Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Operator logistyczny intensyfikuje działania w regionie Maghrebu, rozwijając infrastrukturę i umacniając połączenia pomiędzy Afryką Północną a Europą.
Firma inwestuje w nowoczesne obiekty magazynowe, w pełni zdigitalizowane procesy i nowe linie transportowe, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie przemysłu i handlu na krótsze, niezawodne oraz przejrzyste łańcuchy dostaw.
Przemysł i handel detaliczny coraz częściej przenoszą produkcję bliżej rynków zbytu. Maghreb – zwłaszcza Maroko i Tunezja – staje się naturalnym wyborem dzięki konkurencyjnym warunkom produkcji, rozwiniętemu sektorowi przemysłowemu i bliskości Europy. – Dzięki codziennym połączeniom, pełnej integracji z europejską siecią oraz nowoczesnym platformom obsługi możemy zapewnić klientom niezawodne rozwiązania logistyczne w regionie Maghrebu – podkreśla Alexander Tonn, COO Road Logistics w DACHSER.
Centralnym punktem regionu jest port Tanger Med – uruchomiony w 2007 roku, a dziś największe centrum logistyczne w tej części świata. Stanowi kluczowe ogniwo łączące Maghreb z 186 portami na całym globie. Każdego roku obsługuje ponad 9 mln kontenerów, 700 tys. ciężarówek oraz milion pojazdów przeznaczonych na eksport. – Początkowo Tanger Med był dla nas bramą do Europy, dziś staje się również bramą do Afryki. To doskonała baza dla firm europejskich i globalnych, które planują ekspansję na ten kontynent – wyjaśnia M’hamed Chraibi, Regional Managing Director Maghreb & Türkiye w DACHSER.
DACHSER dostrzegł potencjał regionu już wiele lat temu. W Maroku działa od 1984 r., a w 2003 r. otworzył pierwszą siedzibę w Tangerze. W 2021 roku firma logistyczna uruchomiła nowoczesny magazyn w Tanger Med Hub (5500 m² powierzchni, ponad 7000 miejsc paletowych), zastępując wysłużony obiekt w Casablance. Bliskość portu oraz możliwość realizacji usług etykietowania i kompletacji na miejscu zapewniają klientom przewagę kosztową i czasową.
W odpowiedzi na rosnące potrzeby rynku DACHSER planuje kolejne inwestycje. W Tanger Automotive City powstaje nowoczesny kampus logistyczny o powierzchni 75 000 m², którego otwarcie zaplanowano na czerwiec 2026 r. Kompleks będzie łączył transport drogowy, lotniczy i morski z usługami magazynowymi i celnymi. W pierwszym etapie powstanie magazyn o powierzchni 20 000 m² z własnym magazynem celnym. Obiekt zostanie certyfikowany zgodnie z międzynarodowymi normami zrównoważonego rozwoju – wyposażony m.in. w panele fotowoltaiczne oraz systemy odzysku i ponownego wykorzystania wody.
Równolegle DACHSER rozwija infrastrukturę magazynową w innych częściach kraju. Nowy magazyn celny w Marrakeszu, uzupełniający istniejące obiekty w Mohammedia i Tangerze, dodatkowo usprawni procesy importowe i eksportowe.
Procesy operacyjne DACHSER w Maroku są w pełni zdigitalizowane, a status AEO (Upoważnionego Przedsiębiorcy) znacząco ułatwia odprawy celne. Wdrożenie systemów Domino i Othello zapewnia płynne połączenie z europejską siecią i jednolite standardy jakości, które zostaną wkrótce rozszerzone również na Tunezję.
Kluczowym elementem strategii jest także rozwój połączeń transportowych. W 2023 roku DACHSER uruchomił codzienne połączenia ze Strasburga do Maroka. A od 2024 roku bezpośrednie linie drobnicowe łączą także Strasburg i Ungerhausen w Niemczech z tunezyjskim portem Radès i Bennane w regionie Monastir. – Zbudowaliśmy stabilny most między kontynentami. Koncentrujemy się na obsłudze branż motoryzacyjnej, tekstylnej, lotniczej i detalicznej, zapewniając niezawodne transporty FTL, LTL oraz drobnicowe – mówi Chraibi.
Inwestycje w infrastrukturę i cyfryzację są elementem szeroko zakrojonej, długoterminowej strategii DACHSER, której celem jest stworzenie jeszcze bardziej wydajnej, odpornej sieci logistycznej łączącej Europę z Afryką Północną i Bliskim Wschodem. Firma koncentruje się na kilku kluczowych obszarach: rozbudowie nowoczesnych magazynów i terminali tranzytowych, zwiększaniu częstotliwości połączeń drogowych i morskich, wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań cyfrowych oraz rozwijaniu lokalnych zespołów. – Nasz nowy obiekt w Tangerze pozwoli nam jeszcze lepiej wspierać działania klientów w zakresie nearshoringu i integracji łańcuchów dostaw – zaznaczył Burkhard Eling, CEO DACHSER, podczas ceremonii wmurowania kamienia węgielnego pod kampus w Tanger Automotive City.
Jak podkreśla Chraibi, rozwój ten ma charakter zrównoważony i obejmuje także odpowiedzialne planowanie zatrudnienia, co wzmacnia lokalny rynek pracy. – Planujemy dalsze zwiększanie przepustowości, rozbudowę sieci lokalizacji i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań, które pozwolą nam stale wyprzedzać potrzeby rynku. Naszym celem jest stworzenie ekosystemu logistycznego, który nie tylko odpowiada na bieżące wymagania klientów, lecz także daje im pewność planowania w dynamicznie zmieniających się realiach gospodarczych – dodaje.
Dzięki temu DACHSER umacnia swoją pozycję jako partner strategiczny dla firm rozwijających produkcję i dystrybucję w Maghrebie, zapewniając im jednocześnie stabilny dostęp do rynków europejskich i globalnych.
9 września 2025
Frigo Logistics, wiodący w Polsce operator logistyczny specjalizujący się w obsłudze produktów wymagających kontrolowanej temperatury i ogólnopolska sieć sklepów Stokrotka [...]
3 września 2025
Logistyka produktów świeżych, takich jak owoce, warzywa, mięso czy ryby, jest jednym z najbardziej wymagających obszarów łańcucha dostaw. Różnica 2°C [...]
1 września 2025
Nagłe przerwy w dostawie prądu – od krótkotrwałych zakłóceń po wielogodzinne blackouty – potrafią sparaliżować miasta, kluczowe sektory gospodarki i [...]
1 września 2025
Rosnące wymagania klientów, zmienność popytu i presja na coraz krótsze terminy dostaw sprawiają, że logistyka kontraktowa nie jest już opcją, [...]
26 sierpnia 2025
Rohlig SUUS Logistics realizując dla Grupy Kęty S.A. codzienne dostawy profili aluminiowych pomiędzy zakładami produkcyjnymi w Kętach oraz Bielsku-Białej wykorzysta [...]
25 sierpnia 2025
Europa importuje większość kluczowych surowców chemicznych spoza własnych granic. Wynika to z niższych kosztów produkcji oraz dostępności komponentów w Azji i [...]
22 sierpnia 2025
Christian Böttcher objął stanowisko dyrektora operacyjnego (COO) Air & Ocean z dniem 1 sierpnia 2025 r. Zastąpił on Ivo Arisa, [...]
21 sierpnia 2025
Lufthansa Cargo i Shein podpisali Memorandum o Współpracy w zakresie inicjatyw na rzecz bardziej zrównoważonego transportu lotniczego, które obejmuje program [...]
20 sierpnia 2025
Ścisła współpraca i strategiczne relacje partnerskie z klientami zapewniły FM Logistic solidne wyniki za rok obrotowy kończący się 31 marca [...]
18 sierpnia 2025
Transformacja pokoleniowa, autonomizacja procesów, pełna cyfryzacja, zielona gospodarka oraz odporność łańcuchów dostaw – to pięć kierunków, które mogą decydować o [...]
14 sierpnia 2025
Dzięki 44 samolotom towarowym, 13 czarterom i 311 lotom pasażerskim Emirates SkyCargo wzmacnia korytarze przewozu ładunków i oferuje tygodniowo 21 [...]
29 lipca 2025
CEVA Logistics, globalny lider logistyki 3PL, zwiększa zaangażowanie w przygotowanie dedykowanych i innowacyjnych rozwiązań, które mają być wsparciem dla zrównoważonych [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!