Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Pesa dostarczy firmie Cargounit elektryczne lokomotywy z silnikiem dojazdowym wraz z opcją na dostawę kolejnych 20 lokomotyw. Pierwszych 20 lokomotyw Gama Marathon ma trafić do odbiorcy do końca grudnia przyszłego roku.
Cargounit ma flotę prawie 200 lokomotyw. Teraz podpisała umowę zakładającą dostawę dziesięciu pojazdów, z opcją na dostawę 20 kolejnych lokomotyw.
– Wybraliśmy lokomotywy z modułem dojazdowym z firmy Pesa ponieważ idealnie wpisują się w potrzeby naszych klientów. Jedna lokomotywa, którą można prowadzić składy w trakcji elektrycznej, a później przy użyciu tej samej lokomotywy wykonywać prace manewrowe w portach czy terminalach, to rozwiązanie nie tylko redukujące koszty, ale także pozwalające oszczędzić czas i zwiększyć efektywność przewozów – powiedział Łukasz Boroń, prezes spółki Cargounit.
Gama Marathon to lokomotywa elektryczna z modułem dojazdowym. Napędzany dodatkowym, nowoczesnym i ekologicznym silnikiem agregat prądotwórczy umożliwia poruszanie się̨ lokomotywy na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Ten użytkowany i doceniany przez przewoźników dodatkowy napęd, przeznaczony głównie do prac manewrowych, umożliwia prowadzenie składu towarowego o masie 3200 ton na wzniesieniu sięgającym 7 promili. Jest także przydatny w sytuacjach awaryjnych, pozwalając doprowadzić pociąg do celu pomimo nagłego zaniku napięcia w sieci.
– Gama Marathon 111Ed30 to najnowsza wersja naszych lokomotyw manewrowych z silnikiem dojazdowym. Zastosowaliśmy w nich nowy, ekologiczny silnik spalinowy, jednocześnie zwiększając moc agregatu względem naszych wcześniejszych realizacji – podkreślił Piotr Rościszewski, kierownik sprzedaży rynku lokomotyw i wagonów firmy Pesa Bydgoszcz.
Wśród nowych pojazdów oferowanych przez Pesę znajdą się lokomotywy: wielosystemowa (3kV/15kV/25 kV, 200 km/h, multisystem), dwunapędowa (3kV/25 kV,160 km/h, dual mode stageV) i lokomotywy elektryczne z silnikiem dojazdowym (3 kV/25kV, 160 km/h, last mile, stage V). Pesa rozwija również projekt manewrowej lokomotywy wodorowej, poza SM42-6Dn pracuje również nad nową lokomotywą zasilaną z ogniw wodorowych, która ma być odpowiedzią na zapotrzebowanie zgłaszane przez przewoźników towarowych i intermodalnych, operujących między innymi w dążących do bezemisyjności „zielonych portach” i terminalach intermodalnych.
Strategia firmy Cargounit zakłada rozwój w krajach Trójmorza poprzez oferowanie przewoźnikom kolejowym nowoczesnych lokomotyw elektrycznych w odpowiedzi na wzrost zapotrzebowania wynikający ze wzrostu przewozów kolejowych jak i potrzebę wymiany użytkowanych lokomotyw na nowoczesne.
– Decyzję o wyborze platformy Gama Marathon od Pesy Bydgoszcz podjęliśmy po gruntownej analizie potrzeb naszych klientów oraz dostępnych na rynku lokomotyw z homologacją na polskim rynku. Lokomotywy Gama Marathon znalazły uznanie wśród przewoźników kolejowych obecnych na polskim rynku za sprawą mocnego modułu dojazdowego, pozwalającego na wyeliminowanie konieczności korzystania z dodatkowej lokomotywy spalinowej do prac manewrowych. Dodatkowym czynnikiem, który przesądził o wyborze lokomotyw elektrycznych produkowanych przez Pesę była szybkość dostawy. Nowe Gamy Marathon w ramach podpisanej właśnie umowy mają trafić do nas już w lutym przyszłego roku, zaś łącznie 20 lokomotyw Gama Marathon może trafić do naszych klientów do końca grudnia 2023 roku – stwierdził Łukasz Boroń prezes zarządu Cargounitu.
4 kwietnia 2025
Tylko w 2024 roku doszło na polskiej kolei do niemal 200 tzw. zdarzeń SPAD, czyli najczęściej przejechania przez pociąg sygnału [...]
3 kwietnia 2025
Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) i rząd Ukrainy uzgodnili przekazanie 50 mln euro ze środków EBI na rzecz Ukrzaliznyci – państwowego [...]
2 kwietnia 2025
W ofercie sieci logistyki kontenerowej Contargo pojawią się od końca sierpnia 2025 roku dwa nowe połączenia kolejowe: DDS - Duisburg [...]
21 stycznia 2025
Polski przewoźnik kolejowy z Torunia uruchomił regularne połączenie intermodalne, które umożliwia bezpośrednie przewozy z Ukrainy i Polski do Holandii. Pociągi [...]
21 stycznia 2025
Współczesna logistyka wymaga elastyczności i skuteczności. Transport kombinowany, łączący różne rodzaje środków transportu, to jedno z najefektywniejszych rozwiązań dla firm [...]
16 grudnia 2024
Zamówione lokomotywy charakteryzują się wielosystemowością oraz wysoką wydajnością operacyjną, niezawodnością i efektywnością energetyczną. Ich nadwozia powstaną w zakładzie Alstom we [...]
9 października 2024
Schavemaker Intermodal uruchomił piąte połączenie tygodniowo na trasie Kąty Wrocławskie - Moerdijk (Holandia), co znacznie zwiększa elastyczność i wydajność usługi. [...]
28 sierpnia 2024
CEVA Logistics rozwija usługi intermodalne, wprowadzając ponad 40 nowych naczep intermodalnych P400 mega huckepack do realizacji dostaw na trasie Polska-Czechy-Francja.
23 sierpnia 2024
Czy kolejowy transport intermodalny jest lepszą alternatywą dla pomysłów na szerokie dopuszczenie do ruchu po europejskich drogach dłuższych i cięższych [...]
26 stycznia 2024
Przewóz towarów wcale nie musi odbywać się za pomocą jednego środka transportu. Łączenie kilku z nich pod postacią transportu multi- [...]
18 września 2023
ORLEN konsekwentnie rozwija technologię wodorową w transporcie. Koncern zakupił od spółki PESA Bydgoszcz pierwszą w Polsce lokomotywę, wykorzystującą napęd wodorowy. [...]
6 września 2023
Testy technologii MagRail, przeprowadzone przez Nevomo potwierdziły, że pojazdy szynowe mogą poruszać się po istniejącej infrastrukturze kolejowej bez tarcia, wykorzystując [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!