#ad

Programowanie przyszłości

Programowanie przyszłości

Dzięki przejrzystym procesom, śledzeniu przesyłek w czasie rzeczywistym, krótkim czasom reakcji oraz precyzyjnej kontroli łańcuchów dostaw w rozmaitych krajach i na różnych kontynentach, cyfryzacja przenosi usługi logistyczne DACHSER na nowy poziom. Co to oznacza dla sieci DACHSER? I jakie wymierne korzyści w dziedzinie IT oferuje klientom? Na te pytania odpowiadają Burkhard Eling, CEO DACHSER oraz Stefan Hohm, CDO DACHSER.

Świat pracy i życia codziennego staje się coraz bardziej zdigitalizowany, a jak ten proces przebiega w DACHSER?

Stefan Hohm: W transformacji cyfrowej koncentrujemy się zasadniczo na trzech głównych obszarach. Po pierwsze, konsekwentnej, ale zawsze praktycznej digitalizacji procesów biznesowych oraz opracowywaniu lub dostarczaniu narzędzi i rozwiązań, które zapewniają wymierną wartość dodaną klientom, pracownikom i partnerom. Po drugie, na ciągłej modernizacji naszych własnych, podstawowych systemów do planowania i zarządzania transportem i magazynowaniem. W tym przypadku dział IT przejmuje rolę koordynatora, ponieważ zadanie to w coraz większym stopniu obejmuje bezpieczną integrację także systemów innych firm. Po trzecie, ważne jest, aby zaangażować w tę podróż pracowników i stworzyć „cyfrowy sposób myślenia”, przez co rozumiem pozytywną kulturę digitalizacji w firmie. Bardzo ciężko pracujemy nad wszystkimi trzema kluczowymi elementami transformacji IT i już widzimy pierwsze efekty.

Burkhard Eling: Zdefiniowane obszary transformacji cyfrowej jasno pokazują, że w wielowarstwowej firmie, jaką jest DACHSER potrzebujemy szerszej perspektywy, wykraczającej poza kwestie technologiczne. Nie wystarczy zmiana procesów i systemów, musimy również spojrzeć na sposób w jaki myślimy, jak współpracujemy i jak możemy skutecznie wykorzystać możliwości i potencjał digitalizacji w codziennej pracy, aby przynieść korzyści naszej firmie i klientom.

W DACHSER cyfryzacja nie jest nowością. Na jakich fundamentach opiera się działalność tej firmy?

B. Eling: DACHSER przywiązywał dużą wagę do automatyzacji i przejrzystej wymiany danych już w czasach, gdy inni gracze na rynku wciąż działali analogowo. W rezultacie przez lata byliśmy w stanie poświęcić wewnętrzne zasoby na rozwój oprogramowania i systemów, które są precyzyjnie dostosowane do potrzeb naszych klientów i sieci DACHSER.

S. Hohm: Już na bardzo wczesnym etapie osiągnęliśmy biegłość w planowaniu procesów, wdrażaniu operacyjnym oraz w gromadzeniu i przekazywaniu informacji, czyli e-logistyce. Teraz możemy śmiało na tym bazować, choć jeszcze wiele jest do zrobienia. Na przykład pracujemy nad optymalizacją przepływu danych, zwłaszcza w przypadku międzykontynentalnych transportów intermodalnych. W obiegu wciąż znajduje się zbyt wiele dokumentów papierowych, a poziom automatyzacji w obiektach i procesach logistycznych jest często dość niski. Z tego powodu nadal istnieje wiele powtarzalnych, manualnych czynności.

B. Eling: Jednocześnie rosną wymagania dotyczące przejrzystości i zdolności do adaptacji, a także efektywnego i zrównoważonego wykorzystania ograniczonych zasobów. Dlatego musimy myśleć i działać jeszcze bardziej cyfrowo we wszystkich obszarach naszej działalności.

W jakim stopniu kryzysy ostatnich lat wpłynęły na strategię cyfryzacji firmy DACHSER?

B. Eling: Z pewnością posłużyły one do ponownego podkreślenia znaczenia i konieczności cyfryzacji. Im lepsze informacje o bieżącej sytuacji i nietypowych zdarzeniach w sieci, tym szybsza i bardziej ukierunkowana jest nasza reakcja. Wczesne identyfikowanie słabych punktów i znajdowanie rozwiązań – to jest dokładnie to, czego klienci DACHSER oczekują w trudnych czasach.

S. Hohm: Dla wielu z nich najważniejsze pytanie brzmi: „Jak mogę zwiększyć odporność mojego łańcucha dostaw?” Oprócz budowy przejrzystych zapasów w naszych magazynach ważną rolę odgrywają technologie cyfrowe. W przypadku wystąpienia zakłóceń w łańcuchu dostaw, większa przejrzystość oraz szybkie i dokładne informacje skracają czas reakcji. Klienci z sektorów dom i ogród (DIY), kosmetycznego czy mody intensywnie pracują nad koncepcjami sprzedaży wielokanałowej, które stawiają wysokie wymagania w zakresie możliwości informatycznych partnera logistycznego. W ramach koncepcji DACHSER Emission-Free Delivery obserwujemy również duże zainteresowanie bezemisyjnymi dostawami do sklepów w centrach miast.

B. Eling: W naszym laboratorium DACHSER Enterprise Lab z Fraunhofer IML rozpoczęliśmy projekty badawcze dotyczące niektórych tematów, takich jak sztuczna inteligencja lub cyfrowe bliźniaki. Utworzyliśmy również w strukturach firmy dedykowane Competence Center Data Science & Machine Learning, które już zastosowało w praktyce szereg algorytmów – ostatnio do maszynowej klasyfikacji adresów dostaw B2C.

Im więcej jest interfejsów w cyfrowym świecie, tym pilniejsza staje się kwestia cyberbezpieczeństwa. Jak ta sytuacja wygląda w DACHSER?

B. Eling: W ostatnich latach liczba cyberataków gwałtownie wzrosła, dlatego bezpieczeństwo naszego oprogramowania i infrastruktury cyfrowej ma najwyższy priorytet. Dzięki certyfikacji ISO 27001 i naszej konfiguracji IT konsultanci z firmy Gartner potwierdzili, że w porównaniu z konkurencją osiągnęliśmy pewną dojrzałość. Nie oznacza to jednak, że możemy zadowolić się dotychczasowymi osiągnięciami, musimy stale oceniać wszystkie ryzyka.

S. Hohm: Zwracając szczególną uwagę na bezpieczeństwo, zamierzamy przekształcić centralne struktury oprogramowania i sprzętu w dziale IT. Chcemy zwiększyć dostępność, jednocześnie zapewniając większą elastyczność i lepszą skalowalność naszych aplikacji.

Dokąd zmierza DACHSER w cyfrowej podróży?

B. Eling: Cyfryzacja ma do odegrania fundamentalną rolę, jeśli chcemy niezawodnie wypełniać naszą misję w przyszłości. Zgodnie z wymaganiami klientów dotyczącymi użyteczności i przejrzystości, dalej rozwijamy nasze aplikacje eLogistics do składania zamówień i śledzenia przesyłek tworząc zintegrowaną, cyfrową platformę. Wstępne informacje zwrotne od beta-testerów pokazują, że jesteśmy na dobrej drodze, choć nadal jest to jej początek.

S. Hohm: Kolejnym pionierskim posunięciem, jakiego dokonaliśmy w ubiegłym roku, było przejęcie firmy kasasi, dostawcy oprogramowania logistycznego. Firma ta, od założenia w 2009 tworzy innowacyjne narzędzia, które optymalizują i zwiększają przejrzystość procesów w transporcie drogowym, kolejowym i morskim. Oznacza to, że możemy zaoferować pracownikom w dziale planowania, a także naszym klientom dalszą cyfrową wartość dodaną w zakresie planowania transportu, śledzenia i kontroli przesyłek. Możemy na przykład pobierać dane telematyczne z naszych ponad 8500 nadwozi wymiennych i 5000 naczep, łączyć je z danymi dotyczącymi przesyłek i planowania z podstawowego systemu zarządzania transportem Domino, a następnie analizować dane i nadawać im przejrzystą strukturę.

Jaki konkretny cel przyświeca DACHSER?

B. Eling: Kierunek, w którym podążamy, wyznacza nasz cel na 2030 rok: chcemy, aby klienci i partnerzy postrzegali nas jako najbardziej zdigitalizowanego dostawcę usług logistycznych i lidera innowacji we wszystkich obszarach, także w spełnianiu wysokich standardów jakości. Jako globalny dostawca usług logistycznych jesteśmy w stanie mapować przesyłki „od drzwi do drzwi” w różnych rodzajach transportu w jednym systemie i mieć pełną przejrzystość sytuacji w naszej sieci przez cały czas.

S. Hohm: Jeśli nasi klienci mówią: „Wolę pracować z DACHSER, ponieważ jest to najbardziej profesjonalna, niezawodna i najwygodniejsza opcja współpracy” to znaczy, że wiele rzeczy zrobiliśmy dobrze. I to jest właśnie nasz cel.

Z tej samej kategorii

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!