nadmorskie lokalizacje łączą profesjonalizm z unikalnym klimatem, oferując nowoczesne obiekty, malownicze [...]
3 lutego 2025
W 2025 roku decydujący będzie rozwój sytuacji na Bliskim Wschodzie, a także polityka celna nowej administracji Stanów Zjednoczonych. Choć firmy [...]
24 stycznia 2025
Produkcja sprzętu elektrycznego wiąże się z koniecznością spełnienia wymogów prawnych, które obowiązują na terenie naszego kraju. Należą do nich Ustawa [...]
24 stycznia 2025
Jedną z kluczowych kwestii w przypadku prowadzenia firmy jest czystość i higiena. Chodzi jednak nie tylko o estetykę, ale także [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!