#ad

Pierwsza wodorowa linia kolejowa

Pierwsza wodorowa linia kolejowa

Pierwsza na świecie trasa pasażerska, która będzie obsługiwana wyłącznie pociągami wodorowymi została uruchomiona w Dolnej Saksonii, pomiędzy miastami Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde i Buxtehude. Będzie na niej kursować 14 zasilanych wodorem pociągów regionalnych Coradia iLint wyprodukowanych przez Alstom.

Pociągi należą do Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG) i stopniowo zastąpią na tej trasie 15 pociągów spalinowych. Dzięki zasięgowi 1000 kilometrów zespoły trakcyjne Alstom Coradia iLint mogą przez cały dzień jeździć na jednym zbiorniku wodoru, emitując jedynie parę wodną i wodę, przy znacznie niższym poziomie hałasu.

Pomimo licznych projektów elektryfikacji linii kolejowych w kilku krajach, znaczna część europejskiej sieci szynowej pozostanie w dłuższej perspektywie niezelektryfikowana. W wielu krajach liczba pociągów spalinowych w obiegu jest nadal wysoka. W Niemczech jest ich ponad 4 tysiące. Lokalny przewoźnik LNVG już w 2012 roku zaczął szukać alternatywy dla pociągów spalinowych i tym samym zapewnił impuls do rozwoju pociągów wodorowych w Niemczech. Partnerami projektu zostały przedsiębiorstwo kolejowe i transportowe Elbe-Weser (evb) oraz firma gazowo-inżynieryjna Linde.

Pociągi będą tankowane codziennie na czynnej całą dobę stacji tankowania wodoru produkcji Linde. Na potrzeby obsługi linii zbudowano zbiorniki wodoru w Bremervörde o łącznej pojemności 1800 kilogramów oraz przygotowano sześć sprężarek wodoru i dwie pompy paliwowe. Planowana jest późniejsza produkcja wodoru na miejscu za pomocą elektrolizy i odzysku energii elektrycznej.

– Jesteśmy bardzo dumni, że wraz z naszymi partnerami wprowadzamy technologię wodorową do regularnego ruchu pasażerskiego – mówi Henri Poupart-Lafarge, dyrektor generalny i prezes zarządu Alstom.

Coradia iLint to pierwszy na świecie pociąg pasażerski zasilany wodorowym ogniwem paliwowym, które generuje energię elektryczną do napędu. Ten bezemisyjny pociąg jest cichy i emituje jedynie parę wodną. Coradia iLint charakteryzuje się inteligentnym zarządzaniem siłą napędową i dostępną energią. W sieci evb pociąg porusza się z prędkością od 80 do 120, a maksymalna prędkość wynosi 140 kilometrów na godzinę.

Alstom ma obecnie cztery kontrakty na pociągi regionalne zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi. Dwa z nich dotyczą Niemiec: pierwszy na 14 pociągów Coradia iLint w regionie Dolnej Saksonii, a drugi na 27 pociągów Coradia iLint w obszarze metropolitalnym Frankfurtu. Trzeci kontrakt dotyczy Włoch, gdzie firma buduje 6 pociągów Coradia Stream na wodór dla Lombardii z opcją na 8 kolejnych, natomiast czwarty dotyczy Francji i obejmuje 12 pociągów Coradia Polyvalent na wodór, które będą kursować w czterech regionach Francji. Ponadto Coradia iLint została z powodzeniem przetestowana m.in. w Austrii, Holandii, Polsce i Szwecji.

 

Z tej samej kategorii

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!