Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Branża transportowa działa w oparciu o wiele zasad, przepisów i ich nieustannych zmian. Prowadzenie działalności wymaga dużych nakładów pracy, wydatków związanych z flotą czy z zatrudnianiem specjalistów. Wiele niezbędnych czynności można zautomatyzować i przyspieszyć za pomocą systemu, jakim jest fireTMS.
Dzięki niemu przedsiębiorcy mogą zwiększyć efektywność pracowników oraz optymalizować czas. System posiada także funkcję harmonogramu kierowców, który znacznie ułatwia codzienną pracę. Złożonym zagadnieniem jest przygotowanie harmonogramu pracy dla kierowców wykonujących zlecenie w podwójnej obsadzie. W poniższym artykule znajdują się przydatne informacje na temat tego zagadnienia.
Pokonywanie trasy w podwójnej obsadzie bywa wyzwaniem dla truckerów. Praca w tym wypadku charakteryzuje się jazdą w duecie nawet przez 30 godzin. Zazwyczaj ten model stosowany jest na trasach międzynarodowych. Pozwala zoptymalizować czas realizacji zlecenia. Bywa również wykorzystywany jako szkolenie dla mniej doświadczonych kierowców. Podczas doby w kabinie znajduje się dwóch pracowników. W ciągu pierwszej godziny drugi z nich może dołączyć do pierwszego, natomiast do ostatniego metra podróży muszą być obecni obydwaj. W sytuacji, kiedy pomimo trasy odbytej w duecie, do bazy dotrze jeden kierowca, możliwe są kary finansowe. Wówczas przyjmuje się, że ten jeden pracownik wykonał przejazd sam, a tym samym przekroczył dopuszczalny czas pracy.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. o numerze 561/2006/WE. Artykuł 4 definiuje załogi kilkuosobowe. W myśl tego przepisu w czasie prowadzenia pojazdu przebywa w nim dwóch kierowców w celu prowadzenia jazdy. Czas ten przeplata się z odpoczynkami dziennymi i tygodniowymi. Charakterystyczne dla pracy w duetach jest wydłużenie doby rozliczeniowej do wspomnianych wyżej 30 godzin. Organizacja pracy przebiega także inaczej niż w przypadku jednego truckera. Po 4,5 godzinach jazdy, kierowcy zamieniają się miejscami. Gdy jeden prowadzi, drugi pozostaje w dyspozycji, ale także odbiera 45-minutową przerwę. Czas pracy jednego kierowcy nie może przekroczyć 9 godzin. Dwukrotnie w ciągu tygodnia może wynosić 10 godzin. Po przepracowaniu tych okresów obydwaj kierowcy muszą odbyć 9-godzinny nieprzerwany odpoczynek, w którego trakcie pojazd musi stać. Pracę w podwójnej obsadzie można więc wykonywać według dwóch wariantów. W pierwszym kierowcy zmieniają się dwa razy po 4,5 godzinach, po czym następuje odpoczynek dzienny 9-godzinny. Według wariantu drugiego kierowcy zmieniają się po dwa razy po 4,5 godzinach i raz po godzinie, po czym następuje 9-godzinna przerwa dzienna.
Odpoczynek dobowy wyznacza kierowcom moment oznaczenia na karcie rozpoczęcia lub zakończenia czasu pracy. Czynność tę należy wykonać raz na dobę. W momentach zmiany za kierownicą prowadzący pojazd muszą natomiast pamiętać także o zmianie miejsc karty lub wykresówki w urządzeniu. Tachografy elektroniczne rejestrują rodzaj aktywności kierowców w odpowiedni sposób. Należy jednak dopilnować, aby karty i wykresówki znajdowały się we właściwych slotach.
Pokonywanie trasy w parach, ma kilka zalet. Dzięki wydłużonej dobie rozliczeniowej kierowcy są dłużej aktywni, a tym samym zadanie jest wykonane szybciej. Kierowcy z mniejszym doświadczeniem mogą zdobywać praktyczne umiejętności i odbywać szkolenie. Dwie osoby są w stanie sprawniej rozwiązywać ewentualne problemy. Kwestie załadunku i rozładunku przebiegają sprawniej i szybciej kiedy są wykonywane przez dwie osoby. Zwiększa się także bezpieczeństwo jazdy, ładunku i samych kierowców. Minusem tego rozwiązania może być natomiast przeciążenie pracowników. Dzienne odpoczynki czasem wypadają w różnych momentach dnia, kiedy okoliczności mogą nie sprzyjać należytemu relaksowi. Stałe przebywanie przez całą dobę z drugą osobą, może również prowadzić do niepożądanych napięć.
Po więcej szczegółów zapraszamy na stronę: https://firetms.com/pl/blog/jazda-w-podwojnej-obsadzie-wszystko-co-musisz-wiedziec.
21 lutego 2025
Francuska firma specjalizująca się w systemach poboru opłat dla pojazdów ciężarowych prezentuje nową wersję urządzenia pokładowego - C’Moov, zgodną z [...]
23 stycznia 2025
Nowe laptopy Rockbook X540 G3 i Rockbook X550 G3 to solidne urządzenia o wysokiej wydajności, łączące potężne wnętrze z procesorami [...]
16 grudnia 2024
Etykiety logistyczne odgrywają kluczową rolę w nowoczesnym łańcuchu dostaw, zapewniając efektywność i precyzję na każdym etapie transportu towarów. Dzięki standaryzowanym [...]
21 listopada 2024
Dowiedz się, w jaki sposób innowacyjne technologie oraz dobrze zaprojektowana przestrzeń magazynowa z odpowiednim wyposażeniem poprawią wydajność Twojej firmy!
27 czerwca 2024
Po 50 latach od pierwszego skanowania kodu kreskowego nadchodzi druga rewolucja w handlu, napędzana przez konsumentów. Organizacja GS1 ogłasza globalny [...]
25 kwietnia 2024
Jak wybrać serwer dedykowany i do jakich zastosowań. Funkcje, możliwości i koszty hostingu dedykowanego.
25 kwietnia 2024
W dzisiejszym cyfrowym świecie, gdzie bezpieczeństwo danych stało się kluczowe dla każdej firmy, wybór odpowiedniego protokołu VPN może być zadaniem [...]
14 lutego 2024
Trudno zaprzeczyć, że podstawowym elementem każdego przedsiębiorstwa jest serwer. Urządzenie to pozwala na efektywne przetwarzanie, przechowywanie oraz udostępnianie danych, co [...]
5 lutego 2024
Obsługa wynajmu nieruchomości komercyjnych wiąże się z wytwarzaniem i przetwarzaniem ogromnej ilości papierowych dokumentów. Dla profesjonalistów z branży kluczowy jest [...]
13 listopada 2023
Skuteczne zarządzanie magazynem ma kluczowe znaczenie dla firm zajmujących się logistyką i dystrybucją. Efektywne operacje magazynowe mają wpływ na konkurencyjność, [...]
26 września 2023
Nowoczesne wyświetlacze to nieodzowna część szeroko pojętego transportu. Ułatwiają one mieszkańcom miast codzienne funkcjonowanie poprzez przekazywanie dynamicznych danych związanych z [...]
23 sierpnia 2023
Nowoczesne narzędzie do zarządzania czasem pracy kierowców oraz optymalizacji działań w firmach transportowych staje się niezastąpionym wsparciem w skutecznym prowadzeniu [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!