Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.

Transport wymaga pojazdów dopasowanych do konkretnych potrzeb – to podstawowe założenie dotyczy także elektromobilności. Dlatego elektryczne ciężarówki Mercedes-Benz Trucks: eActros 400 i dalekobieżny eActros 600 są dostępne w tylu wariantach, by już teraz zapewnić odpowiednie rozwiązanie dla niemal każdego zadania.
Od momentu debiutu w 2023 roku na polskim rynku elektrycznych pojazdów ciężarowych Mercedes-Benz Trucks priorytetem firmy było jak najlepsze dostosowanie ich do konkretnych, realnych zadań transportowych. Stąd jako pierwsze pojawiły się rozwiązania dla dystrybucji lokalnej oparte między innymi na eActrosie 400, a w kolejnym kroku pierwszy elektryczny ciągnik dalekobieżny eActros 600. Obydwa pojazdy udowodniły już w licznych testach przeprowadzonych przez polskich klientów swoją skuteczność, niezawodność i efektywność w realizowaniu zleceń, obalając wiele mitów dotyczących elektromobilności oraz rozwiewając wątpliwości co do ich zastosowań w naszej rzeczywistości.
eActros powstał przede wszystkim z myślą o branży dystrybucyjnej. Dziś pojazd ten jest dostępny w kilku wariantach zabudowy, spełniając potrzeby firm, które operują na stałych, powtarzalnych trasach, gdzie samochody po wykonaniu zadania powracają do bazy. Pakiety akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych o łącznej zainstalowanej pojemności 414 kWh zapewniają realny zasięg rzędu 360 km w zależności od warunków atmosferycznych, drogowych oraz oczywiście obciążenia pojazdu itp. Co istotne eActros 400 dzięki mniejszej masie oferuje wyższą ładowność. Z najnowszą, aerodynamiczną kabiną ProCabin pojazd jest dostępny w dwóch wariantach: jako ciągnik, podwozie oraz podwozie z przyczepą. Z kolei ze sprawdzoną kabiną typu typu L o szerokości 2,30 m – ClassicSpace lub StreamSpace – można go skonfigurować jako podwozie skrzyniowe w czterech wariantach rozstawu osi dla opcji dwuosiowej oraz aż sześciu dla wersji trzyosiowej. Niezależnie od wyboru kabiny jest ona wyposażona w najnowocześniejszy interaktywny Multimedia Cockpit 2. W zależności od potrzeb można też wybrać albo udoskonalony bezlusterkowy system MirrorCam, albo tradycyjne lusterka. Wszystko to sprawia, że pojazd stanowi doskonałe, wydajne narzędzie do dystrybucji lokalnej, np. dostaw z magazynu do sklepu, zarówno na trasach szybkiego ruchu, jak i obejmujących strefy miejskie, gdzie zużycie energii może być mniejsze dzięki systemowi rekuperacji.
Pierwszy dalekobieżny ciągnik z napędem bateryjnym Mercedes-Benz Trucks, eActros 600 to naturalna konsekwencja rozwoju strategii elektromobilności dla transportu Daimler Truck. Innowacyjna konstrukcja debiutowała w 2023 i była jednym z najbardziej oczekiwanych modeli przez branżę transportu międzynarodowego. Rok później podczas targów IAA w Hanowerze pojazd ten otrzymał najbardziej prestiżowy tytuł International Truck of the Year 2025. Zastosowane w nim trzy pakiety akumulatorowe LFP o łącznej pojemności 621 kWh umożliwiają pokonanie 40-tonowym zestawem 500 km bez konieczności ładowania. Dla kierowcy oznacza to, że zachowując zgodny z przepisami rytm pracy, może przejechać nim w ciągu dnia trasę liczącą ponad 1000 km, korzystając z już dostępnych stacji ładowania. Co ważniejsze, potencjał ten w pełni potwierdziły liczne testy, w tym największy test drogowy w historii Daimler Truck – przeprowadzony w zróżnicowanym terenie i warunkach klimatycznych, przez 22 kraje Europy, od najdalej wysuniętego na północ Przylądka Północnego po hiszpańską Tarifę. Udział w nim wzięły dwa zestawy, każdy o masie 40 ton, a testujący korzystali wyłącznie z publicznych stacji ładowania. Średnie zużycie energii wyniosło 103 kWh/100 km, co oznacza, że eActrosy 600 w odpowiednich warunkach mogłyby istotnie przekroczyć zakładany zasięg 500 km – także dzięki niezwykle wydajnemu systemowi rekuperacji, który pozwolił odzyskać ok. 25 proc. energii. Ładowanie trwa za pomocą gniazda CCS2 trwa ok. 70 min., w przypadku gniazda MCS do naładowania pojazdu wystarczy zaledwie 30 min. Po premierze modelu w Polsce licznym testom w kolejnych miesiącach poddali go także polscy klienci, potwierdzając wydajność napędu elektrycznego eActrosa 600 na własnych trasach.
eActros 600, podobnie jak jego mniejszy brat, również jest dziś dostępny w kilku wariantach. Wybór dotyczy m.in. kabiny – dostępny jest w wersji z aerodynamiczną ProCabin (Stream, Big oraz Giga), jak i ze sprawdzoną kabiną typu L, ClassicSpace i StreamSpace. W wariancie ProCabin eActros 600 może być ciągnikiem dwu- lub trzyosiowym, a także podwoziem oraz podwoziem z przyczepą. Z kolei w wersji ze sprawdzoną kabiną możliwe jest również zamówienie podwozia skrzyniowego lub podwozia skrzyniowego z przyczepą. Niezależnie od wyboru kabiny, podobnie jak w przypadku eActrosa 400 kierowca może się cieszyć nowoczesnym i komfortowym wnętrzem z Multimedia Cockpit 2.
eActros 400 i eActros 600 to dziś rozwiązania dopracowane w najmniejszych szczegółach, przekonujące do siebie coraz większą liczbę przewoźników, czemu sprzyja również rosnąca infrastruktura i dopłaty państwowe. Różnorodność wersji pozwala dopasować elektryczny pojazd do własnej działalności, a w wyborze wariantu i decyzji o wprowadzeniu lokalnie zeroemisyjnego eActrosa do swojej floty pomocny może być także dostępny na stronie internetowej mercedes-benz-trucks.com kalkulator, pozwalający orientacyjnie określić zasięg w zależności od wybranych parametrów transportowych. Zalety elektrycznych ciężarówek coraz bardziej doceniają również kierowcy – ich cichą pracę, dużą dynamikę, bezpieczeństwo i komfort. To wszystko sprawia, że pojazdy ciężarowe Mercedes-Benz Trucks z napędem bateryjnym mają zielone światło, by kształtować zeroemisyjną przyszłość transportu.
17 listopada 2025
CEVA Logistics wdrożyła nowe rozwiązanie w transporcie drogowym „Mass Balance” , potwierdzając zaangażowanie w dekarbonizację sektora i wspieranie klientów w [...]
29 października 2025
Actros L ProCabin, najnowszy model flagowej ciężarówki do transportu dalekobieżnego Mercedes-Benz Trucks, przynosi rozwiązania odpowiadające na dzisiejsze i przyszłe wyzwania [...]
23 października 2025
Przewoźnicy wykonujący transport międzynarodowy mogą odzyskać część kosztów zakupu tachografów II generacji. Ministerstwo Infrastruktury uruchomiło dopłaty w ramach programu KPO.
23 października 2025
Codzienne funkcjonowanie floty odbywa się w oparciu o wiele dokumentów. Protokoły wydania i zwrotu pojazdu, umowy, regulaminy czy instrukcje – [...]
16 października 2025
14 października 2025 r. w Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie Ministra Infrastruktury sprawie zasad udzielania pomocy de minimis na refinansowanie [...]
29 września 2025
Przewoźnicy drogowi nie powinni bagatelizować nadchodzących zmian związanych z wdrożeniem fazy 3 systemu Import Control System 2 (ICS2) pomimo, że [...]
24 września 2025
Rozwierające się nożyce popytu i podaży będą definiować rynek transportowy w IV kwartale 2025 r. Najnowszy raport Polskiego Instytutu Transportu [...]
23 września 2025
Cykliczna, bezpłatna konferencja „Spotkania Transportowe” już 9 października 2025 odwiedzi Katowice. To wyjątkowe wydarzenie skierowane do osób związanych z branżą [...]
4 września 2025
Cykliczna, bezpłatna konferencja „Spotkania Transportowe” już 16 września 2025 odwiedzi Poznań. To wyjątkowe wydarzenie skierowane do osób związanych z branżą [...]
28 sierpnia 2025
Choć tworzą podwaliny sektora, mikrofirmy z branży TSL z trudem wiążą koniec z końcem – taki obraz finansów przewoźników i [...]
19 sierpnia 2025
DKV Mobility wprowadza na rynek nowe urządzenie do poboru opłat w standardzie 4G. To odpowiedź firmy na zapowiedziane wyłączanie sieci [...]
6 sierpnia 2025
Projekt rozporządzenia przewiduje, że w ramach pomocy de minimis przedsiębiorca otrzyma zwrot części lub całości wydatków poniesionych na wyposażenie pojazdu [...]

19 listopada 2025

29 października 2025
23 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!