Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Odprawy celne to złożony proces, który obejmuje nie tylko sprawdzenie dokumentów i naliczenie należności celnych, ale także klasyfikację towarową, weryfikację pochodzenia produktów czy spełnienie wymogów sanitarnych i fitosanitarnych.
Odprawy celne to nie tylko rutynowe procedury związane z typowym handlem międzynarodowym. – W naszej branży każdy dzień może przynieść zupełnie nowe wyzwanie. Nietypowe towary, jak lwy z Ukrainy, skrzypce czy zestaw breachingowy wymagają znajomości przepisów i umiejętności rozwiązywania niestandardowych problemów – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.
Odprawy celne to złożony proces, który obejmuje nie tylko sprawdzenie dokumentów i naliczenie należności celnych, ale także klasyfikację towarową, weryfikację pochodzenia produktów czy spełnienie wymogów sanitarnych i fitosanitarnych.
W przypadku nietypowych towarów procedury stają się jeszcze bardziej skomplikowane – często wymagają konsultacji z różnymi urzędami, uzyskania dodatkowych zezwoleń czy spełnienia specjalnych warunków bezpieczeństwa.
Każdy rodzaj towaru może podlegać innym przepisom, a agent celny musi znać specyfikę branży, z którą ma do czynienia. – Jedną z najbardziej niezwykłych odpraw celnych, z jaką mieliśmy do czynienia była akcja ratowania kilku lwów z Ukrainy. Odprawa celna żywych zwierząt, które jadą z państwa trzeciego na teren UE wymagała przedstawienia wielu różnych dokumentów w oryginale – tłumaczy Joanna Porath.
Należało spełnić wiele kryteriów jednocześnie, a konieczne dokumenty to m.in.: upoważnienie do odprawy, świadectwo weterynaryjne, pozwolenie CITES, zgłoszenie CHED, dokumenty darowizny. – Lwy bezpiecznie przekroczyły granicę polsko-ukraińską i trafiły do nowych domów w Wielkiej Brytanii i Belgii – dodaje właścicielka AC Porath.
Szczególnym wyzwaniem są odprawy, które wymagają pobierania próbek, np. chemii płynnej, transportowanej na statku w specjalnych zbiornikach. – To prawdziwe wyzwanie logistyczne i techniczne. Nie każda firma kontrolna podejmuje się tego zadania, bo wymaga to specjalnych kwalifikacji i uprawnień, które zależą od klasy produktu, np. klasa 3 to materiały zapalne ciekłe, a klasa 6 to materiały trujące i zakaźne – wyjaśnia właścicielka AC Porath.
Osoba wykonująca tę czynność musi mieć uprawnienia do wejścia na statek, znać specyfikę towaru i wiedzieć jak bezpiecznie pobrać próbki, a potem dostarczyć właściwie sporządzony certyfikat analizy. – Czasem uszkodzenie jednostki grozi wyciekiem, a źle naklejona nalepka na zbiorniku może opóźnić wydanie całego transportu z portu – dodaje Joanna Porath.
Wśród najbardziej kuriozalnych przypadków, z jakim zetknęła się agencja celna, była odprawa zestawu breachingowego do otwierania i wyważania drzwi. Urząd celny początkowo uznał towar za… narzędzie tortur. – Okazało się, że sprzęt nie podlega pod obostrzenia nałożone na narzędzia tortur, ale importer musiał wystawić specjalne zaświadczenie potwierdzające, że produkt nie widnieje w zestawieniu takich narzędzi – wspomina prezeska AC Porath.
Z kolei największe wyzwanie taryfikacyjne to materiały reklamowe na duże eventy. Każdy element trzeba zataryfikować osobno: szaliki, puchary, medale, opakowania, smycze, koszulki, maskotki. Dodatkowo wymagana jest zgoda organizacji na użycie jej logo.
Kategorie towarów, które wymagają szczególnie skrupulatnego podejścia to samochody opancerzone oraz broń i amunicja. W tym wypadku obowiązują restrykcyjne przepisy dotyczące handlu bronią i sprzętem wojskowym. – Odprawy tego typu towarów to prawdziwy test znajomości międzynarodowych regulacji dotyczących kontroli eksportu. Każdy element wymaga osobnej klasyfikacji i odpowiednich zezwoleń, a procedury bezpieczeństwa są znacznie bardziej rygorystyczne niż przy standardowych towarach – wyjaśnia Joanna Porath.
Odprawy celne to także skrupulatna weryfikacja wszystkich uczestników procesu handlowego. – Musimy sprawdzać każdego uczestnika transakcji pod kątem sankcji międzynarodowych, co wymaga stałego monitorowania list podmiotów objętych ograniczeniami – podkreśla Joanna Porath.
Równie istotne są trasy transportowe – towary nie mogą być przeładowywane w krajach objętych sankcjami, jak Rosja, co często wymusza zmianę tradycyjnych szlaków handlowych. Dodatkowym wyzwaniem jest prawidłowe ustalanie wartości celnej, szczególnie gdy towary przechodzą przez kraje trzecie, gdzie świadczone są dodatkowe usługi. – Każdy koszt poniesiony na rzecz ładunku poza granicami UE musi być doliczony do wartości celnej, co często komplikuje kalkulacje i wymaga szczegółowej dokumentacji całego łańcucha logistycznego – wyjaśnia właścicielka AC Porath.
Lista towarów, odprawionych przez AC Porath, odzwierciedla bogactwo międzynarodowej wymiany handlowej. Były to m.in.: sztućce, wycieraczki, sauny, wątróbki dorsza, świńskie uszy, baranie skóry, skrzypce, porcelana, koparki, flamastry, butelki, ipady, iphony, drony, węgiel, soda, akcesoria erotyczne, żywe ryby akwariowe, zgniatarki do złomu i wiele innych. – Nasza praca to ciągłe uczenie się i dostosowywanie do nowych sytuacji. Każdy dzień może przynieść zupełnie nowe wyzwanie, które wymaga znajomości nie tylko przepisów celnych, ale także specyfiki danej branży czy produktu – podsumowuje Joanna Porath.
25 września 2025
Lotniska w Polsce rosły w ubiegłym roku dwa razy szybciej niż średnia europejska, generując łącznie 57, 9 mld zł wartości [...]
8 września 2025
Tylko 5% organizacji na świecie potrafiło zbudować trwałą kulturę KAIZEN. Większość firm, w tym również polskich, traktuje ją wyłącznie jako [...]
27 sierpnia 2025
Struktura polskiego rynku transportowego w dużej mierze opiera się na pracy kierowców zza wschodniej granicy. W świetle decyzji prezydenta o [...]
26 sierpnia 2025
Jedna trzecia przedstawicieli sektora TSL prognozuje wyższą sprzedaż (kwartał wcześniej było to 24 proc.), a 23 proc. większe inwestycje (21 [...]
25 sierpnia 2025
15-16 października 2025 roku w Krakowie odbędzie się OPTIDATA TECH 2025 - wiodąca konferencja poświęcona innowacjom i praktycznym wdrożeniom nowoczesnych [...]
19 sierpnia 2025
W dobie sankcji gospodarczych, zbrojnego konfliktu za naszą granicą oraz zaostrzonego nadzoru nad eksportem – firmy spedycyjne nie mogą działać [...]
13 sierpnia 2025
Nowo utworzone stowarzyszenie European Refund Providers Association (ERPA) stawia za cel uproszczenie procesów zwrotu podatku w międzynarodowym sektorze transportu drogowego [...]
6 sierpnia 2025
Pomysł zakłada obciążenie opłatą manipulacyjną każdej paczki e-commerce importowanej spoza UE. Te przechodzące przez centrum konsolidacji byłyby objęte dużo niższą [...]
5 sierpnia 2025
Sadzenie drzew… które już rosną, automaty do odbioru paczek… redukujące dwutlenek węgla, kalkulator emisji CO₂… pomijający istotne dane – czy [...]
21 lipca 2025
W lipcu 2025 roku Miesięczny Indeks Koniunktury (MIK) dla branży TSL wyniósł 100, 8 pkt – to wciąż powyżej poziomu [...]
17 lipca 2025
Wzrost napięć na linii USA – Europa może oznaczać poważne zakłócenia w transporcie międzynarodowym i łańcuchach dostaw. Czy grozi nam [...]
15 lipca 2025
W dniach 16-18 września 2025 w Ptak Warsaw Expo odbędzie się pierwsza edycja LOGI CHAIN Expo – wydarzenia, które ma [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!