Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
12 pociągów Elf 2, kupionych w ramach umowy z 2021 r., trafi do Kolei Dolnośląskich do końca tego roku. Cztery sztuki zobaczymy już do końca czerwca.
Łącznie do 2024 roku na Dolny Śląsk ma przyjechać 25 Elfów 2. W lipcu planowane jest natomiast otwarcie nowoczesnej hali serwisowej w Legnicy, która pozwoli na zdecydowanie większą samodzielność w zakresie okresowych przeglądów i napraw pociągów. Wartość tych dwóch ważnych inwestycji wynosi prawie 415 milionów złotych.
W ramach umowy z firmą PESA do 2024 roku Koleje Dolnośląskie mają wzmocnić swój tabor o 25 nowoczesnych, pięcioczłonowych pociągów najnowszej generacji Elf 2, zwiększając tym samym tabor do 88 pojazdów. Zdecydowaną większość, bo aż 65%, będą stanowiły pojazdy elektryczne. Wartość inwestycji wynosi 348,5 mln zł.
– Inwestycja w tabor jest odpowiedzią na rosnące potrzeby mieszkańców Dolnego Śląska, którzy coraz chętniej wybierają kolej, jako swój środek transportu. Przypomnę tylko, że w 2022 roku pobiliśmy rekord, przewożąc 16 milionów pasażerów. To więcej niż przed okresem pandemii – zaznacza Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.
Kluczowa inwestycja kolejowa w regionie
Już w lipcu Koleje Dolnośląskie planują uruchomić nową halę serwisową w Legnicy. Stan surowy obiektu został zamknięty i obecnie trwają prace wykończeniowe (roboty dachowe, instalacyjne, elektryczne), prowadzone są roboty żelbetowe, a także tynkarskie wewnątrz hali.
– Nowa hala serwisowa Kolei Dolnośląskich to kluczowa inwestycja kolejowa na Dolnym Śląsku. Dzięki niej zdecydowanie zwiększymy samodzielność w zakresie okresowych przeglądów i napraw taboru. Tym bardziej cieszy nas, że jej budowa jest już praktycznie na finiszu – mówi Bartłomiej Rodak, rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich. – Nasze zdecydowane inwestycje w tabor wymagają równie zdecydowanych inwestycji w zaplecze serwisowe, takie jak budowa nowej hali. W konsekwencji stworzymy także nowe miejsca pracy. Już dziś zapraszam do zapoznania się ofertami pracy, które można znaleźć na naszej stronie internetowej.
Inwestycja realizowana jest przy wsparciu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego kwotą przewyższającą 50 mln zł, a także przy wsparciu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. Łączna wartość prowadzonych prac sięga 65 mln zł.
Rekordowy rok 2022 i nowe połączenia
2022 rok jest nie tylko sukcesem inwestycyjnym Kolei Dolnośląskich, ale także przewozowym. Z usług przewoźnika skorzystała w tym okresie rekordowa liczba 16 milionów pasażerów. To o prawie dwa miliony więcej niż przed pandemią. W 2019 roku KD przewiozło 14,1 mln osób.
W marcu 2022 roku pociągi powróciły na trasę do Świdnicy przez Sobótkę. Na torach pojawiły się hybrydy Kolei Dolnośląskich. Szybkie połączenie z centrum zyskali nie tylko mieszkańcy podwrocławskich miejscowości, ale i sami wrocławianie. Połączenie kolejowe alternatywną trasą z Wrocławia do Świdnicy było oczekiwane przez mieszkańców południowej części stolicy Dolnego Śląska, ale również Bielan Wrocławskich, Kobierzyc, Sobótki i Świdnicy, którzy zyskali bezpośrednie połączenia do stacji Wrocław Główny.
Po 22 latach kolej wróciła również do Chocianowa położonego na pograniczu Borów Dolnośląskich. Połączenie odbywa się w relacji Legnica – Chocianów – Legnica. Tylko w styczniu do pociągów Kolei Dolnośląskich na stacji w Chocianowie wsiadło i wysiadło 12 tys. pasażerów. Połączenia zostały również wznowione na tzw. Nadodrzance, dzięki czemu pociągami KD dotrzemy z Wrocławia do Głogowa przez Wołów, Brzeg Dolny i Ścinawę.
Sto milionów podróży na 15-lecie
Koleje Dolnośląskie obchodzą w 2023 roku swoje 15-lecie. W tym roku odbędzie się również 100-milionowa podróż pociągiem dolnośląskiego przewoźnika. Przewoźnik oczekuje, że dojdzie do niej jeszcze w pierwszej połowie roku.
– Ten rok dla Kolei Dolnośląskich jest szczególny i postaramy się, by dał się zapamiętać jako wyjątkowy. Dlatego już dziś mogę zdradzić, że z okazji jubileuszu szykujemy kilka niecodziennych wydarzeń. Po zakończeniu budowy naszej hali serwisowej zorganizujemy na tym terenie dzień otwarty dla wszystkich chętnych. Miłośnicy podróży koleją będą mieli okazję sprawdzić swoje umiejętności w praktyce, podczas weekendowego wyścigu pociągiem. Zaprosimy też na jubileuszową wystawę z okazji 15-lecia KD, którą przygotowujemy wspólnie z Muzeum Miedzi w Legnicy. To jednak nie wszystkie tegoroczne atrakcje, jakie przygotowujemy dla Dolnoślązaków, ale dziś więcej zdradzić nie mogę. Na pewno będzie ciekawie – dodaje Bartłomiej Rodak.
4 kwietnia 2025
Tylko w 2024 roku doszło na polskiej kolei do niemal 200 tzw. zdarzeń SPAD, czyli najczęściej przejechania przez pociąg sygnału [...]
3 kwietnia 2025
Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) i rząd Ukrainy uzgodnili przekazanie 50 mln euro ze środków EBI na rzecz Ukrzaliznyci – państwowego [...]
2 kwietnia 2025
W ofercie sieci logistyki kontenerowej Contargo pojawią się od końca sierpnia 2025 roku dwa nowe połączenia kolejowe: DDS - Duisburg [...]
21 stycznia 2025
Polski przewoźnik kolejowy z Torunia uruchomił regularne połączenie intermodalne, które umożliwia bezpośrednie przewozy z Ukrainy i Polski do Holandii. Pociągi [...]
21 stycznia 2025
Współczesna logistyka wymaga elastyczności i skuteczności. Transport kombinowany, łączący różne rodzaje środków transportu, to jedno z najefektywniejszych rozwiązań dla firm [...]
16 grudnia 2024
Zamówione lokomotywy charakteryzują się wielosystemowością oraz wysoką wydajnością operacyjną, niezawodnością i efektywnością energetyczną. Ich nadwozia powstaną w zakładzie Alstom we [...]
9 października 2024
Schavemaker Intermodal uruchomił piąte połączenie tygodniowo na trasie Kąty Wrocławskie - Moerdijk (Holandia), co znacznie zwiększa elastyczność i wydajność usługi. [...]
28 sierpnia 2024
CEVA Logistics rozwija usługi intermodalne, wprowadzając ponad 40 nowych naczep intermodalnych P400 mega huckepack do realizacji dostaw na trasie Polska-Czechy-Francja.
23 sierpnia 2024
Czy kolejowy transport intermodalny jest lepszą alternatywą dla pomysłów na szerokie dopuszczenie do ruchu po europejskich drogach dłuższych i cięższych [...]
26 stycznia 2024
Przewóz towarów wcale nie musi odbywać się za pomocą jednego środka transportu. Łączenie kilku z nich pod postacią transportu multi- [...]
18 września 2023
ORLEN konsekwentnie rozwija technologię wodorową w transporcie. Koncern zakupił od spółki PESA Bydgoszcz pierwszą w Polsce lokomotywę, wykorzystującą napęd wodorowy. [...]
6 września 2023
Testy technologii MagRail, przeprowadzone przez Nevomo potwierdziły, że pojazdy szynowe mogą poruszać się po istniejącej infrastrukturze kolejowej bez tarcia, wykorzystując [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!