Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Jak pokazują publikowane co miesiąc dane GUS, w branży transportowej ciągle przeważają nastroje negatywne. Świadczy o tym wskaźnik ogólny klimatu koniunktury dla sektora TSL, który od grudnia 2021 r. stale ma wartość ujemną. Innymi słowy, od 30 miesięcy większa liczba zarządzających firmami z tej branży spodziewa się pogorszenia sytuacji przedsiębiorstwa, niż poprawy.
Po spadkach wskaźnika na początku tego roku, w danych za drugi kwartał widoczny był trend wzrostowy. Z poziomu minus 4,7 w marcu doszedł on do minus 0,3 w czerwcu (przy ponad 75 proc. opinii, że sytuacja się nie zmieni).
Za zwiększenie się liczby pozytywnych opinii w ostatnich miesiącach mógł odpowiadać nieznaczny wzrost zapotrzebowania na usługi transportowe. Widać to publikowanych przez GUS danych o przewozach ładunków. W transporcie drogowym w marcu i kwietniu tego roku, porównując miesiąc do miesiąca, zanotowano wzrost masy przewiezionych towarów o ponad 3 proc.
Niestety w maju mieliśmy już do czynienia ze spadkiem, a opinie zarządzających firmami z branży TSL, które pojawiły się w czerwcowej publikacji GUS sugerują, że w najbliższych dwóch-trzech miesiącach nie możemy spodziewać się poprawy. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy są rosnące opóźnienia w płatnościach w całym sektorze. Co prawda nie jest to zjawisko nowe i firmy transportowe do pewnego stopnia potrafią poradzić sobie z utrzymaniem płynności finansowej – większe dbają o zbudowanie odpowiednich rezerw w lepszych okresach, mniejsze często decydują się między innymi na korzystanie ze wsparcia firm faktoringowych. Jednak obecnie skala zjawiska jest naprawdę duża i zaczyna dotykać również płatności ze strony kontrahentów niemieckich, co staje się problemem znacznie poważniejszym.
W konsekwencji branża TSL jeszcze intensywniej wdraża działania mające na celu uodpornienie się na podobne sytuacje. W pierwszej kolejności w grę wchodzi optymalizacja i zwiększenie wydajności poprzez digitalizację i automatyzację możliwie dużej liczby procesów z wykorzystaniem najnowszych technologii, a także restrukturyzacja firm. Zwłaszcza wśród średniej wielkości przedsiębiorstw transportowych pojawiła się tendencja do konsolidacji. Dzięki takim przekształceniom powstać mogą większe i bardziej odporne na trudne warunki rynkowe podmioty, które jednocześnie będą miały lepszą pozycję negocjacyjną wobec swoich kontrahentów. To ostatnie jest ważne szczególnie w sytuacji, gdy dochodzi do rozmów na temat stawek transportowych.
Mali przewoźnicy zaczynają natomiast poszukiwać partnerów oferujących swoim podwykonawcom dopasowane do ich potrzeb programy finansowe, takie jak faktoring. Szczególnie istotne są dla nich możliwości finansowania dla faktur w innych walutach, zwłaszcza w euro. Jeśli przewidywania co do przedłużania się kiepskiej sytuacji branży spełnią się, managerowie firm transportowych nie wykluczają nieznacznej redukcji zatrudnienia. W pewnym stopniu ratują dość stabilne w ostatnich tygodniach ceny paliw. Niestety według prognoz do końca lata średnie ich ceny wzrosną, zapewne co najmniej o około 40 gr na litrze.
Ale jak wynika z rozmów z zarządzającymi dużymi firmami transportowymi, przynajmniej część z nich przewiduje poprawę sytuacji w ostatnim kwartale roku. Spodziewają się oni powrotu do “normalnych” dla branży poziomów zamówień.
Marek Wcisło,
dyrektor ds. partnerstwa w 4Trans Factoring,
fintechu zapewniającym płynność finansową małym i średnim przedsiębiorstwom
26 lutego 2025
Malcom Finance, firma specjalizująca się w faktoringu dla przedsiębiorców transportowych, nie tylko finansuje faktury w różnych walutach, ale też ubezpiecza [...]
26 lutego 2025
Klasycznym dylematem osób zamierzających otworzyć firmę transportową jest to, w jakiej formie prowadzić własną działalność gospodarczą. Jedną z najbardziej rekomendowanych [...]
3 lutego 2025
Rok 2025 zapowiada się jako przełomowy dla branży TSL. Firmy transportowe i spedycyjne muszą sprostać nie tylko dynamicznie zmieniającym się [...]
20 stycznia 2025
Podwyżki cen paliw, zatory płatnicze, duża konkurencja oraz rosnące koszty pracy i utrzymania floty pojazdów – to główne przyczyny problemów [...]
4 września 2024
Firma specjalizująca się w faktoringu dla przedsiębiorców transportowych, rozpoczyna swoją działalność w Polsce – kraju, który stanowi filar branży transportowej [...]
23 lipca 2024
Subindeks dla sektora transportu, spedycji i logistyki na III kwartał br. wyniósł 53, 8 pkt., o 0, 3 pkt. mniej [...]
25 stycznia 2024
Na czas nie płaci swoim kontrahentom co dziewiąty przewoźnik. Jednocześnie aż co czwarta firma transportowa doświadczyła w minionym roku problemów [...]
17 stycznia 2024
W warunkach gospodarczej niepewności i spadków popytu na frachty, których branża TSL doświadcza od kilkunastu miesięcy, gotowość do szybkiej zapłaty [...]
1 maja 2023
Pandemia, a potem wojna w Ukrainie znacznie zaburzyły dostępność nowych pojazdów ciężarowych. Dlatego firmy przewozowe oraz inni użytkownicy ciężarówek zaczęli [...]
6 grudnia 2022
Grupa EFL podpisała umowę z Ford Trucks, na mocy której została wyłącznym partnerem finansowym producenta.
20 grudnia 2021
Najbardziej popularną formą finansowania w przypadku przedsiębiorców zajmujących się transportem drogowym jest leasing operacyjny. Dotyczy to również pojazdów używanych. Co [...]
24 listopada 2021
Klienci MAN Financial Services, decydując się na nowy pojazd ciężarowy mają do wyboru kilka form jego finansowania. Jedną z nich, [...]
7 kwietnia 2025
4 kwietnia 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!