Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Transport leków to jedno z największych wyzwań branży logistycznej – zwłaszcza latem, gdy na zewnątrz panują wysokie temperatury lub dochodzi do istotnych wahań dobowych. Aby zachowały one swoje właściwości lecznicze, muszą być przechowywane i przewożone w odpowiednich warunkach temperaturowych. Nie bez znaczenia pozostaje także kwestia związana z ich sprawnym i szybkim przeładowywaniem.
Zbyt wysoka lub niska temperatura może zmienić właściwości fizyko-chemiczne produktów leczniczych, a przez to mogą one stać się niezdatne do użytku. To właśnie dlatego tak istotny w transporcie leków jest dokładnie zmapowany łańcuch dostaw i profesjonalna logistyka, ale także monitoring całego procesu.
Aktywny zimny łańcuch jako podstawa bezpiecznej farmalogistyki
Odpowiedzialność za produkty lecznicze oraz bezpieczeństwo i zdrowie odbiorców docelowych powinny być najważniejsze dla każdego operatora logistycznego. Dlatego, aby zapewnić lekom odpowiednią temperaturę, przechowuje i przewozi się je w warunkach kontrolowanych, obejmujących szeroki zakres temperatur: 15 – 25°C (ciepły łańcuch), 2 – 8°C (zimny łańcuch), poniżej – 20°C (w suchym lodzie). Jeśli chodzi o zimny łańcuch, możemy wymienić jego dwa rodzaje: pasywny i aktywny. W pierwszym rozwiązaniu do transportu produktów leczniczych wykorzystuje się opakowania termoizolacyjne i wkłady chłodzące, które wpływają na zwiększenie gabarytów przesyłek. Dodatkowo kontrolowanie temperatury jest tutaj utrudnione, co zwiększa ryzyko utraty właściwości leków. W drugim rozwiązaniu zarówno magazyny, jak i flota, którymi dysponuje operator logistyczny, są odpowiednio wyposażone w urządzenia grzewczo-chłodzące i przystosowane do przewozu leków w odpowiednich temperaturach. Pharmalink jako jedna z nielicznych firm branży farmalogistycznej na polskim rynku, wykorzystuje aktywny rodzaj zimnego łańcucha.
– W Pharmalink dysponujemy specjalistycznym zapleczem transportowym, w pełni dostosowanym do wymogów logistyki dla branży farmaceutycznej. Posiadamy flotę zmapowanych i kwalifikowanych, jedno i dwukomorowych aut z zabudową izotermiczną, urządzeniami grzewczo-chłodzącymi oraz nowoczesnym systemem monitoringu do kontroli temperatury i innych istotnych parametrów podczas transportu, a także prowadzimy ciągły nadzór GPS. Dodatkowo posiadamy 400 przenośnych lodówek, które służą jako wsparcie bezpieczeństwa w dostawie szczepionek lub innych produktów, dla których wymagane jest zachowanie tak niskiej temperatury, jak nawet – 20°C – wyjaśnia Maciej Orczykowski, Kierownik Działu Temperatur w Pharmalink.
Nie bez znaczenia pozostaje także rozwinięta infrastruktura magazynowa, dzięki której leki są nie tylko przewożone, ale i przechowywane w odpowiednich warunkach, oraz zaufani i przeszkoleni kierowcy, którzy zdają sobie sprawę z tego, jakie znaczenie ma sprawne i szybkie przeładowywanie przesyłek podczas upałów, kiedy temperatura w magazynie i luku ładunkowym jest zdecydowanie niższa niż na zewnątrz.
– W Pharmalink dysponujemy doskonale rozwiniętą infrastrukturą magazynową opartą na magazynie centralnym i systemie ośmiu komór przeładunkowych na terenie Polski. Są one wyposażone w chłodnie, co jest niezwykle istotne w aktywnym zimnym łańcuchu, gdzie szereg ściśle określonych czynności i procedur należy wypełniać zarówno podczas załadunku, przewozu czy rozładunku, jak i przechowywania leków. Dodatkowo nasi kierowcy przechodzą szereg szkoleń, dzięki którym wiedzą, jak obchodzić się z towarem, w tym zapewniać mu odpowiednią temperaturę. Mają oni także świadomość, że ich praca nie ogranicza się do dostarczania produktów leczniczych, a zdrowia – dodaje Maciej Orczykowski.
Know-how i kontrola temperatury
W magazynach i autach produktom leczniczym przez cały czas zapewniana jest odpowiednia temperatura, dlatego to sprawne i szybkie przeładowywanie towaru jest najważniejsze podczas upałów. To właśnie podczas obecności na zewnątrz, gdy panują tam wysokie temperatury, leki są najbardziej narażone na zmianę właściwości fizyko-chemicznych, a tym samym ich utraty. – W Pharmalink stawiamy na szkolenia wewnętrze, dzięki którym potrafimy najszybciej jak to możliwe ładować i rozładowywać towar. Dodatkowo dzięki przeprowadzonemu testowi bezwładności paczek, który polegał na badaniu zapakowanych leków w zmiennych warunkach (różnica wynosiła 17°C) mamy świadomość, jak długo produkty lecznicze mogą przebywać poza swoimi warunkami właściwymi, żeby wyjść poza swoje zakresy. Jest to niezwykle istotna informacja w kontekście wysokich temperatur panujących latem na zewnątrz – wyjaśnia ekspert Pharmalink.
Warto dodać, że podczas transportu przez cały czas kontrolowane są temperatury panujące w luku ładunkowym, które są transmitowane do Działu Temperatur. W sytuacji zbliżenia się temperatury do progów alarmowych, tzn. 3°C lub 7°C kierowca otrzymuje alarm. Taka wiadomość jest także wysyłana do pracownika Działu Temperatur. W tym momencie kierowca może zmienić nastawy urządzenia chłodzącego. Po dostarczeniu przesyłki pracownik Pharmalink jest w stanie przekazać odbiorcy wydruk, na którym znajdują się szczegółowe dane dotyczące temperatury otoczenia panującego podczas całego procesu magazynowania i transportowania towaru, dzięki czemu odbiorca ma pewność co do tego, czy leki były przechowywane i przewożone w odpowiednich warunkach.
22 maja 2025
Wynajem wózków widłowych zyskuje na popularności wśród firm produkcyjnych, logistycznych i handlowych. Coraz więcej przedsiębiorstw rezygnuje z zakupu sprzętu na [...]
21 maja 2025
Rynek pracy nieustannie się zmienia. Postępująca automatyzacja, cyfryzacja oraz wejście na rynek kolejnych pokoleń wymuszają zdobywanie nowych kompetencji i ciągłą [...]
30 kwietnia 2025
Po spełnieniu wszystkich warunków i uzyskaniu niezbędnych zgód, DSV finalizuje przejęcie firmy Schenker od Deutsche Bahn.
29 kwietnia 2025
Jak indywidualne zestawy skracają czas zakupów, minimalizują błędy i przyspieszają montaż w różnych sektorach. Jak zorganizować logistykę, pozwalającą na taką [...]
29 kwietnia 2025
Świat mody odchodzi od produkcji w Chinach, ale na odwrocie zyskają głównie inne kraje zlokalizowane w Azji, dlatego region ten [...]
28 kwietnia 2025
W pierwszej fazie funkcjonowania nowoczesny obiekt logistyczny będzie obsługiwał ok. 1, 5 tys. sklepów w rejonie Wrocławia.
28 kwietnia 2025
Frigo Logistics, operator logistyczny dla produktów wymagających kontrolowanej temperatury, inwestuje w modernizację floty. W pierwszym kwartale 2025 roku firma odebrała [...]
28 kwietnia 2025
W odpowiedzi na zmiany w przepisach prawnych DFDS rozszerza swoje portfolio usług VAS dla branży modowej, wprowadzając ReStart, specjalistyczną usługę [...]
25 kwietnia 2025
Neutralność klimatyczna stała się jednym z priorytetowych celów także dla sektora logistycznego, a znaczącą rolę w jego osiągnięciu odgrywa ograniczenie [...]
24 kwietnia 2025
Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (Enveloppe Logistique Obligatoire - ELO), który istotnie wpłynie na organizację transportów [...]
8 kwietnia 2025
Automatyzacja procesów magazynowych z wykorzystaniem robotyki nie jest już jedynie wizją przyszłości, ale nadal temu rozwojowi technologicznemu towarzyszą liczne błędne [...]
7 kwietnia 2025
Wybrane grupy towarów wymagają transportu w temperaturze kontrolowanej i przy zachowaniu ściśle określonych parametrów. Jeśli towar jest przewożony i zostanie [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!