Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Przewozy drobnicowe LTL (Less Truck Load) stanowią jedną czwartą transportów towarowych na rynku europejskim. O tajemnicy sukcesu transportu drobnicowego i niuansach jego realizacji opowiada kierownik działu transportu drobnicowego w AsstrA, Justas Cibulskas.
Przewozy drobnicowe LTL (Less Truck Load) stanowią jedną czwartą transportów towarowych na rynku europejskim. O tajemnicy sukcesu transportu drobnicowego i niuansach jego realizacji opowiada kierownik działu transportu drobnicowego w AsstrA, Justas Cibulskas.
– Justas, zacznijmy od podstaw: jaka jest minimalna i maksymalna waga towarów przewożonych transportem
drobnicowym?
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom Klientów AsstrA, przewozy LTL obejmują transport ładunków począwszy od koperty, a skończywszy na ładunku o wadze 21 ton. Należy zwrócić uwagę, że w krajach UE i WNP sytuacja wygląda nieco inaczej. W Unii Europejskiej maksymalna łączna masa ładunku drobnicowego wynosi 24 tony, w krajach WNP – 21 ton. Na przykład, mając główny ładunek o wadze 21 ton w Polsce, możliwe jest załadowanie kolejnych 3 ton towarów. W Rosji nie jest to możliwe. Eksperci z grupy kapitałowej zawsze szukają najbardziej opłacalnej opcji dla Klienta.
– Na co należy zwrócić uwagę przy składaniu zamówienia na transport drobnicowy? Co jest kluczowym etapem transportu?
W procesie organizacji przewozów LTL nie ma zbędnych informacji o ładunku – wszystkie szczegóły są ważne. Dokładne parametry ładunku, waga i sposób pakowania to kluczowe dane w procesie planowania wysyłki drobnicowej. W zależności od tego, w jaki sposób towary są ładowane do samochodu – z góry, z boku lub z tyłu – formuje się układ towarów. Należy pamiętać, że uniwersalne sposoby pakowania ładunku mogą wiązać się z różnymi wymiarami. Na przykład europaleta to drewniana paleta o wymiarach 800 × 1200 × 145 mm, paleta typu FIN – 1000 × 1200 × 145 mm. Różnica 200 mm może okazać się krytyczna na etapie konsolidacji. Planowanie transportu drobnicowego można porównać z dobrze znaną grą w Tetris: musisz dokładnie określić wymiary ładunku i efektywnie wykorzystać dostępną przestrzeń. Dokładne planowanie załadunku i umiejętne korzystanie z każdego centymetra kwadratowego pozwala na zapewnienie Klientom korzystnych stawek.
– Jakie są zalety i wady tego rodzaju transportu?
Główna zaleta transportu drobnicowego to ceny, które są znacznie korzystniejsze w porównaniu do stawek za FTL (Full truck load). W pierwszym przypadku koszt jest dzielony na wszystkich nadawców, natomiast przy transportach całopojazdowych stawki są opłacane przez jednego Klienta. Główny minus to czas transportu. Standardowa „zbiórka” wygląda następująco: towary są gromadzone w magazynie partnerskim. Następnie eksperci AsstrA przystępują do konsolidacji towarów – ładują do jednego auta towary zmierzającego do tego samego punku docelowego. Na następnym etapie realizowana jest dostawa „od drzwi do drzwi”: towary są przeładowywane na mniejsze ciężarówki, które dostarczają ładunki pod wskazane adresy.
– Jakie rodzaje ładunków są najczęściej przewożone transportem drobnicowym?
LTL sprawdza się w przypadku transportu większości towarów o odpowiednich wymiarach i wadze. Eksperci AsstrA-Associated Traffic AG organizują dostawy ładunków drobnicowych do / z krajów WNP, krajów bałtyckich, Polski, Niemiec, Francji, Holandii, Belgii i Włoch. Przewozy drobnicowe wybierane są przez Klientów, którzy chcą dostarczyć mały ładunek bez sztywnych ram czasowych. Jeśli pojawiają się wątpliwości co do zasadności wyboru przewozów drobnicowych, należy skonsultować się z dostawcą usług transportowo-logistycznych. Eksperci grupy kapitałowej AsstrA oferują Klientom korporacyjnym kilka opcji organizacji transportu i pomagają wybrać najlepszy.
19 września 2024
Najbliższa konferencja Spotkania Transportowe odbędzie się 24 września 2024 r. w podpoznańskim Luboniu. Tematyka konferencji skupia się na najnowszych, aktualnych [...]
22 marca 2024
Chcesz odwiedzić naszych południowych sąsiadów? Poznaj kilka praktycznych wskazówek i sprawdź, jak kupić winietę do Czech. Z naszymi wskazówkami dużo [...]
31 marca 2023
Firma Brother wprowadziła do portfolio nowy zestaw do druku oznaczeń z serii P-Touch. Model PT-D460BTVP to profesjonalna mobilna drukarka etykiet [...]
29 marca 2023
EKOmaty maszyny do selektywnej zbiórki odpadów, które umożliwiają konsumentom zwrot jednorazowych puszek oraz butelek po napojach. W zamian za oddane [...]
28 marca 2023
W czwartek 30 marca br. na węźle Brzęczkowice w Mysłowicach wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu, dotyczące zjazdu z autostrady [...]
24 marca 2023
Prologis po raz trzeci z rzędu znalazł się w gronie najbardziej etycznych firm w Polsce. Tym samym otrzymał statuetkę „Super [...]
16 marca 2023
DHL Supply Chain odebrał dziś pierwszy z pięciu w pełni elektrycznych ciągników siodłowych Volvo FM Electric. Pojazdy staną się częścią [...]
15 marca 2023
Grupa Raben będzie obecna w Monachium na majowych targach Transport Logistic.
8 marca 2023
Sektor TSL ciągle ma opinię branży typowo męskiej, chociaż rzeczywistość wygląda zgoła inaczej. Kobiety w zarządzie, kobiety menadżerki, magazynierki, pracownice [...]
8 marca 2023
GXO Logistics, Inc. świętuje Dzień Kobiet w Polsce, doceniając pracę pań, które skorzystały z możliwości zdobycia nowych umiejętności i rozwoju [...]
6 marca 2023
Cyfrowa Platforma Trans.eu w porozumieniu z tureckim Ministerstwem Transportu Drogowego oraz Ambasadami Tureckimi buduje międzynarodowy klaster pomocy dla ofiar trzęsienia [...]
15 lutego 2023
W lutym br. Volkswagen Financial Services dołączył do członków biznesowych Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. Tym samym znalazł się w gronie [...]

13 listopada 2025

29 października 2025
23 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!