#ad

Dostawy akumulatorów do pojazdów elektrycznych – perspektywa 2030

Dostawy akumulatorów do pojazdów elektrycznych – perspektywa 2030

Kraje azjatyckie mają około 3/4 zdolności produkcyjnych ogniw baterii. Według raportu „Analiza łańcucha dostaw akumulatorów pojazdów elektrycznych”, opublikowanego przez Automotive from Ultima Media we współpracy z operatorem logistycznym Gefco, w 2030 roku zdolności produkcyjne Azji wyniosą nieco ponad 55%, podczas gdy Europa i Ameryka Północna zajmą według prognoz odpowiednio 33,25% i 9,8% rynku.

Rosnąca popularność pojazdów elektrycznych powoduje, że znaczenie miejsc produkcji akumulatorów oraz tworzenie łańcuchów dostaw rosną na znaczeniu. Logistyka i koszty dostaw odgrywają kluczową rolę, ponieważ akumulatory są ciężkie, kosztowne i skomplikowane w transporcie jako towar niebezpieczny.

 

Łańcuch dostaw narażony na zakłócenia

Pandemia uwidoczniła słabą stronę zakupów z jednego źródła, filozofii szczupłych zapasów i nadmiernego polegania na ograniczonych bazach dostaw. Trudności potęgują braki na rynku półprzewodników. Ryzyko skoku cen akumulatorów podnoszą tzw. wąskie gardła w dostawach litu oraz innych surowców. Wreszcie, im dalej od źródła dostaw, tym większe ryzyko utraty widoczności przepływów. Takie problemy z dostawami mogą prowadzić do spadków sprzedaży, dodatkowych kosztów i niższych zysków producentów.

 

Szukając w Europie: rzeczywistość w ruchu

Jak czytamy w raporcie Automotive from Ultima Media, opublikowanym we współpracy z Gefco, szacunkowa wartość kompletnego, europejskiego łańcucha dostaw baterii, od surowców po recykling, to nawet 250 miliardów euro rocznie i 4 miliony miejsc pracy w całej Unii Europejskiej. Opracowywanie i rozwój akumulatorów jest szczególnie ważne dla państw unijnych w kontekście ograniczania wpływu motoryzacji na środowisko i podnoszenia konkurencyjności sektora motoryzacyjnego.

W 2019 roku Komisja Europejska przedstawiła raport dotyczący strategicznego planu działania na rynku baterii. Strategiczny plan jest oparty na sześciu filarach:

– zapewnienia zrównoważonych dostaw surowców,

– wspierania europejskich projektów dotyczących baterii,

– wzmocnienia czołowej pozycji w przemyśle poprzez zintensyfikowane wsparcie UE w zakresie badań i innowacji,

– rozwijania i wzmacniania wysoko wykwalifikowanej siły roboczej,

– wspierania wymogu bezpiecznej i zrównoważonej produkcji baterii, jako czynnika stymulującego konkurencyjność UE,

– zapewnienia spójności z szerszymi ramami regulacyjnymi.

Specjaliści Gefco podkreślają, że logistyka baterii do pojazdów elektrycznych jest przykładem wzorcowego łańcucha dostaw. Opiera się bowiem na poszerzającym się zasięgu geograficznym źródeł zaopatrzenia i zróżnicowanym czasie dostawy, co sprawia, że jest bardzo wymagającym zadaniem. Poza tym operatorzy logistyczni, tacy jak Gefco, którzy specjalizują się w obsłudze branży motoryzacyjnej, muszą podejmować szereg dodatkowych działań i inwestycji, aby przygotować się do nowej sytuacji. Na przykład, pod koniec 2021 roku, Gefco poinformowało o bliskim ukończenia projekcie instalacji 290 stacji ładowania pojazdów elektrycznych (EV) na placach składowych w wielu krajach Europy.

 

U nas, czyli niezależnie

W grudniu 2020 r. Komisja Europejska ustaliła listę ekologicznych kryteriów, które będą musiały spełniać importowane baterie, począwszy od zrównoważenia produkcji surowców po energię używaną w produkcji. Do 2023 roku zasady nie ulegną zmianie. W latach 2024 do 2027 kluczowe elementy baterii, takie jak katody, anody oraz chemikalia, muszą pochodzić z UE. Celem wyznaczonym na 2027 rok jest pełne zaopatrzenie w Europie, odporne i niezależne od dostaw z zewnątrz. Plan zakłada budowę nowych fabryk akumulatorów do pojazdów elektrycznych, aby docelowo w 2030 roku funkcjonowało 37 podmiotów produkcyjnych o mocy 950 GWh. Nawet jeśli wówczas udział Azji w rynku zmniejszy się do 56,95%, ten kontynent pozostanie liderem na rynku akumulatorów dla pojazdów elektrycznych.

Jak pokazują statystyki, popyt na pojazdy elektryczne w Europie sukcesywnie rośnie. Według danych Licznika Elektromobilności, liczba osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym sprzedanych w 2021 roku w Polsce wzrosła o 93% (r/r). Z kolei na świecie w 2021 roku samochody elektryczne stanowiły już 6,3% sprzedaży, co oznacza trzykrotny wzrost w porównaniu do 2019 roku.

Z tej samej kategorii

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!