#ad

Grupa Raben w 2022 roku

Grupa Raben w 2022 roku

Mimo że rok 2022 nie przyniósł stabilizacji w gospodarce, zapisał się jako kolejny udany w ponad 90-letniej historii Grupy Raben.

Przejęcie austriackiego Bexity i wkroczenie na piętnasty rynek w Europie, inwestycje w tabor i infrastrukturę w wielu krajach, dziesiątki nowych połączeń międzynarodowych, a do tego ambitne przedsięwzięcia w zakresie zrównoważonego rozwoju tak wyglądła 2022 rok w skrócie.

– Dla Grupy Raben był to bez wątpienia bardzo dobry rok. W pierwszym kwartale dołączyła do nas Austria, więc obecnie rodzina Raben liczy już ponad 11 000 osób w 15 krajach. To bardzo satysfakcjonujący wzrost, nie tylko pod kątem zwiększenia zasięgu działania, ale także rozwoju i udoskonalania naszych usług. Równocześnie tuż za naszą granicą obserwujemy sytuację, która nie powinna się wydarzyć w wolnej Europie, a jednak stała się faktem. Ukraina jest częścią naszego biznesu i staramy się wspierać naszych pracowników, angażując się w rozmaite inicjatywy pomocowe – powiedział Ewald Raben, dyrektor generlany Grupy Raben. – Jako firma w tych trudnych czasach troszczymy się nie tylko o ludzi, ale także o środowisko. Dlatego w ubiegłym roku tradycyjnie już wdrażaliśmy różne projekty z zakresu zrównoważonego rozwoju.

W 2022 roku struktura obsługiwanych przez Grupę Raben sektorów praktycznie się nie zmieniła i obejmowała żywność (26%), branżę motoryzacyjną (20%), technologiczną (19%), chemiczną (16%), handel (11%) i dobra szybkozbywalne niespożywcze (8%). Również zakres oferowanych usług był podobny jak rok wcześniej: dominował transport drogowy (65%), a na dalszych miejscach uplasowały się logistyka kontraktowa (11%), FTL & Intermodal (9%), Fresh Logistics (6%), sea & air (3%) i 4PL (3%) i pozostałe. Pomimo licznych wyzwań operator logistyczny zanotował przychody na poziomie ponad 2 mld EUR.

– Kiedy nauczyliśmy się funkcjonowania w pandemii, wybuchła wojna na Ukrainie i dodatkowo musimy wszyscy zmagać się z wysokimi cenami paliw, a ostatnio gazu i energii elektrycznej. Szacujemy, że koszty energii elektrycznej i gazu stanowią łącznie ok. 25-30% kosztu składowania. Naszą działalność mocno komplikuje i podnosi jej koszty także konieczność dostosowania się do zapisów Pakietu Mobilności – mówi Janusz Anioł, dyrektor generalny Raben Logistics Polska. – Zdolność do adaptacji w warunkach obecnej niestabilności gospodarczej i geopolitycznej to jedno z największych wyzwań stojących przed firmami, nie tylko z branży TSL. Szczególnie ostatnie dwa lata pokazały, iż potrzeby naszych klientów, a co za tym idzie świat logistyki, dynamicznie się zmieniają. Szybkość reagowania w sytuacjach kryzysowych, partnerska współpraca z klientami oraz  elastyczność wszystkich ogniw łańcucha logistycznego stały się sprawdzianem skuteczności biznesu – dodaje.

 

Raben w Polsce

W ubiegłym roku na polskiej mapie Raben pojawił się kolejny punkt. Tym razem operator otworzył oddział w Warszawie w Białołęce. W listopadzie został tam oddany do użytku magazyn przeładunkowy Raben Logistics Polska o powierzchni 7500 m kw., wyposażony w 71 ramp przeładunkowych oraz innowacyjne rozwiązania wspierające energooszczędność, niską emisyjność i efektywność pracy (m.in. świetliki zapewniające dostęp do światła dziennego, oświetlenie LED sterowane czujnikami ruchu, wózki widłowe z bateriami Li-lon). Zatrudnienie znalazło w nim ok. 250 osób. Oddział jest nie tylko miejscem operacji przeładunkowych, ale także platformą międzynarodową, ruszają stamtąd ciężarówki z przesyłkami do krajów bałtyckich i Finlandii.

Podobny metraż ma nowoczesna hala magazynowa z temperaturą kontrolowaną, należąca do Fresh Logistics Polska. Inwestycja w Grodzisku Mazowieckim została sfinalizowana w ostatnim kwartale 2022 roku. W efekcie rozbudowy centrum logistyczne dysponuje 18 564 m kw. powierzchni magazynowej (3340 m kw. powierzchni przeładunkowej oraz aż 15 224 m kw. magazynu wysokiego składowania), z możliwością składowania prawie 23 tys. palet  w temperaturze od 0 do +2°C (strefa Ultra Fresh) oraz od +2 do +6 °C. W magazynie zastosowano nowoczesną, ekologiczną instalację chłodniczą opartą na amoniaku, umożliwiającą jednocześnie dogrzewanie do 15 °C, wózki litowo-jonowe oraz samonośne stanowiska przeładunkowe (tzw. domki przeładunkowe).

Dla Fresh Logistics Polska było to pracowity rok, w którym znaczącą rolę odegrała bieżąca obsługa klientów i związane z tym wyzwania, jak również rozwijanie logistyki bez papieru (wdrożenie pierwszej fazy modelu Paperless przy wykorzystaniu standardów GS1, komunikatu DESADV). Dodatkowo spółka zrealizowała czwartą już edycję kampanii #FreshExpress, w której prezentowała swoich partnerów biznesowych, produkowany przez nich polski superfood oraz to, w jaki sposób trafia on na stoły konsumentów. Przewodnikiem w tej kulinarnej podróży był kucharz i influencer Marcin Kuc, znany jako Jaja w Kuchni.

Również Raben Transport ma na swoim koncie znaczące inwestycje. Tabor spółki wzbogacił się o 115 Mercedesów Actros i 66 naczep marki Schmitz Cargobull, co pozwoli podnieść jakość obsługi klientów, zwiększyć bezpieczeństwo i komfort kierowców, a przy tym zmniejszyć wpływ firmy na środowisko. Spółka dokonała przełomowego wdrożenia we współpracy z Volvo Trucks i IKEA Industry, które polega na wykorzystaniu elektrycznych samochodów ciężarowych w transporcie. Pierwsza taka ciężarówka wyruszyła w drogę jesienią ubiegłego roku, w ramach fazy pilotażowej projektu. Volvo FM obsługuje wewnętrzne przepływy towarów na dystansie 12 km pomiędzy fabrykami IKEA Industry w Zbąszynku i Babimości, tam też jest ładowany energią pochodzącą z odnawialnego źródła zewnętrznego. Kolejne elektryki są w planach.

Obiekt w Adamowie jest w 100% obsługiwany przez wózki widłowe zasilane bateriami Li-Ion, co zapewnia szybsze ładowanie i brak emisji gazów do środowiska.

 

Raben w Niemczech

Minione dwanaście miesięcy w Niemczech stało pod znakiem dalszego rozwoju własnej sieci drobnicowej, tworzenia nowych linii międzynarodowych w Europie w celu zacieśniania systemu połączeń w ramach grupy oraz rozwoju infrastruktury. W marcu rozpoczęła się budowa nowego oddziału w Herborn w Hesji, który zastąpi poprzednią lokalizację w pobliskim Haiger i zapewni miejsca pracy dla jej załogi, w sumie 60 osób. Centrum logistyczne o łącznej powierzchni 28 360 m kw. (w tym 5600 m kw. obszaru przeładunkowego i cross docks) zostało oddane do użytku w styczniu 2023 roku.

Z kolei w Dolnej Saksonii Raben przeniósł swój oddział z Langenhagen do Sarstedt, gdzie powstał obiekt o całkowitej powierzchni 35 800 m kw. i z 40 000 miejsc paletowych, co oznacza ponad dziesięciokrotne zwiększenie możliwości logistycznych w nowej lokalizacji. Centrum logistyczne oferuje większą zdolność przeładunkową dla towarów z branży konsumenckiej, motoryzacyjnej i chemicznej oraz dużą powierzchnię magazynową dla klientów logistyki kontraktowej.

W toku są już kolejne inwestycje mające usprawnić międzynarodowy przepływ towarów w ramach sieci Raben.

 

Raben w Europie

Głównym wydarzeniem minionego roku na arenie międzynarodowej była dalsza ekspansja Grupy Raben. W lutym 2022 roku zostało sfinalizowane przejęcie 100% udziałów austriackiej spółki Bexity od jej poprzedniego właściciela, holdingu Mutares. W efekcie Raben ma już swoje oddziały na 15 rynkach, a do jego europejskiej rodziny dołączyło ponad 500 pracowników i 16 lokalizacji. Raben i Bexity były partnerami od ponad 10 lat, obie firmy łączy także „zielone” podejście do logistyki – wiele terminali austriackiej spółki oferuje bezpośrednie połączenia kolejowe.

Na nowym rynku już wyrósł nowy oddział: w Inzersdorf w południowej części Wiednia operator ma do dyspozycji 17 000 m kw. powierzchni magazynowej i 900 m kw. powierzchni biurowej, ponad 90 ramp załadunkowych, 4 rampy kolejowe i 200-metrową bocznicę. Dzięki temu jest w stanie zaspokoić wymagania wielu branż, a zarazem zapewnić zrównoważony transport.

Niecałe 150 km dalej na wschód, ale już po drugiej stronie granicy, stanął kolejny obiekt. W węgierskim Győr w marcu 2022 roku uruchomiono magazyn o powierzchni 3000 m kw. (z możliwością rozszerzenia) oraz różnymi typami ramp dostosowanych do różnorodnych pojazdów. Miesiąc później rozpoczęła się budowa magazynu  przeładunkowego w Dunaharaszti na przedmieściach Budapesztu. Niemal 40 ramp, w tym wielofunkcyjnych, i rozbudowa powierzchni o ok. 75% w porównaniu do dotychczasowej pozwala zwiększyć elastyczność i zapewnić lepszą obsługę dla rosnącego wolumenu zamówień.

Pod względem liczby inwestycji prawdziwym rekordzistą jest kraj, w którym rozpoczęła się historia Raben. W Holandii w ubiegłym roku oddano do użytku magazyn w Etten-Leur (25 000 m kw. powierzchni, 38 574 miejsc paletowych) i nowy depot w Hazerswoude-Dorp (1250 m kw. powierzchni cross dock), a dodatkowo w Oss rozpoczęto budowę nowego obiektu magazynowego (pow. 13 000 m kw.). To pierwszy na terenie piętnastu rynków magazyn „zeroemisyjny”, który zostanie ukończony w marcu 2023 roku.

Natomiast estońska spółka od połowy ubiegłego roku może poszczycić się certyfikatem dostawcy usług IFS Logistics 2.3, który dotyczy przewozu produktów spożywczych w kontrolowanej temperaturze. Dzięki temu Raben Eesti OÜ zyskała możliwość poszerzenia nie tylko dotychczasowych usług, ale także portfela klientów.

Warto również wspomnieć o rozwiązaniach wprowadzanych w firmie po to, by chociaż częściowo zniwelować trudności związane z niedoborem pracowników w branży TSL. Grupa Raben konsekwentnie inwestuje w Robotic Process Automation (RPA), w 2022 roku korzystała już z 35 robotów, które realizowały 140 procesów w firmie. Takie rozwiązanie odciąża pracowników od monotonnych, powtarzalnych czynności i pozwala, aby swój potencjał wykorzystali do realizacji bardziej rozwojowych projektów.

Równolegle z rozwojem infrastruktury Grupa Raben kontynuowała szeroko zakrojony projekt rozbudowy i reorganizacji połączeń na terenie Starego Kontynentu. To przedsięwzięcie zostało zainicjowane w 2018 roku w Niemczech, zaś w 2021 weszło w kluczową fazę dzięki włączeniu do niego dziewięciu krajów z Europy Środkowo-Wschodniej i wybrzeża Bałtyku.  Reagując na sytuację gospodarczą i potrzeby klientów, ale także uwzględniając swoje akwizycje i inwestycje, operator włącza sieci dystrybucyjne przejętych spółek do własnego systemu, a dodatkowo uruchamia nowe linie. Pod koniec 2022 roku Raben miał w swojej ofercie już ponad 600 połączeń międzynarodowych na terenie Europy, w tym blisko 180 tzw. wahadeł drobnicowych kursujących pomiędzy Bułgarią, Rumunią, Węgrami, Słowacją, Czechami, Polską, Litwą, Łotwą i Estonią. Warto dodać, iż tylko w ciągu ostatnich 12 miesięcy Grupa uruchomiła ponad 40 nowych połączeń w tym niezmiernie ważnym dla Grupy regionie Europy. Taki wynik był możliwy dzięki otwarciu na bezpośrednią wymianę wolumenu międzynarodowego również najmniejszych oddziałów w każdym z tych krajów.

– Europa Środowa i Wschodnia staje się najsilniejszym obszarem i wyprzedził priorytetowy do tej pory ruch pomiędzy Polską a Niemcami, który mimo pojawiających się pierwszych symptomów kryzysu udało się zamknąć z blisko 10% wzrostem przewiezionego wolumenu. A to wszystko dzięki blisko 130 codziennym połączeniom drobnicowym, które nieustannie monitorujemy i reagujemy na zmieniające się przepływy wolumenów – podsumowuje Łukasz Lubański, dyrektor rozwoju grupy. – Najważniejsze jednak, iż w drugiej połowie ubiegłego roku rozpoczęliśmy znaczące inwestycje infrastrukturalne w rejonie Czech oraz Niemiec, które w nadchodzących kwartałach nowego roku mają znacząco wpłynąć na rozwój i zdolności firmy w zakresie obsługi eksportu i importu z Niemiec do takich krajów jak Włochy, Austria, Grecja, Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia, Bułgaria. To odpowiedź na oczekiwania rynku i klientów w zmieniającej się sytuacji gospodarczej oraz zmianie w globalnych łańcuchach logistycznych.

Poprzez inwestycje w nowe linie Raben będzie docierać bezpośrednio do większej ilości miejsc w Europie, a co najważniejsze, nie tylko do dużych ale także do mniejszych ośrodków gospodarczych.

Z tej samej kategorii

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!