Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Już niemal 70 lat minęło od chwili, gdy po raz pierwszy użyto terminu sztuczna inteligencja. Jednak dopiero ostatnie lata przyniosły prawdziwą rewolucję w tej dziedzinie. Z narzędzia tego coraz odważniej korzystają zarówno największe korporacje, jak i mniejsze przedsiębiorstwa. Autorzy nowego raportu EFL zbadali popularność AI w polskim biznesie oraz jej zastosowanie w konkretnych branżach.
Autorzy nowego raportu EFL zbadali popularność AI w polskim biznesie oraz jej zastosowanie w konkretnych branżach.
Od sztucznej inteligencji nie ma odwrotu, co potwierdza wzrost zainteresowania nią w polskich firmach. W 2024 r. odsetek przedsiębiorstw wykorzystujących technologie AI wzrósł z 3,7% do 5,9%. Jednak wśród dużych firm używała ich już co dziesiąta. Zainteresowanie w 2024 r. wyraźnie wzrosło także w sektorze MŚP.
Aby skutecznie analizować to zjawisko, EFL opracował nowe narzędzie o nazwie Barometr AI. Jego pierwszy odczyt wskazuje, że MŚP w pierwszym półroczu 2025 r. widzą bardzo dobre perspektywy rozwoju projektów, które wykorzystują sztuczną inteligencję w swoich strukturach.
Sztuczna inteligencja może być silnym impulsem do rozwoju – zarówno dla pojedynczych firm różnej wielkości, jak i całych branż. Już teraz przyspiesza obsługę klienta dzięki chatbotom, wspiera pracowników w codziennych zadaniach oraz usprawnia rekrutację i zarządzanie kadrami. Z kolei w finansach pomaga analizować dokumenty, wykrywać błędy i prognozować przepływy pieniężne, co ułatwia planowanie budżetu i strategii firmy.
Mimo tych wszystkich udogodnień sztuczna inteligencja może rodzić pewne wątpliwości przedsiębiorców. To nie tylko lęk przed nieznanym, lecz także kwestia przestrzegania praw autorskich, bezpieczeństwa przetwarzania danych czy ryzyka generowania błędnych treści. Istotne bariery dla wdrożenia AI w firmach to też między innymi: brak zasobów ludzkich i odpowiedniej wiedzy, zbyt wysokie koszty czy niekompatybilność z posiadanym sprzętem, oprogramowaniem lub systemami. – Sztuczna inteligencja dynamicznie zmienia sposób funkcjonowania firm, optymalizując procesy i umożliwiając lepsze decyzje biznesowe. Jej potencjał w automatyzacji, analizie danych i personalizacji usług jest ogromny, ale niesie też wyzwania związane z etyką i bezpieczeństwem. Kluczowe będzie strategiczne podejście do wdrożeń AI, szczególnie w organizacjach regulowanych, gdzie konieczne jest pogodzenie innowacji z normami prawnymi i korporacyjnymi – mówi Adam Mioduszewski, kierownik Zespołu Projektowania Innowacji w EFL.
Według danych GUS w 2024 r. po technologie oparte na AI najczęściej sięgano w procesach związanych z marketingiem i sprzedażą. Potwierdza to badanie Polskiego Instytutu Ekonomicznego, w którym sektor handlu (zaraz po usługach) wykazał najmniejszy sceptycyzm wobec sztucznej inteligencji. Wszechstronne zastosowanie AI w tej branży dotyczy m.in. przewidywania decyzji klientów, kształtowania cen w czasie rzeczywistym, tworzenia spersonalizowanych ofert czy raportowania. Z kolei dla marketingowców potężnym narzędziem stała się generatywna sztuczna inteligencja.
Na przeciwnym biegunie znalazła się branża logistyczna, która według GUS najrzadziej wykorzystywała sztuczną inteligencję. Chociaż AI nie zastąpi kierowców zawodowych (których w Polsce brakuje ok. 120 tys.), a autonomiczne ciężarówki to jeszcze odległa przyszłość, to możliwości jej zastosowania w logistyce są bardzo szerokie. Przykładowo pomaga planować łańcuch dostaw, prognozować popyt i lepiej zarządzać zapasami, a w transporcie umożliwia optymalizację tras na podstawie różnych czynników.
20 maja 2025
Wprowadzenie dyrektywy CSRD zobowiązało tysiące firm do raportowania w zakresie zrównoważonego rozwoju, co podkreśla rosnącą potrzebę transparentnych i przyjaznych dla [...]
25 kwietnia 2025
Chaotyczna polityka celna administracji Donalda Trumpa, polegająca na zapowiadaniu, wprowadzaniu, a potem zawieszaniu ceł na różne sektory działalności i kraje, [...]
18 kwietnia 2025
Kilkudziesięcioprocentowe cła nałożone przez administrację Donalda Trumpa na towary z Unii Europejskiej czy Chin mogą wywołać istotne turbulencje w polskiej [...]
13 lutego 2025
Z początkiem roku, 1 stycznia, Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji [...]
12 lutego 2025
Tylko 3% dużych i średnich firm produkcyjnych i dystrybucyjnych deklaruje obniżenie cen swoich towarów i usług w tym roku, a [...]
10 lutego 2025
Przedstawiciele branży TSL są zaniepokojeni nowelizacją tzw. małej ustawy sankcyjnej. Eksperci mają poważne zastrzeżenia, które dotyczą jej zgodności z obecnymi [...]
10 lutego 2025
Firmy z sektora Transportu, Spedycji i Logistyki (TSL) od początku 2025 roku stają przed sporymi wyzwaniami. Już pod koniec minionych [...]
7 lutego 2025
Planujesz konferencję, która zainspiruje uczestników i zapewni niezapomniane wrażenia? Nadmorskie lokalizacje łączą profesjonalizm z unikalnym klimatem, oferując nowoczesne obiekty, malownicze [...]
3 lutego 2025
W 2025 roku decydujący będzie rozwój sytuacji na Bliskim Wschodzie, a także polityka celna nowej administracji Stanów Zjednoczonych. Choć firmy [...]
24 stycznia 2025
Produkcja sprzętu elektrycznego wiąże się z koniecznością spełnienia wymogów prawnych, które obowiązują na terenie naszego kraju. Należą do nich Ustawa [...]
24 stycznia 2025
Jedną z kluczowych kwestii w przypadku prowadzenia firmy jest czystość i higiena. Chodzi jednak nie tylko o estetykę, ale także [...]
20 stycznia 2025
Współczesny świat biznesu wymaga szybkiej i efektywnej komunikacji. Jednym z najbardziej wszechstronnych i dostępnych narzędzi, które spełniają te potrzeby, jest [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!