Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Polska musi zacząć wykorzystywać Wisłę do transportu - apelują marszałkowie województw, przez które przepływa rzeka. Żaden rząd od 1990 roku nie podjął działań na rzecz rozwoju żeglugi śródlądowej. - Pierwszym krokiem powinno być opracowanie spójnej rządowej strategii - przekonuje Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. Skuteczne działanie utrudnia jednak to, że kompetencje z tym związane są rozdzielone pomiędzy wiele ministerstw. - Wykorzystanie potencjału naszych portów, zwłaszcza portu w Gdańsku i Gdyni mogłoby być bardziej efektywne, gdybyśmy zapewnili tańszy transport poprzez Wisłę. gdybyśmy mogli budować przy korycie Wisły, w różnych częściach naszego kraju centra logistyczne umożliwiające przeładunek kontenerów bądź innych towarów - mówi Agencji Informacyjnej Newseria Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. W Polsce brakuje strategii wykorzystania rzek, jaką opracowują inne europejskie kraje. Żegluga śródlądowa ma znacznie większe znaczenie między innymi w Niemczech czy we Francji. W ubiegłym roku rząd w Paryżu przeznaczył na modernizację dróg śródlądowych aż 4 miliardy euro. Według marszałka województwa pomorskiego, zaniedbania w polskim transporcie śródlądowym wynikają z tego, że po 1990 roku priorytetem były drogi szybkiego ruchu i autostrady. Ale teraz marszałkowie dziewięciu województw apelują do rządu o opracowanie strategii. Jak podkreśla Mieczysław Struk, obecnie trudno o spójną strategię, bo odpowiedzialność jest rozdzielona pomiędzy różne resorty. Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej, który zarządza Wisłą, podlega pod Ministerstwo Środowiska. Resort transportu, w gestii którego leży rozwój transportu śródlądowego, prawnie nie ma żadnej władzy nad rzekami. Z kolei za kwestie związane z rybołówstwem odpowiada resort rolnictwa. Dlatego kwestie odpowiedzialności powinny zostać rozstrzygnięte przez Radę Ministrów. Jak mówi Mieczysław Struk, marszałkowie województw apelują o przeprowadzenie analiz możliwości wykorzystania Wisły w transporcie śródlądowych, bo na razie takich opracowań brakuje.
Polska musi zacząć wykorzystywać Wisłę do transportu – apelują marszałkowie województw, przez które przepływa rzeka. Żaden rząd od 1990 roku nie podjął działań na rzecz rozwoju żeglugi śródlądowej.
– Pierwszym krokiem powinno być opracowanie spójnej rządowej strategii – przekonuje Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. Skuteczne działanie utrudnia jednak to, że kompetencje z tym związane są rozdzielone pomiędzy wiele ministerstw.
– Wykorzystanie potencjału naszych portów, zwłaszcza portu w Gdańsku i Gdyni mogłoby być bardziej efektywne, gdybyśmy zapewnili tańszy transport poprzez Wisłę. gdybyśmy mogli budować przy korycie Wisły, w różnych częściach naszego kraju centra logistyczne umożliwiające przeładunek kontenerów bądź innych towarów – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
W Polsce brakuje strategii wykorzystania rzek, jaką opracowują inne europejskie kraje. Żegluga śródlądowa ma znacznie większe znaczenie między innymi w Niemczech czy we Francji. W ubiegłym roku rząd w Paryżu przeznaczył na modernizację dróg śródlądowych aż 4 miliardy euro.
Według marszałka województwa pomorskiego, zaniedbania w polskim transporcie śródlądowym wynikają z tego, że po 1990 roku priorytetem były drogi szybkiego ruchu i autostrady. Ale teraz marszałkowie dziewięciu województw apelują do rządu o opracowanie strategii.
Jak podkreśla Mieczysław Struk, obecnie trudno o spójną strategię, bo odpowiedzialność jest rozdzielona pomiędzy różne resorty. Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej, który zarządza Wisłą, podlega pod Ministerstwo Środowiska. Resort transportu, w gestii którego leży rozwój transportu śródlądowego, prawnie nie ma żadnej władzy nad rzekami. Z kolei za kwestie związane z rybołówstwem odpowiada resort rolnictwa.
Dlatego kwestie odpowiedzialności powinny zostać rozstrzygnięte przez Radę Ministrów. Jak mówi Mieczysław Struk, marszałkowie województw apelują o przeprowadzenie analiz możliwości wykorzystania Wisły w transporcie śródlądowych, bo na razie takich opracowań brakuje.
19 września 2024
Najbliższa konferencja Spotkania Transportowe odbędzie się 24 września 2024 r. w podpoznańskim Luboniu. Tematyka konferencji skupia się na najnowszych, aktualnych [...]
22 marca 2024
Chcesz odwiedzić naszych południowych sąsiadów? Poznaj kilka praktycznych wskazówek i sprawdź, jak kupić winietę do Czech. Z naszymi wskazówkami dużo [...]
31 marca 2023
Firma Brother wprowadziła do portfolio nowy zestaw do druku oznaczeń z serii P-Touch. Model PT-D460BTVP to profesjonalna mobilna drukarka etykiet [...]
29 marca 2023
EKOmaty maszyny do selektywnej zbiórki odpadów, które umożliwiają konsumentom zwrot jednorazowych puszek oraz butelek po napojach. W zamian za oddane [...]
28 marca 2023
W czwartek 30 marca br. na węźle Brzęczkowice w Mysłowicach wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu, dotyczące zjazdu z autostrady [...]
24 marca 2023
Prologis po raz trzeci z rzędu znalazł się w gronie najbardziej etycznych firm w Polsce. Tym samym otrzymał statuetkę „Super [...]
16 marca 2023
DHL Supply Chain odebrał dziś pierwszy z pięciu w pełni elektrycznych ciągników siodłowych Volvo FM Electric. Pojazdy staną się częścią [...]
15 marca 2023
Grupa Raben będzie obecna w Monachium na majowych targach Transport Logistic.
8 marca 2023
Sektor TSL ciągle ma opinię branży typowo męskiej, chociaż rzeczywistość wygląda zgoła inaczej. Kobiety w zarządzie, kobiety menadżerki, magazynierki, pracownice [...]
8 marca 2023
GXO Logistics, Inc. świętuje Dzień Kobiet w Polsce, doceniając pracę pań, które skorzystały z możliwości zdobycia nowych umiejętności i rozwoju [...]
6 marca 2023
Cyfrowa Platforma Trans.eu w porozumieniu z tureckim Ministerstwem Transportu Drogowego oraz Ambasadami Tureckimi buduje międzynarodowy klaster pomocy dla ofiar trzęsienia [...]
15 lutego 2023
W lutym br. Volkswagen Financial Services dołączył do członków biznesowych Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. Tym samym znalazł się w gronie [...]

13 listopada 2025

29 października 2025
23 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!