#ad

Od lokalnego magazynu po światowe centrum dystrybucji czyli rozwój wspólnie z GEODIS w Polsce

Od lokalnego magazynu po światowe centrum dystrybucji czyli rozwój wspólnie z GEODIS w Polsce

Aby mieć warunki do stałego i dynamicznego rozwoju, firmy potrzebują profesjonalnego wsparcia ze strony swoich partnerów biznesowych. Wsparcie to dotyczy wielu obszarów funkcjonowania, a jednym z kluczowych jest logistyka magazynowa.

Koncentrując się na swoim podstawowym biznesie, firmy zazwyczaj delegują pozostałe obszary funkcjonowania partnerom zewnętrznym, specjalizującym się w danej dziedzinie. Usługi logistyki kontraktowej oferowane przez GEODIS w Polsce są skutecznym wsparciem w rozwoju klientów. Pozwalają skupić się im na głównych obszarach działania, pozostawiając kwestię logistyki profesjonalistom.

Współpraca GEODIS z BorgWarner

Jako przykład takiej współpracy, która zaowocowała rozwojem oraz ciągłą poprawą pozycji rynkowej, jest współpraca firmy BorgWarner, właściciela marki Delphi Technologies, z GEODIS w Polsce.

Historia współpracy sięga roku 2016, kiedy to Delphi Technologies postanowiła powierzyć swoje operacje magazynowe firmie GEODIS. Projekt zakładał początkowo operacje magazynowe w trzech centrach logistycznych na terenie Europy. Zadaniem GEODIS było prowadzenie centrum dystrybucji części zamiennych dla branży motoryzacyjnej we Francji, w rejonie Lyon’u, o powierzchni 10 tys. m2, oraz lustrzanego rozwiązania w Polsce, w rejonie Dolnego Śląska, o powierzchni 12 tys. m2.

Czynniki które zadecydowały o wyborze GEODIS jako operatora logistycznego to elastyczność, zaawansowane rozwiązania informatyczne, synergie związane z uruchomieniem dwóch magazynów w różnych krajach z tym samym systemem informatycznym, deklarowana szybkość wdrożenia projektu oraz podejście jakościowe – tzw. continous improvement mindset.

Odnośnie tego ostatniego, należy podkreślić że GEODIS w obszarze usług logistyki kontraktowej bazuje na poniższych zasadach wspomagających wydajność oraz jakość oferowanych usług.

DMAIC, podejście do rozwiązywania problemów, które napędza Lean Six Sigma. Jest to pięciofazowa metoda – definiuj, mierz, analizuj, ulepszaj i kontroluj – służąca do poprawy istniejących problemów procesowych o nieznanych przyczynach.

RCA, czyli analiza przyczyny źródłowej, która jest definiowana jako czynnik, który spowodował niezgodność i powinien zostać trwale wyeliminowany poprzez doskonalenie procesu.

Kaizen, czyli procesy szybkiego doskonalenia, często jest uważany za „cegiełkę” wszystkich metod produkcji odchudzonej. Kaizen koncentruje się na eliminowaniu marnotrawstwa, poprawie produktywności i osiągnięciu trwałego, ciągłego doskonalenia działań i procesów organizacji.

5S, definiowane jako metodologię której efektem jest czyste, uporządkowane, bezpieczne i dobrze zorganizowane miejsce pracy, które pomaga zmniejszyć ilość odpadów i zoptymalizować produktywność.

Dwa lata po uruchomieniu projektu

W 2018 roku, z uwagi na rosnącą sprzedaż i co za tym idzie wzrost ilości produktów i asortymentu, powierzchnia w Polsce została powiększona o kolejne 3 tys. m2, dając finalnie magazyn o powierzchni blisko 15 tys. m2. Równocześnie poszerzony został obszar dystrybucji produktów z polskiego centrum dystrybucji o kolejne kraje i regiony, a zakres świadczonych usług objął również zwroty towaru.

Nie był to koniec rozwoju współpracy między BorgWarner i GEODIS. Rok 2022 przyniósł kolejne strategiczne decyzje. Z uwagi na wzorcową współpracę, jakość świadczonych usług, aspekt kosztowy oraz korzyści płynące z poprawy szybkości dostaw do wielu rynków oraz łatwiejsze planowanie popytu odbywające się wspólnie dla wielu krajów, BorgWarner podjął strategiczną decyzję o przeniesieniu aktywności prowadzonych przez centrum dystrybucji we Francji do magazynu w Polsce. Tym samym, powierzchnia magazynowa GEODIS w Polsce przeznaczona dla projektu wynosi obecnie 20 tys. m2.

Oprócz transferu standardowych operacji BorgWarner zadecydował o przekazaniu GEODIS dodatkowych zadań związanych z utworzeniem specjalnej strefy dla VAS (Value Added Services). Zadaniem GEODIS
było kompleksowe przygotowanie infrastruktury zapewniającej bezpieczne i efektywne prowadzenie operacji VAS. Począwszy od zakupu odpowiednich stołów, sprzętu, przygotowanie przyłączy, skończywszy na konfiguracji systemu WMS pod kątem dodatkowej funkcjonalności. Konfiguracja systemu WMS wymagała jego rozbudowy i dodatkowych modułów. Wszystkie wymagane opcje zostały zaimplementowane z sukcesem w wymaganym przez klienta czasie, a po fazie pełnych testów zaakceptowane przez niego.

Za pomocą EDI

Cała komunikacja pomiędzy BorgWarner i GEODIS odbywa się za pośrednictwem EDI, dotyczy to zarówno usług VAS jak i pozostałych operacji mających miejsce w magazynie.

Krok po kroku przekazywane były kolejne zadania:

|   Reverse Logistics – usługa polegająca na zarządzaniu zwrotami klientów BorgWarner. GEODIS prowadzi czynności związane z przyjęciem w/w towarów, weryfikacje jakościowe, następnie zgodnie z instrukcjami klienta, wykonuje czynności związane z przepakowaniem, wstrzymaniem lub utylizacją zwróconych towarów.

|   Core return – obsługa wtrysków oraz pomp do silników diesla. Polega na przyjęciu oraz klasyfikacji towarów związanej z możliwością przeznaczenia produktów do regeneracji. Klasyfikacja odbywa się na podstawie szczegółowych instrukcji BorgWarner. Towar zakwalifikowany do naprawy jest odsyłany do punktów regenerujących w Wielkiej Brytanii i Polsce. Jeśli kwalifikacja jest negatywna, urządzenia pozostają do dyspozycji klienta lub przekazywane są do utylizacji.

|   Obsługa produktów OES – czynności polegające na przygotowaniu wtrysków oraz pomp dostarczanych bezpośrednio od producenta, w celu dalszej ich wysyłki do dealerów. Z producenckich opakowań zbiorczych towar jest przepakowywany w opakowania jednostkowe oraz wysyłany.

|   Obsługa urządzeń diagnostycznych – wisienką na torcie usług dodatkowych świadczonych przez GEODIS w Polsce jest obsługa urządzeń diagnostycznych firmy BorgWarner. Obsługa dotyczy zarówno prostych czynności, jak np. przepakowanie kabli w opakowania firmowe, poprzez sprawdzanie sprzętu w zakresie poszukiwania potencjalnych uszkodzeń  komponentów. Do obowiązków GEODIS należy również konfiguracja ostatniego elementu zestawu diagnostycznego jakim jest laptop. Pracownicy GEODIS w Polsce instalują oprogramowanie oraz łączą wszystkie trzy elementy razem. Oprogramowanie posiada różne wersje językowe, w zależności od kraju, do którego sprzęt jest przeznaczony. Po zakończeniu wszystkich czynności, zestaw gotowy do użytku wysyłany jest do odbiorcy w specjalnych walizkach.

Obecnie dla usług VAS, z magazynu o powierzchni 20 tys. m2, wydzielone zostało kilkaset metrów kwadratowych wraz z rosnącymi potrzebami, powierzchnia ta może być poszerzona. W ramach projektu współpracy z firmą BorgWarner, GEODIS w Polsce zarządza ponad 20 tys. pozycjami asortymentowymi (SKU), przy pełnej bazie zawierającej około 50 tys. pozycji.

Dzięki kompleksowej ofercie i zaawansowanym narzędziom informatycznym GEODIS jest w stanie obsłużyć cały łańcuch dostaw BorgWarner. Z uwagi na geograficzny obszar działania klienta, świadczony jest pełen zakres usług celnych w zakresie przesyłek importowych, jak i eksportowych oraz usługi transportu drogowego, multimodalnego, frachtu lotniczego i morskiego.

– Polski zespół GEODIS wykazał się doskonałością usług, elastycznością w dopasowaniu serwisu do naszych wymagań biznesowych przy jednoczesnym poświęceniu i profesjonalizmie w zarządzaniu zmianą, rozwiązaniach WMS, operacjach magazynowych oraz VAS. GEODIS Poland teraz jest największym centrum dystrybucyjnym dla BorgWarner Aftermarket (marka Delphi Technologies), które zaopatruje globalnie klientów i kluczowe rynki eksportowe Europy kontynentalnej – powiedział  Mark Cook, Supply Chain Excellence & SC Director EMEA, BorgWarner.

Z tej samej kategorii

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!