Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.

Rozwierające się nożyce popytu i podaży będą definiować rynek transportowy w IV kwartale 2025 r. Najnowszy raport Polskiego Instytutu Transportu Drogowego pokazuje, że europejski rynek drogowy wszedł w wakacyjny okres z rekordowym wzrostem liczby ofert frachtów, ale przy jednoczesnym spadku aktywności przewoźników.
To klasyczna recepta na wzrost cen, który – jak ostrzegają eksperci – dopiero przyspieszy jesienią.
Branża TSL od wielu miesięcy balansuje między presją kosztową a rosnącymi oczekiwaniami klientów. Wysokie ceny paliw, dodatkowe obciążenia związane z opłatami drogowymi czy rosnące wynagrodzenia kierowców sprawiają, że nawet chwilowe wahania popytu i podaży prowadzą do silnych turbulencji. Do tego dochodzi efekt kumulacji – po okresach względnej stabilizacji wiosną, lipiec przyniósł gwałtowne tąpnięcie dostępności ciężarówek na rynku spotowym.
Według raportu PITD, w lipcu 2025 r. na 15 z 18 kluczowych tras w Europie wzrosła liczba ofert ładunków, co w normalnych warunkach powinno oznaczać większą aktywność przewoźników. Tymczasem rzeczywistość okazała się odwrotna – na 13 z tych tras spadła liczba wyszukiwań frachtów, czyli faktycznych prób pozyskania ładunków przez firmy transportowe To drugi najgorszy wynik w 2025 r. Jedynie w styczniu zainteresowanie frachtami spadło na większej liczbie tras – aż na 15.
Dysproporcja szczególnie uderzyła w rynek niemiecko-niderlandzki. Tu, mimo wysypu ofert (+35% r/r w kierunku Niderlandy → Niemcy), liczba wyszukiwań spadła aż o 13%. To jasny sygnał, że moce przewozowe nie nadążały za rynkiem.
Konsekwencją takiego rozjazdu były stawki. W lipcu ceny frachtów na trasie Niderlandy → Niemcy wzrosły aż o 15,2% r/r, co czyni ją jedyną relacją z konsekwentnie dwucyfrowymi wzrostami przez trzy kolejne miesiące
Eksperci wskazują, że mamy do czynienia nie tylko z sezonową anomalią, lecz także z problemami strukturalnymi. Dlatego nie ma złudzeń co do kierunku zmian. – Uważam, że jesteśmy na równi pochyłej, która musi przełożyć się na znacznie głębszy kryzys w branży. Dotychczasowe dane pokazują, że nawet przy rosnących wolumenach przewozowych nie jesteśmy w stanie zapewnić odpowiedniej liczby ciężarówek. Spodziewam się w najbliższych miesiącach głębokiego braku zdolności przewozowych, co naturalnie wymusi dalsze wzrosty stawek i renegocjacje kontraktów – komentuje dla PITD, dr Paweł Trębicki, managing director Rhenus Road Freight – Central East Region.
Z kolei Jorge Lloret Peiró, CEO Monsala Business SLU, podkreśla, że obserwowane w wakacje wahania nie są oznaką stabilizacji, lecz dowodem, że rynek wciąż się nie odnalazł po pandemicznych i gospodarczych szokach. – Rynek transportowy nie odzyskał jeszcze pełnej równowagi i znajduje się w fazie dostosowawczej, w której przewoźnicy bardziej intensywnie konkurują o dostępny fracht. W lipcu widzieliśmy spadek liczby wyszukiwań przy jednoczesnym wzroście podaży ofert – to sytuacja, która pozwala załadowcom negocjować lepsze warunki, ale jednocześnie podważa stabilność całego systemu. Oczekuję, że koszty strukturalne – paliwa, opłaty drogowe i wynagrodzenia – nadal będą wywierać presję wzrostową na ceny – mówi w raporcie PITD prezes Monsala.
Dane z rynku spot to tylko przedsmak tego, co czeka branżę w IV kwartale. Jeśli już latem stawki rosły dwucyfrowo, a dostępność przewozów spadała, to w szczycie sezonu – przy wzmożonym popycie ze strony handlu i przemysłu – trudno będzie uniknąć renegocjacji umów kontraktowych. To szczególnie ważne w relacjach z krajami Europy Zachodniej, gdzie presja na koszty transportu jest największa.
Wiele wskazuje na to, że w najbliższych miesiącach rynek będzie testował granice możliwości przewoźników. Jesień zapowiada się jako czas ostrej gry negocjacyjnej, w której silniejszą pozycję będą mieć ci, którzy dysponują dostępem do stabilnej floty.
Sezon letni pokazał, że równowaga na europejskim rynku transportowym pozostaje iluzją. Dane o rosnącej podaży frachtów i jednoczesnym spadku aktywności przewoźników stanowią wyraźny sygnał ostrzegawczy dla całej branży. Jak podkreślają eksperci, to dopiero początek bardziej burzliwego okresu.
Pełną analizę wszystkich tras oraz prognozy na IV kwartał znaleźć można w raporcie Polskiego Instytutu Transportu Drogowego „Transport w Europie 2025. Trendy | Dane | Analizy”.
17 listopada 2025
CEVA Logistics wdrożyła nowe rozwiązanie w transporcie drogowym „Mass Balance” , potwierdzając zaangażowanie w dekarbonizację sektora i wspieranie klientów w [...]
29 października 2025
Actros L ProCabin, najnowszy model flagowej ciężarówki do transportu dalekobieżnego Mercedes-Benz Trucks, przynosi rozwiązania odpowiadające na dzisiejsze i przyszłe wyzwania [...]
23 października 2025
Przewoźnicy wykonujący transport międzynarodowy mogą odzyskać część kosztów zakupu tachografów II generacji. Ministerstwo Infrastruktury uruchomiło dopłaty w ramach programu KPO.
23 października 2025
Codzienne funkcjonowanie floty odbywa się w oparciu o wiele dokumentów. Protokoły wydania i zwrotu pojazdu, umowy, regulaminy czy instrukcje – [...]
16 października 2025
14 października 2025 r. w Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie Ministra Infrastruktury sprawie zasad udzielania pomocy de minimis na refinansowanie [...]
29 września 2025
Przewoźnicy drogowi nie powinni bagatelizować nadchodzących zmian związanych z wdrożeniem fazy 3 systemu Import Control System 2 (ICS2) pomimo, że [...]
23 września 2025
Cykliczna, bezpłatna konferencja „Spotkania Transportowe” już 9 października 2025 odwiedzi Katowice. To wyjątkowe wydarzenie skierowane do osób związanych z branżą [...]
4 września 2025
Cykliczna, bezpłatna konferencja „Spotkania Transportowe” już 16 września 2025 odwiedzi Poznań. To wyjątkowe wydarzenie skierowane do osób związanych z branżą [...]
28 sierpnia 2025
Choć tworzą podwaliny sektora, mikrofirmy z branży TSL z trudem wiążą koniec z końcem – taki obraz finansów przewoźników i [...]
19 sierpnia 2025
DKV Mobility wprowadza na rynek nowe urządzenie do poboru opłat w standardzie 4G. To odpowiedź firmy na zapowiedziane wyłączanie sieci [...]
6 sierpnia 2025
Projekt rozporządzenia przewiduje, że w ramach pomocy de minimis przedsiębiorca otrzyma zwrot części lub całości wydatków poniesionych na wyposażenie pojazdu [...]
5 sierpnia 2025
Firma logistyczna DACHSER poszerza flotę o kolejne elektryczne ciężarówki marki Mercedes-Benz Trucks. Z fabryki w Wörth am Rhein do siedziby [...]

13 listopada 2025
23 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!