#ad

Visibility: kluczowy sposób na zadowolenie klienta i… kierowców

Visibility: kluczowy sposób na zadowolenie klienta i… kierowców

Kiedy duża skandynawska firma produkująca stal wdrożyła nową platformę widoczności łańcucha dostaw w 2021 r., jej głównym celem było usatysfakcjonowanie klientów dzięki informacjom o dostawach w czasie rzeczywistym. Szybko okazało się jednak, że na wdrożeniu visibility zyskał także przewoźnik, wykonujący dla niej transporty. Zwłaszcza jego kierowcy byli zachwyceni.

Polska firma transportowa Mexem Sp. z o.o. szybko dostrzegła te korzyści. Na stanie ma około 100 własnych ciężarówek i około 450 samochodów należących do podwykonawców. Niemal codziennie jedna z tych ciężarówek przewozi rudę żelaza z hut w Szwecji do Polski.

„Trzeba być na czas” – mówi Marcin Kamiński z firmy Mexem Sp. z o.o. „Stalownia nie może wyłączyć pieca tylko dlatego, że zatrzymała się ciężarówka”.

Nie bez powodu firma jest dumna ze swoich wyników, osiągniętych dzięki relacjom opartym na zaufaniu z kierowcami i podwykonawcami, których zatrudnia. Ale bycie na czas to zadanie, które w ostatnich latach było trudne do wykonania.

„W całej Europie brakuje kierowców” – mówi Marcin. „Ta sytuacja może poważnie wpłynąć na działalność naszą oraz naszych klientów. Jeśli chcesz mieć dobry biznes w branży transportowej, musisz mieć najlepszych kierowców”.

Irytujące rozmowy telefoniczne

Aby zapewnić optymalne działanie hut stali, jej spedytorzy często dzwonili do kierowców, aby śledzić ich lokalizację.

„To było niezwykle czasochłonne” – mówi Marcin – „i, szczerze mówiąc, kierowcy uznali te telefony za nieco irytujące. Teraz nasi klienci mogą znacznie lepiej śledzić swoje dostawy. Mogą to robić w czasie rzeczywistym. A kierowcy mogą skoncentrować się na jeździe bez zbędnych przerw”.

W czasach ograniczonej liczby kierowców ważne jest, aby kierowcy byli zadowoleni. Wyłączenie telefonu i włączenie widoczności łańcucha dostaw to kluczowy sposób, aby to zrobić.

Firma Mexem Sp. z o.o. wdrożyła NIC-Place, rozwiązanie w zakresie widoczności dla przewoźników firmy FourKites. Dzięki Centrum Kontroli Danych (z ang. Data Control Center) NIC-Place oferuje bezpieczną wymianę danych z innymi rozwiązaniami, zapewniającymi widoczność w czasie rzeczywistym, w tym stosowanymi przez wspomnianego zleceniodawcę firmy Mexem Sp. z o.o. Umożliwia to przewoźnikom takim jak Mexem Sp. z o.o. uczestnictwo w połączonym ekosystemie logistycznym, jednocześnie pozwalając im zachować kontrolę nad danymi, które udostępniają klientom, takim jak huta stali.

Firma NIC-Place z siedzibą w Niemczech została przejęta przez FourKites w styczniu 2022 roku. Razem obie platformy utworzyły największą sieć przewoźników multimodalnych w Europie.

Wielki biznes dla podwykonawców

Kiedy firma stalowa — duży klient firmy Mexem Sp. z o.o.  — wdrożyła oprogramowanie FourKites, zrobiła to, aby zapewnić lepszą widoczność swoim klientom. FourKites dostarcza dane z ciężarówek w czasie rzeczywistym i zapewnia klientom pulpit nawigacyjny, na którym mogą śledzić swoje ładunki na każdym etapie łańcucha dostaw.

Ważną częścią tego projektu było zaangażowanie jak największej liczby przewoźników. A ze względu na możliwości integracji jakie daje NIC-Place, Mexem Sp. z o.o. był w stanie szybko i łatwo zautomatyzować widoczność swojego łańcucha dostaw. Pomogło to, że NIC-Place jest prosty i łatwy w użyciu dla przewoźników: „Zajęło nam to około 30 minut i dwa telefony i to wszystko – byliśmy na dobrej drodze” – mówi Marcin.

„Oczywiście, jeśli duży klient poprosi cię o zrobienie czegoś, przyjrzysz się temu” – dodaje. „Pomysł nam się spodobał, ponieważ wiedzieliśmy, że jeśli będziemy w stanie zaoferować zautomatyzowaną widoczność dostaw, zainteresują się tym także inni duzi klienci”.

Angażowanie małych przewoźników

Mexem Sp. z o.o. to duża firma przewozowa, jak na standardy europejskie. Jednak znaczna część jej floty w Polsce jest obsługiwana przez podwykonawców — małe firmy rodzinne, każda z zaledwie kilkoma ciężarówkami. I chociaż Mexem Sp. z o.o. posiada około 100 własnych ciężarówek, stanowią one tylko około 30% jej działalności. Aby uzyskać potrzebną wydajność, Mexem Sp. z o.o. zleca pracę mniejszym przewoźnikom.

„Pytanie brzmiało, czy moglibyśmy przekonać naszych podwykonawców do wejścia na pokład z platformą visibility NIC-Place” – mówi Marcin. „Wielu jest zdenerwowanych, że ktoś będzie śledził ich ciężarówki. Niektórzy martwią się o obciążenie pracą. Ale odpowiedź brzmi tak – przekonaliśmy już pierwszego z naszych małych podwykonawców. Wdrażanie było dla nich bardzo łatwe, a już po kilku tygodniach przekonali się, że platforma pozwala oferować dodatkowe usługi swoim klientom dzięki widoczności w czasie rzeczywistym”.

I oczywiście ich kierowcy widzą korzyści z trzymania się z dala od swoich telefonów, gdy pokonują trudne skrzyżowania.

Z tej samej kategorii

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!