Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Unia Europejska wspiera transport intermodalny poprzez odpowiednie przepisy prawne oraz finansowanie, ze względu na jego bezpieczeństwo i niewielki wpływ na środowisko. To najskuteczniejszy sposób na zmniejszenie śladu węglowego, co wpisuje się w ideę ekologistyki w transporcie. Ale czy transport intermodalny jest opłacalny? Na to i inne pytania dotyczące transportu kombinowanego odpowiada Iwona Okret, sales manager w firmie VIIA.
Transport intermodalny ma wiele zalet i przy dobrej organizacji oraz zbalansowanych, regularnych transportach jest opłacalny.
Wykorzystanie kolei w transporcie dalekobieżnym zmniejsza koszty paliwa i konserwacji pojazdów. Pozwala na wykonanie większej ilości transportów z mniejszą liczbą kierowców i ciągników siodłowych. Poza tym, za pomocą transportu intermodalnego można przewieźć jednorazowo ładunki o 4 tony cięższe w porównaniu do standardowych przewozów drogowych.
Inna ważna korzyść takiego rozwiązania to zwiększona zdolność przewozowa: transport koleją umożliwia przewóz wielu jednostek naraz: jeden pociąg VIIA może przetransportować aż 48 naczep!
Jakie rozwiązania intermodalne oferuje VIIA?
Specjalnością VIIA są Autostrady Kolejowe, rozwiązania intermodalne umożliwiające przewóz koleją konwencjonalnych naczep, dzięki innowacyjnej technologii Modalohr, pozwalającej na ładowanie jednostek na pociąg bez użycia dźwigu. Autostrady kolejowe dostosowane są do potrzeb transportu drogowego i nie wymagają specjalistycznego sprzętu, aby z nich korzystać. Poza tym, pozwalają skorzystać z zalet transportu intermodalnego bez utraty jakości jaką oferuje transport drogowy. Gwarantują bardzo dużą częstotliwość odjazdów pociągów oraz czas tranzytu podobny do drogowego. Możemy więc stwierdzić, że Autostrady Kolejowe VIIA łączą w sobie zalety transportu kolejowego i drogowego.
Iwona Okret, sales manager w firmie VIIA
Jaka jest historia Autostrad Kolejowych VIIA?
Początki VIIA, spółki należącej do SNCF (Państwowych Kolei Francuskich), sięgają 2003 roku, gdy z inicjatywy SNCF i Trenitalia ruszyła AFA, Autopista Ferroviaria Alpina. Kolejna ważna data w historii VIIA to rok 2007, kiedy zostaje uruchomiona Lorry-Rail, pierwsza dalekobieżna autostrada kolejowa Bettembourg Le Boulou, która połączyła centralną Europę z Hiszpanią. Połączenie to stało się niezwykle popularne, niedawno zwiększyliśmy ilość kursujących na tej linii pociągów z 46 na 52 tygodniowo. Innym ważnym wydarzeniem w historii VIIA było wybudowanie terminala w Calais oraz uruchomienie linii Calais-Le Boulou, która pozwala na wygodny transport jednostek do Wielkiej Brytanii.
Czy proponowane przez VIIA rozwiązania cieszą się popularnością wśród polskich firm transportowych?
W ostatnich latach wzrosło bardzo zainteresowanie produktem intermodalnym. Polacy, choć tradycjonaliści, coraz częściej otwierają się na tego rodzaju rozwiązania w transporcie, chociażby ze względu na brak kierowców. Rośnie też zainteresowanie klientów zieloną logistyką. Coraz częściej decydują się na zakup naczep intermodalnych (typu huckepack), choć stanowią one nadal niewielki procent wszystkich jednostek na rynku polskim.
Autostrada kolejowa Bettembourg–Le Boulou cieszy się dużym zainteresowaniem wśród polskich firm transportowych, gdyż pasuje do większości transportów miedzy Polską i Hiszpanią czy Niemcami i Hiszpanią lub też południową Francją. Połączenie to ułatwia przejazd przez Francję i pozwala na uniknięcie mandatów, które zdarzają się w transporcie „na kołach”. Z Bettembourga można również kontynuować transport koleją do Poznania, choć na tym odcinku kursuje znacznie mniej pociągów.
Czy rozrośnie się sieć intermodalnych połączeń VIIA?
Naszą misją jest rozbudowa sieci autostrad kolejowych w Europie, więc ciągle się rozwijamy. Aktualnie pracujemy nad dwoma ważnymi projektami: budową terminala pod Paryżem oraz wylansowaniem linii Bettembourg Mouguerre, planowanym na wrzesień 2025. Połączenie to umożliwi transport naczep intermodalnych i konwencjonalnych na północ Hiszpanii, w rejony wybrzeża atlantyckiego, gdzie jest duża koncentracja przemysłu. Będzie użyteczne również przy transportach w rejony Madrytu czy Portugalii, z pewnością zostanie docenione.
9 kwietnia 2025
Maciosoft to firma, która od ponad 25 lat oferuje klientom z branży TSL zaawansowane programy do obsługi dokumentacji transportowej. Dziś [...]
4 kwietnia 2025
Mówiąc o rewolucji AI mijamy się nieco z prawdą. Obecnie korzystanie z zasobów sztucznej inteligencji w logistyce dopiero raczkuje. Według [...]
21 lutego 2025
W 2024 r. UE zaimportowała 4, 6 mld tanich paczek zwolnionych z cła. W USA wolumen takich przesyłek osiągnął 1, [...]
30 stycznia 2025
Branża transportowa stoi przed ważnym wyzwaniem technologicznym – koniec obsługi sieci 2G w Europie wymusza modernizację wielu urządzeń flotowych, które [...]
2 stycznia 2025
Przed nami XIII edycja Forum FRACHT. Wydarzenie odbędzie się w dniach: 26-27 marca 2025 roku w Sopocie. Tym razem hasłem [...]
5 listopada 2024
Coraz większe znaczenie portu morskiego w Gdańsku oraz dynamiczny rozwój głębokowodnego terminala kontenerowego Baltic Hub sprawiają, że kluczowe jest zapewnienie [...]
4 października 2024
Branża fashion przynosi nie tylko duże dochody, ale także sporo wyzwań. Ciągle zmieniające się trendy i liczne kolekcje w ciągu [...]
18 września 2024
Już 25 września rusza wyjątkowa inicjatywa – Akcja Mobilizacja, zainicjowana przez użytkowników giełdy transportowej Spedimo! Celem akcji jest stworzenie realnej [...]
29 sierpnia 2024
We współczesnym, coraz bardziej złożonym świecie zapewnienie najwyższej klasy logistyki drobnicowej w przemyśle chemicznym oznacza ciągłe ulepszanie oferowanych usług. Aplikacje [...]
21 sierpnia 2024
Według najnowszego raportu Savills „Warehouse and Industrial Market in Poland” w pierwszej połowie 2024 roku oddano do użytkowania ok. 1, [...]
9 lipca 2024
Cyfryzacja magazynów staje się nieodzownym elementem strategii rozwojowych firm. Podmioty działające w sektorach logistyki, przemysłu i utrzymania ruchu coraz śmielej [...]
27 czerwca 2024
Standardy produktów i odpowiednia kalibracja kluczem do efektywnej automatyzacji. Badania z 2023 roku wykazały, że aż 43 proc. przedsiębiorstw planuje [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!